Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling Kvalitetsbekendtgørelse og STX §11skal ”tale sammen”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kvalitetsmåling – barometerundersøgelse: Hvorledes sker ”oversættelsen”
Advertisements

Skolesamarbejdsprojekt - Hvordan
Gymnasiereformen på Odder Gymnasium. Organisation Balance mellem differentiering og integration. Balance mellem differentiering og integration. Autonomi.
1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Virkning (effekt på lang sigt) Resultater (umiddelbar effekt på kort sigt) OutputsAktiviteterRessourcer Udfordringer/problemer:
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Tema A – et fagligt løft af folkeskolen. Formål Udarbejde konkrete modeller for hvordan skoledagens rammer bliver for eleverne og medarbejderne efter.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Den danske regerings kvalitetsreform og de pædagogiske institutioner - et overblik over rammen og de nye initiativer Oplæg 25. august på LO-skolen i Helsingør.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Handleplan for ETU 2015 Elevtrivsel på NGH. Fakta om undersøgelsen Beskrivelse af undersøgelsen Trivselsundersøgelsen blev gennemført i oktober 2015.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
UPV i Horsens Kommune Naturlig forlængelse af ny lovgivning for UPV Ønske om – ensartet praksis i kommunen – italesættelse af vurderingsparametrene – bedre.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Klubben Organisation og træningsmiljø xx/xx 2014 kl.xx.xx-xx.xx.
KVALITET OG DATA Kvalitet og data De fire klare reformmål 1.Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse direkte fra 9. eller 10. klasse 2.Flere.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Nordiske Lærerorganisationers.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Læring der ses Temadag for didaktiske vejvisere og projektansvarlige ledere / Julie Aarø-Hansen D. 6. april 2017.
Studieretningsprojektet
Implementering af LP- og PALS modeller på skoler i Herning kommune.
Skolernes kvalitetsrapport
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
Elevernes evaluering af grundforløbet
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
Portfolio IT B.
AR 28/1 – pkt. 7 SIP – Skoleudvikling I Praksis
Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Kvalitetsvinde Vibe Aarkrog MBU 4. april, 2013 Billeddias
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
(Strategispor og strategiske indsatser)
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
Skoleudvikling i Praksis 1
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Demokrati og medborgerskab
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Ledelsesevaluering.
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Nyt fra ministeriet Billeddias
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Elevtrivselsundersøgelsen 2016
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Skriftlig og mundtlig feedback Camilla Jürgensen, Heidi Andersen
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
Undervisningsplanlægning
Præsentationens transcript:

Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling Kvalitetsbekendtgørelse og STX §11skal ”tale sammen”

De 5 niveauer (1) Hvad evalueres?Hvem evaluerer?Hvornår evalueres? Hvorfor evaluere?Hvordan evalueres? Hvordan rapporteres? Hvem følger op? I) Den enkeltfaglige undervisning. Elevens faglige kompetencer Faglæreren, Elev-selvevaluering Løbende og ved større projekter, termins- og årskarakterer Give eleverne feedback m.h.p. at øge de faglige kompetencer og gennemføre uddannelsen med det bedste resultat Forbedre undervisningen Test, karakterer, elevrefleksioner, mdt. feedback, studierapport. (såvel summative som formative evalueringer) Karaktergivning, tilbagemelding til team vedr. større projekter, studierapport, studieplan undervisningsbeskri velse deltagelse i lærerforsamlingsmø der Faglæreren, klassens lærerteam ved større projekter, evt. STV II) Det faglige samspil i klassen. Elevens personlige og sociale kompetencer Klassens lærerteam, Elev-selvevaluering Ved afslutningen af hvert forløb og hvert halve år Give eleverne feedback m.h.p. at øge de personlige og sociale kompetencer og gennemføre uddannelsen med det bedste resultat. Forbedre samspillet mellem fagene og udvikle tværfaglighed Elevsamtaler efter Odder Gymnasium koncept Projektevalueringer, studierapport. (såvel summative som formative evalueringer) Karaktergivning, tilbagemelding på klassemøder, studierapport, studieplan Klassens lærerteam, klassens lærere, evt. ledelsesrepræsentan t

De 5 niveauer (2) III) Odder Gymnasiums udvalgte nøgleområder fra målsætning Ledelsen og kvalitetsgrupper Indenfor en 3 års periode Skoleudvikling Rapportere på hjemmesiden og til UVM Systematiske, kvalitative og kvantitative undersøgelser: barometer undersøgelse i Lectio Opfølgningsplaner hvert 3. år Evalueringsrapporte r til UVM, kort rapport på hjemmesiden Ledelsen, evt. kvalitetsgrupper IV) Andre områder: a)som fremgår af kvalitets- bekendtgørelsen Ledelsen og kvalitetsgrupper Når ledelsen/bestyrelsen /UVM beslutter, at der er et behov Skoleudvikling Rapportere på hjemmesiden og til UVM Afhænger af undersøgelsen Opfølgningsplaner hvert 3. år Evalueringsrapport til UVM, kort rapport på hjemmesiden Ledelsen og kvalitetsgrupper b) tilfredshed og trivsel: Undervisningsmil- jøvurdering, APV, AKU, teamsamarbejde Sikkerhedsudvalg, evt. ledelse Hvert 3. årSkabe grundlag for et godt undervisningsmiljø og en god arbejdsplads Spørgeskemaunders øgelse Samtaler mellem ledelse og lærer/lærerteam Rapportering til henholdsvis SU og elevråd samt ledelsen Samarbejdsudvalg V) MålsætningSelvevaluering af opstillede mål og nøgleområder: Eleverne Lærerne Lærerteam Ledelsen Hvert 3. årStatus for kvalitets- og resultatvurdering: hvorvidt er målene implementeret? Baggrund for opstilling af nye mål Som beskrevet for de forskellige detailområder Eleverne Lærerne Lærerteam Ledelsen Bestyrelsen Hvad evalueres?Hvem evaluerer?Hvornår evalueres? Hvorfor evaluere?Hvordan evalueres? Hvordan rapporteres? Hvem følger op?

Undervisningen Operationel ledelse Strategisk ledelse Skaber strategi Økonomi- styring Faciliterer debat og videns- netværk Vælger medarbejdere Teamkoordinator Team Udd. leder Vicerektor Rektor Bestyrelse Adm. chef Pædagogisk Råd Samarb. Udv. Adhoc. Gr. Leder relationer Lærere Kval. Gr. Elevråd Selvledelse Rammer for selvledelse Forudsætning for rammer og selvledelse Fag. Gr. Elever Formulerer visioner Sætter mål Kommunikerer værdier Udd. leder

Teamlærerne som oversætter mellem undervisningen/elever og skolens værdier/mål Lærerteam oversætter virkningerne fra niveau III, IV og V til I og II og vice versa Skemalagt modul hver 4. uge Elevsamtaler: 2 pr semester Oversættelsen vil være forskellig i studieretningerne

Forudsætninger for at undervisningsevaluering bliver mest til læring og mindst til kontrol Fælles sprog og definitioner Fælles eksemplarisk materiale:  faglige summative og formative elev-evalueringer;  skabeloner til tilfredshedsundersøgelser vedr lærerens undervisning Fora, hvor evaluering er på dagsorden:  Opstilling af delmål i faggrupperne  Flerfaglige sammenhænge, fx AT  Klassemøder, hvor evaluering af hold drøftes  Teamkoordinatormøde – ledelse

Evalueringens organisering Trin 1 Læreren evaluerer sine klasser i forhold til faglige delmål Trin 2 Læreren sammenfatter via fælles portal til team Trin 3 Team sammenfatter til ledelsen opmærksomhedspunkter generelt og i forhold til nøgleområder Trin 4 Ledelse & EVA gruppe definerer nye nøgleområder

Elevsamtaler 30 min samtaler pr. semester pr. elev ved lærerteam I forhold til OG-kompetencer, som er beskrevet for 1g, 2g og 3g:  Personlige og sociale studiekompetencer  AT kompetencer

Sammenhængen i feed-back mekanismen skal være både umiddelbar og langsigtet i forhold til alle deltagere Trin1 Faglærer og elever Trin1 Faglærer og elever Trin 2: Lærerteam Trin 2: Lærerteam Trin 3: Teamkoordina tor Trin 3: Teamkoordina tor Trin 4: Ledelse Trin 4: Ledelse Trin 1: Faglærer og elever Trin 1: Faglærer og elever

Afprøvning af evaluering af praksis i netværk med andre fastlægge konkrete delmål i en + ma udvikle metoder til måling af elevernes faglige videntilvækst og kompetenceudvikling, som udtryk for kvalitet udvikle forskellige typer tilfredshedsundersøgelser til brug for både identificering af eksempler på god undervisningspraksis og til træning af elevernes selvevaluering og taksonomibevidsthed videndeling/erfaringsspredning til andre fag samt kobling til skolernes samlede kvalitetssystem