Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs"— Præsentationens transcript:

1 Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
Årsmøde den 28. og 29. maj 2018

2 Sammenhængende borgerforløb i Furesø
Oplæggets struktur Om sammenhængende borgerforløb: Baggrund, vision, organisering og forankring Resultater, erfaringer og opmærksomhedspunkter Perspektiver på myndighed, styring og ledelse

3 Baggrunden Balancekatalogvedtaget i 2015
Økonomisk reduktion og behov for at gentænke opgaveløsningen med fokus på: En tidlig, effektiv og forebyggende indsats Beskæftigelse og sundhed går hånd i hånd Afsættet er hele borgeren - sammenhæng i visitation og indsatser Selvhjulpne borgere og stærke fællesskaber – et 3 årigt organisationsudviklingsprojekt …….Og så kom Frikommune forsøget

4 borgere tilsammen

5 Målgruppen – de fælles borgere

6 Innovative stemmer Kommunen forstår kun et hjørne af mine udfordringer. De tror ikke på mig og taler ikke sammen Det er de sammensatte udfordringer, der er afsæt for løsninger. Ikke intern organisering og økonomistyring En lille gruppe borgere trækker meget store udgifter på tværs af fagcentre og på medfinansiering Rikke

7 Hvad gjorde vi? Projektorganisering – projektleder, centerchefer og direktør Lagde besparelserne up front Sagsgennemgange – udvikling af det sammenhængende borgerforløb via medarbejdere og mellemledere Det datadrevne – data på tværs af fag- og økonomisystemer

8 Hvad gjorde vi ikke? Forudsatte 1:1 besparelse på projektets indsatser
Udviklede ”segmenter” og businesscases Anlagde en top-down tilgang til organisationsudvikling

9 Visionen - sammenhængende borgerforløb i Furesø
Borgere i Furesø Kommune skal opleve, at tilbud hænger sammen og bygger på få professionelle, der arbejder sammen i stærke fællesskaber. Vi arbejder med én fælles helhedsorienteret plan. Mål tager afsæt i borgerens drømme og ressourcer, og er i balance med de lovgivningsmæssige krav. Delmål sætter borgerens egen handlekraft i spil og tegner de små skridt på vejen mod uddannelse og job.

10 Elementerne i Sammenhængende borgerforløb 1
Målgruppe af voksne borgere på kontanthjælp, uddannelseshjælp og i ressourceforløb - kombineret med sociale indsatser (bostøtte men også familieforanstaltninger eller PPR) Tværgående myndighedsteam Bostøtter og virksomhedskonsulenter i ny koordinerende funktion - borgerkonsulenter Udvikling af konkrete redskaber – samarbejdsguide, en plan, progressionsværktøj

11 Elementerne i Sammenhængende borgerforløb 2
Tæt faglig ledelse og visitation på tværs af myndighed og udfører Systematisk inddragelse af samarbejdspartnere i netværksmøder Kompetenceudvikling af nøglemedarbejdere Data arkitektur – målgruppe, ydelser og økonomi Samledelse – fælles mål og styring (styregruppe og drift)

12 Fælles målsætninger Job og uddannelse er øverste mål
Samme eller færre omkostninger til sagsbehandling og tilbud Effektmål Job, fleksjob og uddannelse Øget tilknytning til arbejdsmarkedet (praktikker eller brobygning til uddannelse)

13 Konkretisering af driftsmål
Trin 3: Er i gang eller kan komme i praktik/ brobygning til uddannelse indenfor 3 mdr. Job, udd. 14 i job, fleksjob, uddannelse 34 i praktik Ord.timer Praktik Trin 2: Er i praktik/ brobygning til uddannelse indenfor om 3-6 mdr. Snusepraktik 10 er flyttet til trin 3 Stabil hverdag Kontakt til virksomhedskonsulent Trin 1: Kan komme i praktik/ brobygning til uddannelse efter 6 mdr. Behandling og rehabilitering 15 er flyttet til trin 2 Lægelig udredning

14 Resultaterne fra 2017 108 borgere 2 i fleksjob 3 i job
3 i ordinær uddannelse 5 er startet på HF, EGU eller 10.klasses forløb 2 har afsluttet HF og 9. klassesforløb 1 er indstillet til førtidspension I alt er 15 er kommet i job eller uddannelse, og 8 er nu selvforsørgende Reduktion i økonomien, når vi sammenligner 2016 med 2017

15 Borgernes oplevelser……
”Det er nemt at få kontakt – jeg ved altid hvem skal ringe til” ”Det er nemt at få alle de forskellige i min sag samlet, så jeg kan få overblik” ”Der sker noget i min sag” ”Jeg har tillid til at min sagsbehandler og borgerkonsulent lytter og støtter mig” ”Kommunen får tingene til at hænge sammen, så der er balance i mellem praktik og min behandling”

16 Faglige erfaringer Det gør en forskel for borgerne
Borgere, der har forløb i flere afdelinger i kommunen får en samlet helhedsorienteret sagsbehandling Indsatser fra alle fagområder målrettes job og uddannelse Fremfor adskilte indsatser arbejdes målrettet med at opbygge selvtillid og ressourcer i så tæt tilknytning til arbejdsmarkedet som muligt gennem praktikker Den enkeltes ressourcer styrkes Vi tager afsæt i borgernes ressourcer og motivation for et liv med job/ uddannelse og muligheder for sociale aktiviteter og fællesskaber Frikommuneforsøget giver mulighed for at samle planer og kompetencer En samlet plan og koordinering på tværs af beskæftigelses- og sociallovgivningen

17 Opmærksomhedspunkter
Sammenhæng for alle En fokuseret intensiv indsats – balance mellem ressourcer og mål i driften Reel tværfaglig praksis Social/ job, myndighed/ udfører og børn/ voksen – blik på kompetencer og trivsel Fælles ledelsesansvar Det tværgående som del af kerneopgaven – kompleksitet og fælles mål kræver vedvarende fokus Af- eller ombureaukratisering Smidigt og helhedsorienteret – fortsat mange systemer og arbejdsgange indadtil

18 Perspektiver på tre af årsmødets nøglebegreber
Myndighed – og myndighed alene? Styring – hvad er mulighederne? Ledelse – løsningen på alt?


Download ppt "Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google