Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen"— Præsentationens transcript:

1 v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen
At skrive Historie v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen

2 ”At skrive tager vare på tankerne” (Dyste)
Historie er med i 40% af alle SRP’er. Skriftlighed er som mundtlighed med til at øge læringen. Historiestudierne beklager sig i censorrapporterne over elevernes manglende skrivekompetencer. Det er ironisk, at rigtig meget historie formidles skriftligt gennem eksempelvis (skønlitterære) bøger, billeder eller populær videnskabelige artikler, men historiefaget er primært mundtligt baseret

3 Teoretisk og læreplansmæssig baggrund

4 Typer af skriftlighed i historie
Noter, kildeanalyser, mindmaps, modeller, memes, tidslinjer,etc. DHO, SRP, SSO Skriftlighed i forbindelse med remediering

5 At bruge sproget i historie
Øvelser i at skelne mellem hverdagssprog og fagligt sprog Historiefaglige analysetermer (ord, man bruger til at kategorisere og karakterisere kilder) Historiefaglige indholdsbegreber (ord, som betegner historiske perioder og begreber som 'feudalisme' og 'sekularisering'

6 Noter, ordforråd, problematisering

7 Noter, ordforråd, problematisering

8 Noter, ordforråd, problematisering

9 At skrive for at få og strukturere sine ideer
Bogen introducerer værktøjer som hurtigskrivning og mindmaps, som kan hjælpe eleven til at problemformulere i forbindelse med SSO/SRP Skal vi sætte den rigtige mind-map ind her ?

10 Hvordan skriver man en redegørelse/analyse/diskussion?
Vi har forsøgt at forklare de klassiske delgenrer / skrivehandlinger, som indgår i historieopgaver – som vi forstår dem. (Disclaimer: Diskutér det i faggruppen, for I er måske ikke enige …) Vi har forsøgt at lave små opgaver, der kan stilladsere elevernes vej til at forstå skrivehandlingerne fra idefasen til det færdige produkt.

11 Bogen indeholder ideer til at starte med skriftlighed fra elevernes 'livsverden'

12 Skriftlig kildeanalyse i et godt sprog...
Hvis vi følger bogen, så kommer metode-afsnittet FØR peer-back – da tanken er at man giver feedback også på anvendt metode

13 Peer-feedback til hverdag

14 Peer feedback mellem opgaver

15 Informationssøgning ”Digital dannelse” – øvelser til ”søgemaskinekritik”:

16 Formativ feedback uden elevtid?
com/video/80968ced-261f- 40e6-93c ebc3eef

17 At remediere tager vare på tankerne?
Ideer til "udvidet" skriftlighed som podcast , video, tegneserier, osv. 

18 Remediering Bogen giver en indføring i tegneserie, populærvidenskabelig artikel og sange som historiemedium Vi giver nogle ideer til at inddrage elevernes meget visuelle ”livsverden” i de sociale medier Vi giver også nogle spæde bud på at arbejde med ”nyere” digitale genrer som infografik og podcasts

19 Tegneserie (1) Fra kilde.... Til tegneserie
Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus') skikke, ca. 922  Da det var blevet fredag eftermiddag, tog de trælkvinden hen til noget, de havde lavet ligesom en dørkarm. Så satte hun sine ben på mændenes håndflader og kom så højt op at hun ragede op over dørkarmen, og sagde noget på et sprog hun talte. Derpå lod de hende komme ned; men så løftede de hende op endnu en gang, og hun gjorde som hun havde gjort første gang. Derpå lod de hende komme ned, og løftede hende op for tredje gang, og hun gjorde som hun havde gjort de to første gange. Så rakte de hende en høne, og hun skar hovedet af den og kastede det; de tog hønen og kastede den i skibet. 

20 Tegneserie (2) Er lette at lave via gratis computer programmer, som dog har deres begrænsninger.. Tvinger eleverne til at komprimere essensen deres viden om et specifikt forløb.. Giver indsigt i, hvorledes eleverne tænker, mennesker og ting så ud 

21 Populærvidenskabelig artikel
Træner et mere 'levende' sprogbrug. Sætter overvejelser i gang, hvorfor netop denne type kan være mere underholdende læsning end den klassiske historiebog 

22 Sange - Startede egentligt som en lidt skæv ide,  som slutteligt greb om sig. - Bogen bruger Aquas Back to the 80's eksempel på en sang, der forsøger at indfange et årties ikoner, men åbner op for, at elever selv kan eksperimentere med sange om specifikke begivenheder, perioder eller måske skrive en ny nationalsang.


Download ppt "v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google