Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AR 28/1 – pkt. 7 SIP – Skoleudvikling I Praksis

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AR 28/1 – pkt. 7 SIP – Skoleudvikling I Praksis"— Præsentationens transcript:

1 AR 28/1 – pkt. 7 SIP – Skoleudvikling I Praksis
Omlagt skriftlighed i det kommende skoleår Udvikling af en model for samlet formativ og summativ evaluering Pædagogisk dag 16/3 – temaer: Formativ/summativ evaluering Erfaringsopsamling fra Lærerrolleprojektet Fokus på omlagt skriftlighed og lektiekultur Teamstrukturen i det kommende skoleår AR, pkt 7 / NCK

2 SIP 2014 SIP-konferencerne er afholdt af UVM og blev gennemført i 2014 – med 2 konferencer i forårssemestret og 2 konferencer i efterårssemestret. Stort set alle landet gymnasier, VUC’er, hf-centre og studenterkurser har deltaget i lokale konferencer. Konferencernes fokusområder Elevers/kursisters læringsudbytte og trivsel Udvikling af undervisnings- og arbejdsformer Lærersamarbejde og en forandret skolehverdag Kvalitetsudvikling som omdrejningspunkt for forandring Koncept: Hjemmearbejde (materialelæsning og forberedelse af skolepræsentation indenfor fokusområdet) Oplæg/vodcasts på konferencen om formiddagen – workshops med andre skoler om eftermiddagen VUF var i workshop med Solrød Gymnasium, Stenhus Gymnasium og Københavns private Gymnasium VUFs deltagere var Marianne, Tina, Henning/Poul Erik og Niels AR, pkt 7 / NCK

3 SIP 4 – VUFs præsentation
Model for omlagt skriftlighed 15-20% af fagets elev/kursisttid omlægges til skemalagt tid i faget (øger fagets skematimer) Læreren styrer selv brugen af skriftlighedstimerne Mulighed for indlæggelse af faste positioner i skemaet, som fag kan abonnere på? Måske en mere elastisk grænse for elevtiden på 10 t/uge Indførelse af model for formativ evaluering Kun institutionaliseret få steder (Projekt på sporet, studiesamtaler, karaktersamtaler, kompetenceplaner for klasserne, tutorsamtaler med studiebog…). Derudover løbende evaluering ”ude i fagene”. En kompleks sag, som kræver grundig forberedelse med henblik på etablering af en organisatorisk ramme (nedsættelse af arbejdsgruppe) Lærerne skal ”klædes på” til dette Fokus på lektiekulturen Kan vi bruge lektielæsningen på mere kreativ vis end vi gør i dag? Hvordan kan vi kombinere omlagt skriftlighed med brugen af lektier? Fokus på det fysiske læringsrum Kan lokalerne bruges mere henover dagen og aften Kan vi bruge bygningen på nye måder – flytte rundt på funktioners placering? AR, pkt 7 / NCK

4 Model for omlagt skriftlighed
Skriftlige fag får indlagt 15-20% af elev/kursisttiden i skemaet som omlagt skriftlighed (øger fagets timer) Lærerne styrer selv placeringen af ”de skriftlige timer” Omlagt skriftlighed registreres i Ludus som oprettede opgaver med tilknyttet elevtid Eksempler på omlagt skriftlighed: referater, faktakort, synopser, notater, regneopgaver, kommentering, posters, blogs, præsentationer, plancher… Rettestrategier kan fx være: Produktpræsentationer, gensidig elev/kursistretning, selvretning… Faggrupperne forventes at samarbejde om etablering af værktøjskasser med redskaber, materiale, ideer, forslag etc. AR, pkt 7 / NCK

5 Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Skolen skal have en evalueringsplan på sin hjemmeside Den summative evaluering er fastlagt og planlagt, og gennemføres med karaktergivning og efterfølgende lærerforsamlinger Den formative evaluering er kun institutionaliseret få steder (Projekt på sporet, studiesamtaler, karaktersamtaler, kompetenceplaner for klasserne, tutorsamtaler med studiebog…). Derudover løbende evaluering ”ude i fagene”. En egentlig model for en koblet summativ og formativ evaluering skal udarbejdes og sættes i værk indenfor de kommende skoleår. Formativ evaluering bliver et tema på Pædagogisk dag 16/3 Oplæg i form af vodcast (Jens Dolin) og præsentation af ”en skitse til kommissorium” Gruppearbejde / brainstorm / padlet / plenum Nedsættelse af arbejdsgruppe (kortlægge eksisterende praksis til publicering på skolens hjemmeside, udarbejde en evalueringsstrategi med tilhørende værktøjskasse/forslag) Evalueringsstrategien konkretiseres i faggrupperne i skoleårene (udvikling i praksis – en løbende proces) AR, pkt 7 / NCK

6 Temaer på Pædagogisk dag 16/3
Udvikling af model for summativ/formativ evaluering Erfaringsopsamling på Lærerrolleprojektet Fokus på omlagt skriftlighed og lektiekultur AR, pkt 7 / NCK

7 Teamstrukturen i det kommende skoleår
Der vil blive ændret i antal teamdeltagere og timetildeling for det kommende skoleår… STK1: 2 * 60t STK2: 2 * 40t hfpakker (801-3): 3 * 60t hf-fagpakker ( ): 3 * 60t ks: 3 * 15t nf: 3 * 10t … og der skal derfor revideres i retningslinjerne for team Teamkoordinatorerne indkaldes ultimo marts til et evalueringsmøde med ledelsen om den nuværende struktur og praksis… … og på grundlag heraf udarbejdes en revideret plan for teamenes arbejdsopgaver i skoleåret AR, pkt 7 / NCK


Download ppt "AR 28/1 – pkt. 7 SIP – Skoleudvikling I Praksis"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google