Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog"— Præsentationens transcript:

1 Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Tirsdag d.1. december 2015 Læringskonsulenterne – Gymnasiekontoret i STUK - GKO

2 Hvorfor omlagt elevtid?
Evalueringen af det skriftlige arbejde efter gymnasiereformen Forsøg og Udvikling Politisk fokus på bedre skriftlige færdigheder og klarere feedback Forskning på det gymnasiale område Stor udbredelse af omlagt elevtid på tværs af alle gymnasieretninger Læringskonsulenternes erfaringer

3 Erkendte problemstillinger ved traditionelle tilgang til elevtid
De socialt svageste elever klarer sig markant dårligst En del elever er ramt af manglende motivation mv. Nogle af de fagligt stærkeste elever udfordres for lidt Lærernes tilbagemeldinger på elevprodukter har svag effekt på elevernes læring Et vist omfang af snyd/plagiat i elevprodukter Problemer med fravær - og i forlængelse heraf frafald

4 Specifikke FoU erfaringer
Øget læring Bedre skrivekompetencer Øget elevmotivation Mundtlig og skriftlig dimension integreret Eleverne er mindre forskrækkede mht. skriftlighed Elever ønsker samvær med lærere Skriftlighed anvendes i højere grad som erkendelsesmiddel

5 Specifikke FoU erfaringer
Udfordringer: Omlagt elevtid giver længere skoledage Bustider kan i nogle områder være en udfordring ved de forlængede skoledage Organisatoriske og strukturelle udfordringer for lærerne i forbindelse med fælles planlægning Faglige forskelle mht. oplevet udbytte af omlagt elevtid Fagligt stærke elever får måske ikke tilstrækkeligt udbytte af den omlagte tid Lærernes rettepraksis skal genovervejes og udvikles

6 Mulige effekter af omlagt elevtid
Lærerniveau: Styrket samarbejde i faggruppen og på tværs af fag Styrkede vejlederkompetencer Bedre elevinddragelse Elevniveau: Styrket motivation (i forhold til skriftligt arbejde) Bedre trivsel Mindre skriftligt fravær og mindre snyd Læringsniveau: Forbedrede studiekompetencer Forbedrede skriftlige kompetencer Styrkede faglige kompetencer generelt Bedre formativ feedback på skriftligt arbejde

7 Typologi Indsats Skemalagt elevtid til eksamenstræning
Skemalagt elevtid til skriftlig vejledning og formativ feedback Skemalagt elevtid til udvikling af skrivekompetencer Integration af faglig undervisning og skriftligt arbejde

8 Udfordringer i forhold til omlagt elevtid
Teamperspektivet Ledelsesperspektivet Lærerperspektivet

9 Dagens program 9.30-10.00 Kaffe og en bid brød
Velkomst ved kontorchef GKO, Birte Iversen Indledning og fælles sprog: Jesper Bienkowski, læringskonsulent To parallelle workshops WS 1: Omlagt elevtid i et ledelsesperspektiv: skema, projektledelse og styring. Tovholder Karl-Henrik Jørgensen (i Fægtesalen) WS 2: Omlagt elevtid i et lærerperspektiv : konkrete tiltag og erfaringer. Tovholder Susanne Blegvad Danielsen (i Flagrummet) Frokost (I Fægtesalen) To parallelle workshops med vægt på fremtidige udviklingspotentialer: WS 3: Læringsmål , progression og evaluering i forhold til omlagt elevtid. Tovholder . Eldin Basic (i Fægtesalen) Ws 4: Professionelle læringsfællesskaber og lektionsstudier i forhold til omlagt elevtid. Tovholder : Dennis Hellegaard/Peter Larsen (I Flagrummet)  Kaffepause Opsamling på workshops Drøftelse af kommende konference om omlagt elevtid og diskussion af ideer til programudkast


Download ppt "Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google