Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Handleplan for ETU 2015 Elevtrivsel på NGH. Fakta om undersøgelsen Beskrivelse af undersøgelsen Trivselsundersøgelsen blev gennemført i oktober 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Handleplan for ETU 2015 Elevtrivsel på NGH. Fakta om undersøgelsen Beskrivelse af undersøgelsen Trivselsundersøgelsen blev gennemført i oktober 2015."— Præsentationens transcript:

1 Handleplan for ETU 2015 Elevtrivsel på NGH

2 Fakta om undersøgelsen Beskrivelse af undersøgelsen Trivselsundersøgelsen blev gennemført i oktober 2015. I alt deltog 98 % af skolens stx elever og 92 % af skolens hf elever, hvilket er meget tilfredsstillende svarprocenter. Undersøgelsen er inddelt i følgende hovedpunkter: Overordnet elevtrivsel Organisation Undervisere Undervisning Socialt miljø Fysisk miljø Egen motivation Udstyr og materialer Erhvervsarbejde Baggrund for valg af skole Fremtidsplaner IT brug

3 Resultater Undersøgelsens resultater findes i form af point på en scala fra 0 – 100 med mulighed for at skrive åbne kommentarer til visse spørgsmål. Intervaller til fortolkning af resultaterne gengives her: ● >80: Særdeles god vurdering ● 70-79: God vurdering ● 60-69: Middel til god vurdering ● 50-59: Dårlig til middel vurdering ● 40-49: Dårlig vurdering ● <40: Meget dårlig vurdering

4 Opfølgning på skoleniveau Et udvalg bestående af repræsentanter fra elevråd (ER), Pædagogisk Råd (PR), STV, PAU og skolens ledelse har behandlet de generelle forhold i undersøgelsen og udarbejdet opfølgningsplan som præsenteres i PR og ER. Deltagere i udvalget: Elever: Arnulf 1n, Amalie 1k, Andreas 3d, Casper 1.j, Caroline 2f Lærere: MF, SU Studievejleder HR, HI Ledelse: EN, JH, ST

5 Resultater Overordnet kan konstateres, at skolens elever er glade for at gå på skolen. Skolens samlede resultat viser en god trivsel, med den højeste trivsel på 1. årgang og den laveste i afgangsklasserne, svarende til tendenserne på landsplan. Derudover viser rapporten som sidst lidt bedre trivsel på stx end på hf. På stx er den største trivsel på de naturvidenskabelige studieretninger og den laveste trivsel på den kunstneriske studieretning samt en enkelt samfundsfaglig studieretningsklasse. Undersøgelsen viser også, at eleverne fortsat vælger skolen fordi de opfatter den passer til, hvad de vil i fremtiden, og at den giver gode muligheder for videreuddannelse, ligesom de vælger skolen fordi den har ry for at have et godt miljø og har en god beliggenhed. Der henvises til de næste to dias.

6 Elevtrivsel 67 73 78 [+2] 73 [+2] 72 [+2] 0 20 40 60 80 100 Næstved Gymnasi- um og HF STX (Næstved Gymnasium og HF) STX (Landsgen- nemsnit Alm. GYM) 1. Årgang2. Årgang3. Årgang Vurdering Stx

7 Elevtrivsel HF

8 Udvalgets arbejdsform: I det følgende vises udvalgte resultater fra undersøgelsen. Der er taget udgangspunkt i de områder, hvor eleverne er henholdsvis mest og mindst tilfredse på tværs af klasser og årgange med henblik på at fastholde de gode forhold samt udarbejde opfølgningsplaner for de områder, hvor eleverne oplever den mindste trivsel. Der udarbejdes særskilte opfølgningsplaner for stx og hf, da de to områder adskiller sig på væsentlige punkter, og der afsluttes med et punkt, hvor eleverne på både stx og hf peger på udfordringer.

9 OPFØLGNING STX

10 Områder hvor stx eleverne giver højeste scoring: Følgende område vurderes højt og skal vedligeholdes: Eleverne oplever, at de overholder aftaler med lærerne Eleverne oplever, at de kommer til tiden Eleverne oplever, at de afleverer opgaver til tiden Eleverne oplever, at de har adgang til det nødvendige it – udstyr, når de har brug for det

11 Kommentarer fra udvalget: Vedrørende aftaler refereres her til de individuelle aftaler der træffes mellem elev og lærer. Eleverne oplever, at de kommer til tiden. Dette underbygges af skolens statistik over fraværsregistreringen. Nogle elever kommer dog for sent, og i den sammenhæng oplever eleverne, at der ikke er ensretning vedrørende fraværsregistreringen blandt alle skolens lærere. Retningslinjer for administration af fraværsregistreringen fremgår af både ”Hvem Hvad Hvor” folderen samt folderen ”Den gode elev/lærer.” Der henvises hertil. Eleverne vurderer, at de afleverer deres opgaver til tiden. Udvalget konkluderer, at skolens indførelse af oms- og moms-forsøg samt SKRIW lader til at virke. Eleverne oplever, at vores læringsplatforme (IT-platforme) bliver benyttet. Dette er tilfredsstillende, specielt i lyset af, at vi fik ny læringsplatform sidste år (Edulife).

12 Områder hvor stx eleverne giver laveste scoring: Indflydelse på undervisningen Drøftelse af resultaterne af undervisningsevalueringer i klassen/på holdet. Variation i undervisningen Koordinering af skriftlige opgaver

13 Opfølgningsplan Indflydelse på undervisningen: Lærerne skal orientere eleverne om, hvilke muligheder der er for medindflydelse, og hvilke retningslinjer der er fra bekendtgørelser og fagenes læreplaner hold mht. de enkelte undervisningsforløb i fag og flerfaglige forløb. Der hvor det er muligt, skal eleverne inddrages i planlægningen, såvel indhold som tilrettelæggelse og arbejdsform. Ved opstart af nye undervisningsforløb drøftes ovenstående. (Der henvises også til den gode elev/lærer)

14 Opfølgningsplan: Drøftelse af resultater af evalueringer Hovedpunkterne fra gennemførte evalueringer skal efterfølgende drøftes med eleverne i klassen/på holdet. Konklusionerne på drøftelsen skal fremgå af dokument i klassen/holdets rum på Edulife. Det skal tydeliggøres overfor eleverne, hvordan deres input indgår i forhold til den fremtidige planlægning af undervisningen, så eleverne oplever, at evalueringerne betyder noget. Dette punkt skal også ses i sammenhæng med punktet ”indflydelse på undervisningen”.

15 Opfølgningsplan: Variation af undervisningen Centralt med forventningsafstemning mellem lærer og elever Læreren forelægger plan for modul ved modulets begyndelse, så eleverne får et overblik og forståelse for de benyttede arbejdsformer og valg af undervisningsmaterialer. Videndeling i faggrupper og på PR møder som efteruddannelse om forskellige muligheder for variation i undervisningen. Benytte elevevalueringer som afsæt til at drøfte arbejdsformer med eleverne. Hvad virker? Hvad kan forbedres?

16 Opfølgningsplan: Koordinering af det skriftlige arbejde Profillærerne ser løbende på klassernes opgavefordeling, og tager initiativ til nødvendige justeringer Eleverne opfordres til selv at henvende sig, hvis der er spidsbelastninger KL gennemgår planlægning af de skriftlige opgaver med eleverne på TM-moduler, minimum to gange pr. semester. Studiemoduler kan indgå i vejledningen af elevernes egen planlægning

17 Opfølgningsplan for stx drøftes på et kommende PR møde, ligesom elevernes rettigheder og muligheder gennemgås med elevrepræsentanterne på et ER møde.

18 OPFØLGNING HF

19 Områder hvor HF eleverne giver højeste scoring: Følgende områder vurderes højt og skal vedligeholdes: Eleverne oplever, at de overholder aftaler med lærerne Eleverne oplever, at de afleverer deres opgaver til tiden Eleverne oplever, at de kommer til tiden Eleverne oplever, at deres lærere er godt forberedte. Eleverne oplever, at deres lærer kommer ind og er klar på, hvad der skal ske i timen Eleverne oplever, at de har relevant undervisningsmateriale med til timerne

20 Kommentarer fra udvalget: Vedrørende aftaler refereres her til de individuelle aftaler der træffes mellem elev og lærer. Eleverne oplever, at de kommer til tiden. Jf. skolens statistik kan det dog konstateres, at hf elever gennemsnitligt har et højere fravær end på stx. Nogle hf elever oplever, at der ikke er ensretning vedrørende fraværsregistreringen blandt alle skolens lærere. Retningslinjer for administration af fraværsregistrering fremgår af folderen ”Hvem Hvad Hvor” samt folderen ”Den gode elev/lærer”. Det er meget tilfredsstillende, at hf eleverne oplever, at deres lærere er velforberedte, og at de har relevante undervisningsmaterialer.

21 Områder hvor HF eleverne giver laveste scoring Eleverne oplever, at der ikke er arbejdsro i timerne Eleverne oplever uklarhed omkring sanktionering fra ledelsen Nogle af hf klasserne oplever kun i mindre omfang, at skolens ledelse tager elevforslag seriøst

22 Opfølgningplan: Arbejdsro Tæt lærersamarbejde om klasserne er nødvendigt. Lærerne drøfter løsninger på de kommende planlægningsmøder i januar mhp. fælles løsninger på tværs af fag. Efterfølgende udarbejdes aftaler med eleverne. Opfølgning på TM moduler minimum to gange pr. semester.

23 Opfølgningsplan: Sanktionering og elevforslag Uddannelseschef Pernille Engel gennemgår fraværsregler for hf eleverne mhp. at afklare eventuelle misforståelser. Der orienteres både om de generelle fraværsregler, men også om hvordan skolen tager individuelle hensyn ved opfølgning på fravær. Det fremgår ikke tydeligt af elevernes svar, hvorfor nogle oplever, at ledelsen ikke tager deres forslag seriøst. Uddannelseschef Pernille Engel gennemfører en afklarende samtale med eleverne mhp. at opklare eventuelle misforståelser, redegøre for beslutningsprocesserne på skolen og opsamle eventuelle forslag, som kan indgå i den videre proces på skolen.

24 Rengøring af aula, aula skal istandsættes, net i aula. Flere stikkontakter i klasselokalerne Borde og stole bør flere steder fornyes Flere varme farver Bedre udluftning Ønske om hyggelige arbejdskroge De fysiske rammer (både STX og HF). Taget fra åbne kommentarer.

25 Opfølgningsplan: Fysiske rammer Læreren skal insistere på udluftning før eller efter hvert modul, det samme er gældende for oprydning Undersøgelse af mulighed for kun at have papirskraldespande i klasselokaler – evt. et projekt i forlængelse af ”Grøn skole” til næste år Stole og borde fornyes løbende (sker allerede). Dialog i byggeudvalget om prioritering af lokaler. Stikkontakter skal på sigt sidde på skinner, men det er en dyr løsning, så indtil dette er fuldt implementeret suppleres der fortsat med kabeltromler Kunstudvalget skal i spil i forhold til indretning af lokaler, så fagene bliver mere tydelige i de fysiske rammer. Billedkunst kan også bidrage. Passe godt på de ting, som vi har og afrapportere, hvis noget ikke fungerer Undersøgelse af pris på at give aula et ”facelift” Byggeudvalget prioriterer indsatser indenfor de økonomiske rammer.


Download ppt "Handleplan for ETU 2015 Elevtrivsel på NGH. Fakta om undersøgelsen Beskrivelse af undersøgelsen Trivselsundersøgelsen blev gennemført i oktober 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google