Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler."— Præsentationens transcript:

1 Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler

2 Udgangspunktet Regionsrådets beslutninger vedrørende: Lean i stor skala (forbedringstavler) Implementering af patientsikkert sygehus Roskilde og Køge sygehuses strategi: ”Patienten er alt”

3 Strategien er styrende for Sjællands Universitetshospital Differentiering Den vinder som vinder patienten Den vinder som leverer kvalitet Den vinder som mestrer netværket Vi vil være pionerer i det danske sundhedsvæsen og definere en ny, bedre og anderledes måde at drive hospitaler på

4 Patienten er alt Missionen er patienten og visionen er suveræn kvalitet Patienten som partner Suveræn kvalitet Faglig styrke og dømmekraft Partnerskaber og Internationalisering Klar kommunikation Strømlinede forløb uden spild

5

6 Overordnede ledelsesovervejelser Strategien er vores kompas; Forbedringstavler og patientsikkert sygehus er en indsats under suveræn kvalitet. Koordineringer af indsatser er afgørende - ikke flere spor Kommunikation skal være klar, tydelig og give mening Arbejdet med forbedringstavler skal give mening

7 Paradigmeskift: Fra kontrol til forbedring Kvalitetsu dvikling Kvalitets kontrol Kvalitets forbedring Kvalitetsu dvikling Kvalitets kontrol Kvalitets forbedring

8 Hvilken organisation ønsker vi? Fra centralstyret til lokalstyret kvalitet Fra efterspørgsels af kvalitet fra sygehusledelse og kvalitetsafdeling til efterspørgsel fra medarbejdere Kvalitetsafdeling fra kontrolfunktion til coach Stærk ledelsesforankring Forbedringerne skal ske lokalt, det betyder at den enkelte afdeling/afsnit identificerer KPIer afhængigt af de lokale udfordringer

9 Eksempler på sammenhæng mellem strategi og forbedringstavler Suveræn kvalitet: Fra 80 pct. til suveræn kvalitet Mål inden for 10 uger: Der er etableret en ny styrket kvalitetsorganisation Der er nedsat programledelser på kvalitetskritiske områder Kvalitetsforbedringer sker ud fra aktuelle data – IHI Extranet – i takt med uddannelse Mål inden for 10 måneder: Der anvendes tidstro data for patientoplevet kvalitet – væk fra LUP Der er implementeret ”stop the line” Der er en systematisk anvendelse af forbedringsmodellen i takt med uddannelse

10 Eksempler på sammenhæng mellem strategi og forbedringstavler 12 uger Hver afdeling har defineret og igangsat/videreført indsatser, hvor afdelingen vil arbejde med tidstro feedback fra patienter/pårørende med henblik på forbedring af den patientoplevede kvalitet. Hver afdeling har identificeret og igangsat et eller flere områder, hvor afdelingen vil arbejde med sikring og forbedring af den faglige kvalitet. 12 måneder Hver afdeling har arbejdet med egne kvalitetsmål inden for hhv. den patientoplevede og den faglige kvalitet og rapporteret resultaterne i en form, der kan bruges af/inspirere andre afdelinger. Der er gennemført en evaluering mhp udvikling af fælles koncept for metoder

11 Refleksioner et år efter implementeringsstart Hvad er vores modenhed mht at arbejde med forbedringer – forbedringstavler og hvordan udvikler vi den yderligere Hvilke kompetence gap har vi, og hvordan udvikles kompetencerne bedst Skal patienter indgå i udvælgelsen af KPI Skal tavlerne udvikles så de understøtter relevante delstrategier

12

13


Download ppt "Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google