Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMonika Clausen Redigeret for ca. et år siden
1
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
2
Børn og unges mediekultur
Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes - konvergens Primær og sekundær mediebrug - kulissemediebrug Kommunikation, information og oplevelse Lukkede og åbne platforme og sociale sites Mediering og remediering Medialisering: Indirekte og direkte
3
Danske unges brug af sociale netværk i et mobilt perspektiv, IT universitet 2009
Vores undersøgelse viser, at 13-24årige danskere ikke bruger mere end to sociale netværkstjenester primært bruger sociale netværkssider til at styrke offline relationer og holde sig bredt orienteret helst vil have vennernes statusopdatering som billeder, efterfulgt af status om humør/følelser ikke er interesserede i at bruge sociale netværk kun på mobilen, men via en kombination af medier ... men hvis servicen er gratis, nem at bruge og vennerne er på, er der mange potentielle brugere
4
De sociale medier og de unge
Befolkningens brug af internet – 2010 – Danmarks Statistik
10
Gendering ICT in everydaylife
11
Foreløbige resultater - ny viden?
Kultur og kulturanalyse: Digitale medier som kultur Hverdagsliv og mediekultur: Uformel mediebrug, brugergenereret og innovativ Køn og generationer: Kompleksitet , holdninger og regler
12
TO FORÆLDREHOLDNINGER - veluddannede familier
Vi har ikke længere forventninger til, at skolen og lærerne er på omgangshøjde med den teknologiske og mediemæssige udvikling. Vi kritiserer ikke længere skolen og lærerne, når teknologien ikke virker.
13
U D A N E L S H V E R D A G U
14
Udviklingsperspektiv
Vidensformer Pædagogisk iscenesættelse Praksisfokus 1. ordensviden: Digitale medier som supplement Håndtering af software og hardware, (kontekstfjerne) kurser Kvalifikationer 2. ordensviden: Digitale medier som integration Erfaringer med medier i en undervisningskontekst, understøttelse af pædagogisk praksis Kompetencer 3. ordensviden: Digitale medier som udfordring Fag og fagligt indhold planlægges, gennemføres og evalueres på nye måder, udfordring af mediepædagogisk og didaktisk praksis Eksperimenter 4. ordensviden: Digitale medier som kultur Samfundets og undervisningens medialisering, hverdagskultur Kultur
15
Det mediepædagogiske projekt
Undervisningens medialisering: mediepædagogik og didaktik Multimodal læring og didaktisk design: Fokus på semiotiske ressourcer; tegnsystemer samt analoge og digitale medier Det mediepædagogisk håndværk Ressourcer og læremidler
16
Er zig-zag modellen relevant i en digital kultur?
17
Zigzag-modellen (I) Analyse af medieproduktion Medieproduktion
Analyse af elevproduktion Elevproduktion (øvelser)
18
Den mediefaglige kanon
Zigzag-modellen (II) Analyse / Produktion 4. Analyse af professionelle produktioner: - vurdere - tolke - forstå - drøfte - opleve 3. Elevproduktioner: Analyse ift. genre, fortælleteori, målgruppe. Selvevaluering 2. Analyse af professionelle produktioner Elevproduktioner: Elementær analyse ift. genre, fortælleteori, målgruppe. Den mediefaglige kanon Kommunikation og medier Mediehistorie og –institutioner Mediemodtagerer Medietyper og medietekster Elevproduktion
19
Skolen i skyen Mediepædagogik Mediedidaktik
20
Almen didaktik Fagdidaktik Mediedidaktik
21
MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK
Pædagogisk praksis MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK Teknik og udstyr Håndværk, æstetik og formsprog
22
SPØRGSMÅL Hvordan skal det mediepædagogiske håndværk udvikles og håndteres? Hvilke mediepædagogiske vejledningsværktøjer er anvendelige og til hvad? Hvilke ressourcer og læremidler kan anvendes i den forbindelse?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.