Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?"— Præsentationens transcript:

1 Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?

2 rethinkIMPACTS 2017 I 2013: Etablering af et formelt, strategisk partnerskab mellem Fonden Aarhus 2017 og Aarhus Universitet – løbende til og med 2018 Fælles organisation: Team bemandet af både forskere og embedsmænd. Styregruppe med repræsentanter fra fonden, universitetet, Aarhus Kommune og Region Midtjylland Hovedopgave og økonomi: Gennemføre en forskningsbaseret evaluering af Aarhus 2017 Samfinansieret 5 mio. Kr. fra fonden og 5 mio. kr. fra AU

3 RETHINK EVALUATION – VÆGT PÅ LÆRINGSASPEKTET
Mål med evalueringen: At gennemføre en evaluering, der ikke alene er retrospektiv/summativ, ikke alene new public management: “fik vi, hvad vi betalte for”? Men (også) en evaluering, der er anvendelig undervejs og som fokuserer på læringspotentialet for kultursektoren, der kvalificerer processen og resultatet.

4 Partnerskabets interesser
Return on investment Viden Nye Indikators Viden om tværgående samarbejder Forskning og forskningsnetværk Videndeling Udvikling af nye metoder Data By - Region AU Obligatoriske EU-krav Dokumentation Læring = forbedret leverance Aarhus 2017 Dokumentation af outputs, outcomes og impacts af Aarhus 2017 Udvikling af en gentækt evalueringsmodel Udvikle samarbejdet mellem universitetet og byen og regionen Fælles interesser

5 hvAD ER EN EVALUERING? En definition: (Olsen & Rieper 2004)
”Evaluering er systematisk indsamling af informationer og data, der giver grundlag for at skabe viden om gennemførelse, organisering og virkninger af konkrete indsatser, der er sat i værk for at påvirke forhold i samfundet. Evalueringer gennemføres med henblik på praktisk anvendelse, hvilket kan ske gennem formidling af resultater undervejs eller efter at evalueringen er gennemført.” Information og data skal indsamles systematisk og metodisk korrekt Skal bidrage til et øget vidensniveau. Evaluering igangsættes med hensigt om at påvirke praksis. Kommunikation om og anvendelse af resultater af evalueringen kan ske undervejs (formativt) eller efter (summativt) projektet.

6 Prioritering af 7 evalueringsformål
Kontrol Læring Oplysning Symbolsk Taktisk Strategisk Konstitutive effekter

7 Evalueringsroller ‘Normal’ evaluering rethinkIMPACTS 2017
Opdragsgiver: Aarhus Kommune og Region Midtjylland Aarhus 2017, Aarhus Kommune, Region Midtjylland og Aarhus Universitet Evaluand: Aarhus 2017 Aarhus 2017, Aarhus Kommune, Region Midtjylland (og Aarhus University) Evaluator: Aarhus Universitet Aarhus University og Aarhus 2017

8 10 Dilemmaer: Prioriteringer og interesser
Bestillingsopgave <-> Uafhængighed Bredt dækkende <-> Udvalgte dybdestudier Summativ <-> Formativ Eksisterende metoder og indikatorer <-> Udvikling af nye metoder og indikatorer Fastlagt evalueringsdesign (inkl. baseline) <-> Dynamisk evaleringsdesign (løbende justering) Resultatorienteret <-> Processorienteret Kortsigtet <-> Langsigtet Observation <-> Intervention Forskerbaseret <-> Forskningsbaseret Analyse af resultater (outcomes) <-> Analyse af effekter (impacts) afhæng

9 Tilgange til evalueringsdesignet
Samarbejdsmodellen for evalueringen medfører en dobbelt tilgang til af evalueringsdesignet Aarhus 2017 fokuserer på succeskriterier rethinkIMPACTS 2017 fokuserer på impact områer udviklet i tilknytning til ECoCs generelt Jvf. Anbefalinger fra ECoC Policy Group (2010)/Garcia (2013) Vores – lettere reviderede – fem impact områder (og et sjette, tværgående): Kulturelle Sociale Økonomiske Image og identitetsmæssige Politiske og organisatoriske Europæiske Udfordring: At bygge bro mellem de to tilgange til evalueringsdesignet  forbinde successkriterierne til impact områder

10 Udvikling af evalueringskriterierne
Europæiske dimension formativ evaluering Økonomiske impacts Politiske & org. impacts Image & identitetsimpacts Kulturelle impacts Sociale impacts Strategiske mål Successkriterier v.1 Successkriterier v.2 Successkriterier v.3 Evalueringskriterier Evalueringsworkshops ECoC-forskning

11 Udvælgelse af evalueringskriterier
Potentielle kriterier inden for et impactområde For hver impactområde formulerer vi en række evalueringskriterier Disse kan struktureres på forskellige måder, f.eks… Udvalgte evalueringskriterier Existerende metoder/indikatorer Nye metoder/indikatorer Outputs Impacts Outcomes Monitorering Sekundære data Forskningsbidrag rethinkIMPACTS (inkl. partnere)


Download ppt "Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google