Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skolepraktikinformation

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skolepraktikinformation"— Præsentationens transcript:

1 Skolepraktikinformation
Refleksion – Hvordan? Illustreret ved hjælp af LURE, Min Uddannelse og Forumspil v./ Uddannelsesansvarlige sygeplejersker Ruth Skriver og Anette Dippel Larsen

2 Dagens program Velkomst og præsentation af dagens tema
Oplæg om en måde at forstå refleksion på ”LURE” og ”MIN UDDANNELSE” – Hvordan bruger vi dem i praktikken? Pause med kaffe og kage  Forumspil – Hvad er det, og hvad kan vi bruge det til? Kort nyt fra skole og praksis – Måske – Måske ikke

3 Refleksion For at tale meningsfyldt om fordele og ulemper ved noget, så er vi nødt til at afgrænse og bestemme hvad dette noget er, som vi taler om. Og det gælder selvsagt også, når dette noget er en refleksion Definition på refleksion kunne være: En bevidst omhyggelig og tidskrævende form for tænkning, der er karakteriseret ved en kritisk og konstruktiv spørgende og svarsøgende holdning Den er afhængig af tid, ressourcer, vilje og ambitionsniveau – Og kan på den vis være mere eller mindre grundig, dyb, frugtbar osv.

4 Når vi reflekterer, så tænker vi altid...
På noget – Enhver refleksion har sit fokuspunkt, sin genstand, sin særlige tematik eller en særlig tematisering af en bestemt genstand eller problematik.

5 Fortsat... Når vi tænker på noget, så tænker vi altid med noget.
Det vil sige, at vi tænker på noget med bestemte begreber, antagelser og med viden om bestemte forhold osv. Forgrundsbegreber – Det der eksplicit træder frem Baggrundsbegreber – Det der implicit er til stede i den reflekterende

6 Fortsat Ikke blot tænker vi på noget og med noget. Vi tænker også ud fra noget. Og det som vi tænker ud fra, er bestemte interesser, motivationer, målsætninger, værdier og så videre. Det vil sige at vi altid reflekterer eller tænker på noget ud fra noget

7 Fortsat ... Når vi tænker på noget, med noget og ud fra noget, så tænker vi også inden for noget, da vi tænker inden for rammerne af noget. F.eks. en bestemt kontekst. Det kan være en gruppe kollegaer, i venners lag, en bestemt stemning og så videre.

8 LURE LURE = Læring, udvikling, Refleksion og Evaluering
En samling redskaber der kan fremme refleksion på noget, med noget, ud fra noget og inden for noget

9 MIN UDDANNELSE Min uddannelse er et pædagogisk redskab til refleksion og evaluering af elevens uddannelse, hvor følgende kompetencer sættes i spil Faglige kompetencer Personlige kompetencer Trivsel Stabilitet Behov for studiestøtte kompetencevurdering-randers-social-og-sundhedsskole-og-luu pdf

10 Forumspil som didaktisk redskab
Forumspil er en dramametode, hvor deltagerne gennem mindre rollespil behandler en problematik En arbejdsform der inspirerer til læring med hele kroppen og ikke kun med hovedet

11 Definition En æstetisk læreproces kan forstås som en måde man kan lære og erkende noget på via sansemæssige oplevelser. og processen er kendetegnet ved, at den der skal lære noget, inddrages i processen som en der bidrager til at skabe ny betydning

12 Der er intet i forstanden der ikke først har været i sansningen
Vise ord... Der er intet i forstanden der ikke først har været i sansningen


Download ppt "Skolepraktikinformation"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google