Konferencer om SRP - efteråret 2008 Studieretningsprojektet Rammerne –justering om vejledning i skriveperioden DPU/Rambøll’s evalueringsrapport Anbefalinger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Større Skriftlig Opgave
Samfundsfag i Studieretningsprojektet
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
Studieretningsprojekt
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Kulturforståelse niveau C
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
3g Studie Retnings Projekt
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Synopsis VIP3/2012.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
SRP 2014.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP 2014.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g Hvad, hvornår og hvordan! Egaa Gymnasium, september 2015.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
STUDIERETNINGSPROJEKTET 2016 Marselisborg Gymnasium.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsprojektet
Udkast til justering af KS
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Studieretningsprojektet 2017
Teoretisk pædagogikum
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
Naturfag.
SSO - Større skriftlig opgave
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Studieretningsprojektet
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Velkommen til fagligt samspil
Studieretningsprojekt (SRP) 3g
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Konferencer om SRP - efteråret 2008 Studieretningsprojektet Rammerne –justering om vejledning i skriveperioden DPU/Rambøll’s evalueringsrapport Anbefalinger Opgaveformuleringer Styregruppen 2008

3Konferencer om SRP - efteråret 2008 Studieretningsprojektet – kronen på værket i en trefaset progression 1.g eller 2.g Opgave i dansk og/eller historie Besvarelsen udarbejdes i tilknytning til et fagligt forløb i et eller begge fag Skolen bestemmer selv vejledningsomfang og sideomfang 2.g Studieretningsopgave Kun studieretningsfag, som eleven har i 2.g Ikke nødvendigvis individuelt Eleverne skal tilbydes et valg mellem forskellige fagkombinationer, hvor der er tre studieretningsfag, og bør tilbydes et valg mellem forskellige faglige områder. Skolen bestemmer selv vejledningsomfang og sideomfang 3.g Studeretningsprojekt 3

4Konferencer om SRP - efteråret 2008 § 1.1. I 3.g skal hver elev udarbejde et studieretningsprojekt. Studieretningsprojektet udarbejdes i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag, som eleven har på A-niveau, og med inddragelse af andre studieretningsfag og/eller fagene dansk A og historie A. Eller mere elevvenligt formuleret : Vælg først et studieretningsfag du har på A-niveau (det må gerne være løftet til A uden for studieretningen). Vælg derefter 1-2 fag yderligere: Studieretningsfag/dansk/historie DE CENTRALE PARAGRAFFER 4

5Konferencer om SRP - efteråret 2008 DE CENTRALE PARAGRAFFER § 1.2. Den enkelte elev vælger inden for rammerne af pkt. 1.1 selv, i hvilke fag studieretningsprojektet udarbejdes. Eleverne vælger dernæst... hvilke(t) af studieretningsprojektets fag, der skal være dets hovedfag. § Hvis der kun er ét hovedfag, skal det være et studieretningsfag på mindst B-niveau. Hvis der er flere hovedfag, skal mindst ét af dem være et studieretningsfag på mindst B-niveau. Bemærk at det her ikke kan være et studieretningsfag på C-niveau, der løftes til B-niveau som valgfag. 5

6Konferencer om SRP - efteråret 2008 DE CENTRALE PARAGRAFFER Hovedfag versus ikke-hovedfag ”Projektets hovedfag” – er defineret i § 2.5: –Opgaveformuleringen... skal rumme... krav om fordybelse, der på væsentlige punkter ligger ud over arbejdet i projektets hovedfag. ”Fag der ikke er hovedfag” – er defineret i § 2.4: –Fag, der ikke er hovedfag, kan indgå med kernestof, supplerende stof, eksempler og metoder, der ligger inden for eller i umiddelbar forlængelse af undervisningen i fag(ene). 6

Justering mht. vejledning 1 FØR 2.1 Skolen udpeger blandt skolens lærere i de indgående fag en eller flere vejledere for den enkelte elev. Vejlederne medvirker i alle projektforløbets faser, indtil opgaveformuleri ngen, jf. pkt. 2.5, er udleveret. Derefter må vejlederne blot besvare konkrete, opgavetekniske spørgsmål og kun efter henvendelse fra eleverne. NU § 2.1 Skolen udpeger blandt skolens lærere i de indgående fag en eller flere vejledere for den enkelte elev. Ved vejledning forstås gode råd og vink til elevens videre arbejde med projektet. Skolen tilrettelægger vejledningen på en sådan måde, at der sikres en klar adskillelse mellem lærerens rolle som vejleder og som bedømmer, og vejledningen må således ikke omfatte en bedømmelse af væsentlige dele af elevens besvarelse.

Justering mht. vejledning 2 Det er skolens ansvar at der er en klar adskillelse mellem vejledning og bedømmelse. Adskillelsen skal sikre, at vejleder og censor stilles frit, når opgaven skal bedømmes. Det er tilladt for vejlederne at læse (men ikke bedømme) dele af besvarelsen med det formål at vejlede eleven. I overensstemmelse med de nye bestemmelser tilrettelægger skolen rammerne for omfang og indhold i vejledningen før og efter udlevering af opgaven. Der tilføres ikke ekstra ressourcer til vejledning. Skolerne omfordeler de eksisterende ressourcer (eller efter lokal beslutning tilføre flere). Indholdet i vejledningen kan både være faglig og procesorienteret og fx handle om Forståelse af opgaveformuleringen Vægtning og anvendelse af de deltagende fag Afgrænsede faglige problemstillinger

Hvordan kan vejledningen i skriveperioden organiseres? Fællesmøder fx skemalagte timer for hele klassen med generel vejledning Vejledning af grupper med parallelle problemstillinger Individuelle spørgsmål og vejledning om den konkrete opgave

Opdeling af skriveperioden § 1.3 Skolen kan dog hvis særlige forhold taler derfor, beslutte, at nogle af de første 5 dage kan placeres enkeltvis og/eller adskilt fra den sidste, sammenhængende del af perioden. Det er skolen, der afgør, hvad der er ”særlige forhold” Særlige forhold kan fx være eksperimenter, virksomhedsbesøg, spørgeskemaundersøgelse eller læsning af specifikke tekster Bemærkning: Opgaven skal udleveres på den første skrivedag

11 Krav til opgaveformuleringen (1) *§ 2.5 Opgaveformuleringen skal være konkret og afgrænset og skal i præcise formuleringer angive, hvad der kræves af eleven – herunder krav til og omfang af opgavebesvarelsen Mange glemte angivelse af sidetal, hvilket i nogle tilfælde fik konsekvenser for bedømmelsen af besvarelsen. Vejledningen: ”Normalt sider”. Brug denne formulering, hvis der ikke er argumenter for noget andet *…og den skal inddrage nogle aspekter eller være ledsaget af bilag, der ikke er blevet drøftet med eleven inden udlevering af opgaven. *Det skal fremgå på forsiden hvilket eller hvilke fag, der er hovedfag Konferencer om SRP - efteråret

12 Krav til opgaveformuleringen (2) *§ 2.5. Opgaveformuleringen kan ikke alene bygge på den del af fagenes stof, der allerede er indgået i den enkelte elevs undervisning – men formuleringen må gerne ligge i forlængelse af arbejdet i de indgående fag *§ 2.5. Opgaveformuleringen skal have en sådan form, at eleven ikke på forhånd kan udarbejde detaljerede dele af den endelige besvarelse, men samtidig være udformet sådan, at der tages hensyn til de overvejelser, eleven har gjort sig om opgaven i vejledningsperioden. *§ 2.5. Opgaveformuleringen … skal rumme såvel fagspecifikke som tværgående faglige krav i de indgående fag, og der skal være krav om fordybelse, der på væsentlige punkter ligger ud over arbejdet i projektets hovedfag. Konferencer om SRP - efteråret

13Konferencer om SRP - efteråret 2008 Bedømmelseskriterier 1 § 3.1. Bedømmelsen af opgavebesvarelsen er en faglig helhedsvurdering i forhold til de faglige mål i de fag, der indgår i studieretningsprojektet Herudover lægges der vægt på: - overensstemmelsen mellem besvarelsen og opgaveformuleringen, herunder de afgrænsninger og krav, der indgår i denne, Bemærkning: Finder censor, at en opgaveformulering er utilfredsstillende, må det ikke gå ud over eleven. Censor kan skrive en indberetning, hvis opgaveformuleringen ikke lever op til kravene i læreplanen. Eleven kan klage over formuleringen: En sådan klage følger proceduren i eksamensbekendtgørelsen, startende med en klage der sendes til skolens rektor. - eksaminandens udvælgelse, inddragelse, bearbejdning, vurdering og perspektivering af relevant fagligt stof Bemærkning: en samlet pind, da fagene vægter elementerne heri forskelligt - problemstillingernes sværhedsgrad og kompleksitet, samt formidlingen af stoffet. 13

14Konferencer om SRP - efteråret 2008 Bedømmelseskriterier - 2 § 2.8. Opgavebesvarelsen skal indeholde et kort resume på engelsk Bemærkning: Indgår i helhedsindtrykket af besvarelsen ved bedømmelsen § 2.6. Ved opgaver, hvori et eller flere fremmedsprog indgår, skal en del af de anvendte kilder være på det/de fremmede sprog Bemærkning: Omfang og kvalitet heraf indgår i helhedsindtrykket af besvarelsen ved bedømmelsen 14

15Konferencer om SRP - efteråret

16Konferencer om SRP - efteråret 2008 Undersøgelsens metode Fagligt udbytte Opgaveformuleringernes kvalitet Vejledning og brug af flerfaglige erfaringer Bedømmelse Anbefalinger 16

17Konferencer om SRP - efteråret 2008 Undersøgelsens metode Spørgeskema besvaret af: 2092 elever 427 vejledere, heraf 158 censorer fra 27 stx-, 19 hhx- og 10 htx-institutioner 17

18Konferencer om SRP - efteråret 2008 Fagligt udbytte % af vejlederne: SRP måler i høj grad eller i nogen grad elevernes evne til at: –arbejde flerfagligt –foretage et fagligt begrundet materialevalg –disponere sit stof –skrive i en akademisk genre –reflektere over faglige problemstillinger 18

19Konferencer om SRP - efteråret 2008 Fagligt udbytte 2 Stx-censorerne om elevernes faglige udbytte –40%: overvejende utilfredsstillende (el. utilfr.) –60%: overvejende tilfredsstillende (el. tilfr.) Krav om flerfaglighed –Centrale dele af fagene kunne ikke inddrages (ca. 50% af censorerne)! –Centrale dele af fagene er sat i nyt perspektiv (ca. 60% af censorerne) 19

20Konferencer om SRP - efteråret 2008 Opgaveformuleringernes kvalitet 1 Censorerne om opgaveformuleringerne: –1/3: overvejende utilfredsstillende (el. utilfr.) –2/3: overvejende tilfredsstillende (el. tilfr.) ”vekslet meget mellem dels velegnede og dels uhensigtsmæssige” ”ikke præcise nok mht. kravet om flerfaglighed … typisk … ikke med et krav om at behandle materialet med engelskfaglige metoder” Problemer i opgaveformuleringer: –Det ene fag for dårligt repræsenteret –Mangler tydelig sammenhæng mellem fagene –For bred opgaveformulering med manglende fokus 20

21Konferencer om SRP - efteråret 2008 Opgaveformuleringernes kvalitet 2 Eleverne om: ”Det var svært for mig at forstå opgaveformuleringen og vide, hvordan jeg skulle løse opgave bedst muligt” –30% overvejende enig (el. enig) –70% overvejende uenig (el. uenig) ¾ af eleverne: Det sværeste ved SRP er at vide præcist, hvad der kræves i SRP 21

22Konferencer om SRP - efteråret 2008 Vejledning og brug af flerfaglige erfaringer 2/3 af eleverne: Brug for vejledning i opgaveugerne. Ca. 2/3 af eleverne: –Overvejende tilfredse (el. tilfr.) med vejledningen i fagene. –Vejlederne var godt forberedt –Vejlederne var ikke uenige –Intet problem at der er to vejledere. Ca. 1/3 af eleverne: –Overvejende utilfredse (el. utilfr.) med vejledning i fagene. –Vejlederne var ikke ordentligt forberedt –Vejlederne var til tider uenige –Vanskeligt med to vejledere Halvdelen af eleverne kan ikke bruge erfaringerne fra SRO, AT og dansk/historieopgave. 22

23Konferencer om SRP - efteråret 2008 Bedømmelse 2/3 af vejlederne: –Bedømmelsen er usikker, og elevernes retssikkerhed er truet, da vejleder og censor har forskellige fag. <> Samtalen med censor var overvejende tilfredsstillende (el. tilfr.) Censorerne om, hvorvidt bedømmelseskriterierne er velegnede: –Ja (32%), Delvis (45%), Nej (19%) 23

24Konferencer om SRP - efteråret 2008 Rapportens anbefalinger Præcisering af bedømmelseskriterierne. Bedre vejledning af elever –med præcisering af kravene til SRP –om brug af erfaringer fra flerfaglige opgaver –også vejledning i opgaveugerne. Efteruddannelse og erfaringsudveksling mht. præcisering af opgaveformuleringer. 24

25Konferencer om SRP - efteråret 2008 Konklusioner 1 En fokuseret opgaveformulering med præcise fagspecifikke krav rettet mod begge fag og præcise tværfaglige krav kan sikre: –At eleverne ved præcis, hvad der kræves –At elevernes faglige fokus skærpes med mulighed for større fagligt udbytte –At bedømmelsesgrundlaget bliver mere entydigt Fagspecifikke krav kan være opdelt i underspørgsmål, som efterfølges af tværfaglige krav, eller kan være indeholdt i én samlet opgaveformulering, som tydeligt kræver anvendelse af begge fag. Der er forskellige traditioner i fagene for, hvor detaljeret opgaveformuleringen skal være. 25

Konklusioner 2 Eleverne skal bedre kunne bruge erfaringer fra SRO i 2.g og dansk/historie til SRP: Opgaveformuleringer til SRO formuleres så vidt muligt som SRP Formelle opgavekrav (noter, kildeangivelse mm) trænes tydeligt i dansk/historie-opgaven og i SRO

27 NATO’s udvikling SA - HI 1.Redegør for NATO’s dannelse på baggrund af trusselsbilledet efter 2. verdenskrig. Inddrag det udleverede materiale i besvarelsen. 2.Undersøg hvordan trusselsbilledet ser ud efter Du skal inddrage teorierne realisme og idealisme og Huntingtons teori om civilisationernes sammenstød i besvarelsen. 3.Diskuter NATO’s eksistensberettigelse efter Opgavens omfang: sider.

28 Diabetes Bi – MA Der ønskes en redegørelse for årsager til og udvikling af diabetes med fokus på type-2 diabetes. Du skal opstille og udføre forsøg med forskellige faktorers betydning for en persons blodsukkerkoncentration. Se bilag 1. I besvarelsen skal du kort redegøre for dine overvejelser og kriterier for forsøget og inddrage dine resultater i en forklaring på faktorernes betydning for blodsukkerkoncentrationen hos en type-2 diabetiker. ”Hvert 10 sekund udvikler to mennesker diabetes. Med den nuværende vækst forventes antallet af diabetikere på verdensplan at stige til mere end 380 millioner inden Den største vækst vil finde sted i udviklingslandene.” %20PR_DK.pdf. Udskrift vedlagt i bilag 2. Opstil på baggrund af ovenstående en matematisk model for udviklingen af diabetes. Forhold dig kritisk til modellen og giv en vurdering af forskellige faktorer, der kan spille ind og af muligheden for at udbygge modellen. 2 bilag vedlagt %20PR_DK.pdf Brødteksten skal skrives med 12 pkt. skrift, 1½ linjeafstand og almindelige margener. Den må maksimalt fylde 15 sider. Dertil kommer billeder, grafer, tabeller og lignende, engelsk resumé og litteraturliste. Eventuelle undersøgelsesbeskrivelser og data fra undersøgelser, der ikke indgår direkte i opgavebesvarelsen, kan vedlægges som bilag.

29 EN - DA Du bedes give en redegørelse for nogle generelle sproglige og indholdsmæssige overvejelser samt for nogle udfordringer ved litterær oversættelse. På baggrund heraf skal du foretage en analyse af udvalgte centrale passager fra en eller to oversættelser fra engelsk til dansk af William Shakespeares drama Hamlet. Desuden ønskes en vurdering af, hvordan sproget er med til at karakterisere og definere Hamlet som person. Du bedes særligt fokusere på sproglig dobbelttydighed og ironi i Shakespeares Hamlet. Nedenstående citat bør diskuteres i forhold til Hamlet. (Citatet er fra T. Savory (1957) i Sten Rasmussen: Oversættelser – Tamme ænder og vilde svaner (1995))

30 Lars HUG/Søren Ulrik Thomsen: City Slang MU - da Du skal dels placere værket i en musikhistorisk sammenhæng og dels lave en musikalsk analyse af udvalgte dele af værket (se nærmere anvisning). Derefter ønskes en skitseret analyse af værket som afrundet værk i sig selv, tematisk og strukturelt, med uddybende tekstnedslag, på både tematisk og strukturelt centrale steder. Endelig ønskes en argumenteret vurdering af hvordan værkets tekst- og musikside støtter hinanden – med eksempler.

31 Velfærd MA - SA 1.Redegør for de forskellige pres som vores velfærdsmodel står overfor. 2.Undersøg hvor stor ældrebyrden er. Du skal i forbindelse med din undersøgelse anvende matematiske metoder til at belyse den givne problemstilling. For mindst én af disse metoder skal du redegøre for den bagvedliggende matematiske teori. (Du afgør selv om denne redegørelse skal ligge i et særskilt afsnit.) 3.Vurdér ud fra dine beregninger hvad konsekvenserne vil være for velfærdssamfundet på kort og lang sigt ved den stigende andel af ældre samt hvad man evt. kan gøre for, at minimere de økonomiske konsekvenser ved en stigende andel ældre i fremtiden.

32Konferencer om SRP - efteråret 2008 Opsamlende bemærkninger Fagenes forskelligheder afspejler sig i måden at udarbejde opgaveformuleringerne på – der er behov for et fortsat samarbejde om at finde velegnede emner og udarbejde præcise opgaveformuleringer Gode besvarelser har et tydeligt fokus, hvor begge fag bidrager med svar på klart formulerede spørgsmål i den gode opgaveformulering 32