Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Trivselsundersøgelsen 2015 Introduktion til den korte undersøgelse der alligevel er temmelig omfattende.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Oplæg om Arbejdsglad Hvad gør os arbejdsglade?. Introduktion Yngre Læger har sat fokus på, hvad der giver medlemmerne en god arbejdsdag Medlemmerne har.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Forslag fra arbejdsgrupperne
Løsningsfokuseret Ledelse
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Hvordan tror du kravene til ledere forandres i løbet af de næste 5 år?
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Ordenes betydning Alkoholiker
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Velkommen.
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Den gode læge Yngre Lægers politik
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Anerkendende pædagogik
Skriv ansøgning 10 gode råd.
ÅRHUS AFDELING.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Styrk samarbejdet - med social kapital
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Personlighed og Kompetencer
SUMO - analyse.
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Ledelsesevaluering.
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Dialogspil om lærerarbejdsliv
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
1½ times arbejde i gruppen
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Lederen som rammesætter og drivkraft for engagement - Fortalt fra maskinrummet fra Danmarks Bedste Offentlige Arbejdsplads 2018 Ann-Christina Matzen Andreasen,
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
MIKRO-PROJEKTMODELLEN
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer

Hvad vil vi komme ind på? Hvorfor har vi udviklet spillet? Hvilke overvejelser ligger til grund for spillet? Hvad kan spillet i praksis?

Prioriteringstrekanten Organisering af arbejdet Dialogspil: Rundt om stress Sæt stress på dagsordenen i MED-udvalget MUS med fokus på stress Personlige strategier mod stress Tilfredshedsundersøgelse Gode råd 8 Stressværktøjer

Jeg vil give svar på følgende spørgsmål: Hvilke udfordringer stod vi over for? Hvordan er spillet ”Rundt om stress” bygget op? Hvilke antagelser og overvejelser ligger til grund for spillet?

Hvilke udfordringer stod vi over for? Stress var i stor udstrækning den enkeltes ansvar Ordet stress blev brugt i flæng Den reelle stress blev tavs Stress blev normaliseret Udvikling i det psykisk arbejdsmiljø

Behov for at udvikle et værktøj Der sætter stress på dagsordenen Der giver medarbejderne viden om, hvordan de selv og deres kollegaer forstår, oplever og taler om stress Som ser stress som et fælles ansvar Der giver ideer og forslag til fremtidig handling i forhold til stress Som afdelingerne selv kan bruge uden konsulentbistand

Rundt om stress Tre kategorier: Situationskort: Præsentation af en situation, som kunne udspille sig på arbejdspladsen – Hvordan ville du reagere? Associationskort: Kom med stikord til et begreb eller en ting Videnskort: Fakta-spørgsmål om stress

Situationskort Der er rigtig travlt på arbejdet, men du er fyldt med overskud, og det kører bare derudad for dig. En af dine kolleger kommer hen til dig og siger: ”Pyh, sikke en dag, jeg synes slet ikke, man kan følge med”. Hvordan reagerer du? Du har det jo egentlig fint lige nu, men det stemmer ikke overens med din kollegas oplevelse af arbejdspresset. A: Du giver din kollega ret. Du tænker, at det ikke skader at give hende ret, selvom du ikke har det på samme måde. B: Du siger det, som det er: ”Jeg har egentlig ikke noget problem med at følge med lige nu, men jeg kender godt følelsen”. C: Du bliver lidt irriteret. Det er ikke første gang, at din kollega prøver at få dig med i en fælles følelse af stress, som du ikke deler. Du vælger at ignorere hende. D: Andet. Begrund dit valg Alle deltagere: Snak om de uskrevne regler, der ofte eksisterer for, hvordan man skal føle i travle situationer. Kan I genkende det? Hvad kan I gøre for, at stress ikke bliver den dominerende ”fortælling” på arbejdspladsen?

Associationskort Beskriv ved hjælp af tre ord, hvad du forbinder med: Trivsel på arbejdet. Begrund dit ordvalg. Alle deltagere: Tal om, hvilke ord I selv ville have valgt. Drøft hvad trivsel betyder for jer. Kom med konkrete bud på, hvordan man kan styrke trivsel i hverdagen.

Videnskort SANDT ELLER FALSK? Haveejere er mindre stressede end andre. Svar: Sandt En undersøgelse foretaget på Landbohøjskolen, 2005 viser, at naturen har positiv indvirkning på stress og udbrændthed både som forebyggelse og helbredelse. Danskere føler sig derfor mindre stressede, når de har adgang til grønne områder. Kilde:

Spillets målgruppe ”Rundt om stress” er skræddersyet til hospitalsvæsenet Det er muligt at sammensætte spillekortene alt efter hvilke faggrupper, der spiller spillet Målgruppen for spillet er ledere og medarbejdere

Hvilke overvejelser ligger til grund for spillet? Et brætspil er et godt dialogværktøj, da det involverer og aktiverer medarbejderne Enkelt og overskueligt Bryder de formelle og uformelle magtrelationer

Hvilke overvejelser ligger til grund for spillet? Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø’s 6 guldkorn ligger til grund for spillet: Indflydelse Social støtte Belønning Forudsigelighed Mening Krav Fokus ikke kun på stress, men også alt der ligger uden om

Hvilke overvejelser ligger til grund for spillet? Dialogen etableres ved at give deltagerne et fastlagt tema, de skal undersøge i fællesskab Dialogen sikres ved, at den enkelte kommer til orde, og at deltagerne kan spørge ind til hinanden Spørgsmålsudformningen har været central Spillet tydeliggør at ansvaret for at tackle stress ligger på flere niveauer i organisationen

Hvad kan spillet? Sætte stress på dagsordenen Skabe åbenhed omkring stress Opøve deltagernes evne til at gå i dialog Sørge for, at stress bliver set fra mange forskellige vinkler Sørge for at skabe et nuanceret billede af, hvad stress er på jeres arbejdsplads Give deltagerne en generel viden om stress Skabe et fælles sprog om stress Skabe grundlag for refleksion og indsigt Give ideer og forslag til fremtidige handlinger i forhold til stress