Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dialogspil om lærerarbejdsliv

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dialogspil om lærerarbejdsliv"— Præsentationens transcript:

1 Dialogspil om lærerarbejdsliv
Tilføj sted og dato Dialogspil om lærerarbejdsliv I kender forhåbentlig undersøgelsen: ”Lærerarbejdsliv” fra Oxford Research fra 2017, som også blev nævnt på kongressen. Vi var glade for det positive resultat om at lærerne er glade for deres kerneopgave som handler om eleven og undervisning. Ud fra rapportens resultater har vi udviklet et spil til dialog om et godt arbejdsmiljø på skolerne. Spillet har mange anvendelsesmuligheder og ser sådan her ud. Temaerne er placeret i et hjul for at illustrere, at de påvirker hinanden på tværs. Hver cirkel indeholder temaer indenfor: Kerneopgaven – Praktiske rammevilkår – Kontekstuelle rammevilkår. TR/AMR møde

2 Målet: Trivselsfremmende handlinger
Tilføj sted og dato Målet: Trivselsfremmende handlinger Spillet bygger på rapporten. Det er sat til, at vare 1½ time, da vi mener, at det er den tid, som man kan forvente, at der er afsat til fx et team- eller lærermøde. Det er testet på kredsenes am-ansvarlige, på Dragør Skole og på et trio-kursus. Det bygger på de 12 temaer fra rapporten: Lærerarbejdsliv. Vi har taget arbejdsmiljøbrillerne på og kigget på hvert tema for at kunne få sat handling bag konklusionerne, så vi fremadrettet kan få styrket arbejdsmiljøet gennem kerneopgaven. Spillet burde være selvforklarende og kan spilles, så snart man har læst vejledningen. Vi har anbefalinger til hvordan det anvendes, men det er vigtigt at pointere, at det kan anvendes af alle uden der er igangsat en større proces fra TRIO. Især når man lærer spillet at kende og bliver fortrolig med det, vil man eksempelvis kunne tage udgangspunkt i spillet til teamdrøftelser omkring skole/hjem samarbejde eller fx kollegialt samarbejde. Således bliver arbejdsmiljø ikke en ”sidevogn” men et sted vi starter, når vi taler om udvikling af god praksis. TR/AMR møde

3 Motivation / anledning
Tilføj sted og dato Motivation / anledning Rapporten ”Lærerarbejdsliv 2017” sætter fokus på de udfordringer og positive forhold, der er ved lærerarbejdslivet. Rapporten bygger på resultater fra en større interviewundersøgelse blandt lærere i 2017. Vi har sammenskrevet pointerne, så de kan anvendes til en drøftelse af forholdet mellem arbejdsmiljøet og kerneopgaven på jeres skole. Hvilke gode forhold vil I bevare, og er der noget, som I ønsker at forbedre? Spillet bygger som sagt på udsagn fra Lærerarbejdsliv. Man skal ikke bruge tid på at drøfte, om man er enig eller uenig i kortlægningens konklusioner, men i stedet bruge tiden på at tale god praksis for jeres eget arbejdsmiljø. Der er 11 temaer, idet temaerne ”elevernes faglighed” og ”almene dannelse” er lagt sammen. I skal drøfte ét tema ad gangen. TR/AMR møde

4 Tilføj sted og dato Formålet skal aftales Konteksten er vigtig for brug af dialogspillet. Spillet kan både anvendes forebyggende eller til problemløsning. Og spilles af både teams og personalegruppe. Eksempler på anvendelse: Årlig arbejdsmiljødrøftelse Supplement til APV, når I ønsker input til handleplaner Teamsamarbejde generelt Udviklingsområder ifm. kerneopgaven fx skole/hjem samtaler Opstart på et skoleår - fokus på arbejdsmiljøet fra starten ”Holde gryden i kog” på temaerne generelt og/eller til udvikling af god pædagogisk praksis Det er et værktøj i værktøjskassen for TRIO/ AMR/ TR. Alle kan bruge spillet uden det er igangsat af andre end teamet selv, men det kan også være en måde at kvalificere sit arbejde med de enkelte temaer og få gang i en dialog/ nye perspektiver på de forskellige temaer. Det er ikke ”kun” et spil, der kan bruges, hvis man oplever problemer – det kan anvendes både forebyggende og udviklende. Andre idéer til anvendelse: På personalemøde for både lærere og skolepædagoger/ SFO (hvis den findes på skolen) – for at styrke samarbejdet mellem faggrupper og skabe en rød tråd for samarbedet omkring børnene. TR/AMR møde

5 Opbygning af spillet DEL 1 - Få gang i dialogen (45 min.)
Tilføj sted og dato Opbygning af spillet DEL 1 - Få gang i dialogen (45 min.) Valg af tema Fælles indføring til tema vha. kort (hjælpe)tekst fra Lærerarbejdsliv Spørgsmål som kan sætte dialogen i gang (man må gerne selv finde på flere/andre) Svarark 1 med fokus på: Hvad er I gode til og hvad fungerer? Hvad kan/skal udvikles eller gøres anderledes? DEL 2 - Fra idé til handling (25 min.) IGLO-model: Hvem skal gøre hvad? DEL 3 - Overblik og handleplan (10 min.) Løsningsforslag sammenskrives til fælles overblik og handleplan Afleveres også til TRIO Vi har testet spillet på en skole, fået input på AM-konferencen sidste år, og vi har også haft det med til testning her i foråret på et kursus for AMR og TR. Det er vores erfaring, at spillet skal spilles på egen arbejdsplads eller team. I får nu en introduktion til anvendelse og hvordan det er bygget op og så tager vi en dialog om, hvordan I får det brugt på skolerne. Spillet er bevidst valgt som et brætspil, da der skabes en mere koncentreret/fordybende stemning, når man kigger hinanden i øjnene fremfor på en skærm. Derfor skal svarark printes og noteres i hånden – så vidt muligt, så der ikke opstår ”unødige” forstyrrelser i dialogen. Det kaldes et spil, fordi der er spilleregler, og det man kan vinde er et bedre arbejdsmiljø. Spiller flere teams på én gang, og der ikke er æsker nok anvendes den digitale version. Hvis I gør det digitalt anvend da et smartboard – så alle har mulighed for at kigge med. Husk fortsat at svarark skal printes. Der er beregnet 3 spil pr. folkeskole og kommunal specialskole for børn, som I får med hjem i dag eller har fået leveret til kredsen. (Vis den digitale version på næste slide, så de har set kortene) Der er 2 spilvejledninger – én til TRIO og én til spildeltagerne. Det kan være en god idé, at man læser spilvejledning til TRIO inden man går i gang som team – hvis ikke processen er faciliteret af TRIO’en. Del 1 (De skal ikke bruge tid på at drøfte, om de er enige eller uenige i kortlægningens konklusioner, men i stedet bruge tiden på at tale god praksis for jeres eget arbejdsmiljø.) Der er 11 temaer, idet temaerne ”elevernes faglighed” og ”almene dannelse” er lagt sammen. De skal drøfte ét tema ad gangen. Bemærk dog at temaerne er placeret i et hjul for at illustrere, at de påvirker hinanden på tværs. Når tema er valgt læses teksten højt og der lægges op til dialog vha. spørgsmålene på bagsiden. Notatark 1 anvendes – fokus er: Hvad er I gode til og hvad fungerer? Hvad kan/skal udvikles eller gøres anderledes? Del 2 IGLO-model: Hvem skal gøre hvad De skal nu gå tættere på deres mulige løsninger. Start med at prioritere de vigtigste forslag og skriv ned, hvilke handlinger der skal foretages på hvert niveau på arbejdspladsen. Som regel er der noget på alle niveauer i IGLO-en. Del 3 Afrund nu dialogen og aflever en kopi af IGLO’en til TRIO’en, som sammenskriver jeres løsningforslag til et fælles overblik og en samlet handleplan. Heri indgår, hvem gør hvad, hvornår er I færdige, og hvornår vil I evaluere. (TRIO’en kan ydermere anvende handleplanen som et led i APV’en). Det er meget vigtigt at komme alle faser igennem og få aftalt konkrete handlinger! TR/AMR møde

6 Digital version http://webapp.dlf.org/dialogspil/ TR/AMR møde
Tilføj sted og dato Digital version TR/AMR møde


Download ppt "Dialogspil om lærerarbejdsliv"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google