Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Matematik er det nye sort!
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Deltagerstyret undervisning
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Krop og læring Karen Barfod,
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Klostermarksskolen Strategi og visioner Visionsseminar 2008: 1)Værdianalyse 2)Visioner 3)6 Fokusområder 4) Prioritering 5) Arbejdsplaner Bestyrelsens.
Formidlingsprocesser, identitetsdannelse og hverdagsliv
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Problemformulering Indeholder:
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Learning Intelligence v. Bettina Lundgaard, KMD. Learning Intelligence Teknologi til at opsamle og analysere undervisnings- og evalueringsdata, der giver.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Herning Bibliotekerne 26. februar 2013
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Skrivning i de store formater
Planlægning, proces og evaluering
Reflektion over jeres egen praksis
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Metaforik og alternative muligheder
Inspiration og feltarbejde
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
Disposition Problematiske aspekter ved MUST IT-designere og etnografi.
Digital Didaktisk Design
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Innovation og entreprenørskab i Grønland Hvordan opbygger vi en innovations- kultur? Hvilke faktorer gør sig gældende? Hvad er vi gode til? Hvorfor taler.
Presentasjon SEROS faglunsj 27. marts Læring fra operative indsatser – et sociokulturelt perspektiv på hverdagens indsatsledelse.
Skriv hver især jeres tanker på post it… Hvad tænker du om Innovation? I har 5 min.
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen
Skolepraktikinformation
Talentudvikling SOSU elever.
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering

Overblik Bogens indhold og ambition Hvorfor er det væsentligt – hvilke aktuelle problematikker skriver bogen sig ind i Et par tanker og spørgsmål

Indhold og ambition Ambition forbilledlig Kombinerer læringsteoretiske refleksioner, teknologiske trends og cases Kombinerer nordisk/germansk didaktisk tænkning med indsigter fra Angelsaksisk tradition (learning design feltet – Goodyear, Conole, Laurillard) Giver reflekteret og teoretisk funderet indsigt i ‘design’-feltet inden for læring og undervisning Arbejder med ‘indirekte design’ Indeholder eksempler fra både skole, bibliotek, offentlig selvbetjening Vigtigt at sammentænke domænerne! Hvorfor er det relevant?

#ENTERCORYDON – Vi trykker ENTER – og så kører det Stor tiltro til teknologi – ‘the technological fix’ – ‘education is broken – tech X will fix it’ Silicon-valley-narrativet og kommercielle kræfter – hvad er MOOCs og Ipads svaret på? Hvem har interesser i ‘teknologi i uddannelse’ Danmark rigt på teknologi i klasseværelset, men spændfelt mellem ‘mulighederne’ og ‘faktisk brug’… Forskningsrapport på rapport: investér i uddannelse af underviserne…og svaret bliver: Billede oprindeligt fra: Tweet fra:

Yaaaay - Ipads

Silicon Valley – we are listening to all our dreams…oh…no....your dreams we mean….

Vi trykker ENTER – og så kører det Stadig meget fokus på teknologierne, selvom der betales ‘lip service’ til pædagogikken også Tovtræk mellem forskellige interesser –Pædagogik vs. teknologi Pædagog: What would Gert Biesta do? Teknolog: Ehm – web 3.0?... Hvordan kan vi bedre realisere mulighedspotentialet mellem ‘kreativ it- pædagogisk best practice’ som realiseres i forskningsprojekter og ‘hverdagspraksis’ Der er stadig langt mellem de to – mere teknologi er nok ikke løsningen. Hvor ligger driveren til forandring?

Bogen: Giver ikke én model, men redskaber og begreber til at tænke over de spændfelter og den introducerer eksempler på innovativ praksis Synergi mellem teknologi og pædagogik (Nina om forsk.gruppen) Design som proces, plan, produkt og udførelse Indirekte design – der findes ikke bare plan og eksekvering Design-tænkning og -praksis er et skridt på vejen mod at skabe bedre ‘fit’ mellem ideal og hverdag

Et par tanker Design begrebet åbner måske for andre redskaber, tænkninger og traditioner – design-spil, card-sorting, modeller etc. – Design et metafor- netværk som trækker andre forbindelser og begreber frem –Er design fx mere kollektivt orienteret? Gennemgående brug af didaktisk model – kunne måske være interessant til næste bog – eller dansk bog på tværs. Arbejde med og raffinere bestemt model, der gøres til udgangspunkt for designs og designprocesser i bogen og samtidig udvikles (DBR) Hvorledes kan vi dele designs – også med ‘noter’ om nedbrud Versionsnummereringer og teknologisk diskurs – 3.0 – er undervisning på web 3.0 mere pædagogisk innovativt end på 1.0? –Er pædagogisk praksis nødvendigvis mere innovativ fordi den foregår på nyere platform/teknologi? Falder vi ofte selv i fælden ved at fokusere på ‘nye teknologier’ – måske kunne nyt koncept være: reduce, reuse, recycle Politik og kommercialisering – er det områder vi er for vage omkring i dansk it og læringsforskning