Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g"— Præsentationens transcript:

0 Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g
Hvad, hvornår og hvordan! Egaa Gymnasium, september 2017 Alt står på hjemmesiden - og det kan vises ved at klikke på WWW ikonet, når du præsenterer Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g *

1 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Fra 6. december til 20. december skal du udarbejde et studieretningsprojekt (SRP). SRP er en eksamensdisciplin og optræder på studentereksamensbeviset. Karakteren for opgaven tæller på linje med de øvrige eksamensfag som et A-fag. Projektet er fastsat til 50 elevtimer – og skal udarbejdes over 14 dage i december. Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

2 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Fagkombinationer 1 Studieretningsprojektet skrives som hovedregel i to fag med udgangspunkt i et studieretningsfag, som du har på A-niveau1 og med inddragelse af et andet fag på mindst B-niveau. Det kan undtagelsesvist tillades, at studieretningsprojektet skrives alene på grundlag af ét af dine studieretningsfag på A-niveau, eller at et tredje fag inddrages i projektet. 1SR B-niveau fag, der er løftet til A-niveau kan også bruges! HUSK: løftefag fra B niveau, som er SR fag tæller også som A SR fag. Hav gerne overblik over hvilken klasse du taler til! Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

3 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Fagkombinationer 2 Om de to indgående fag Vejledningen til studieretningsprojektet siger: ”…Opgaveformuleringen kan ikke direkte bygge på det stof, der er indgået i den enkelte elevs undervisning. Der er dog intet til hinder for, at studieretningsprojektet udarbejdes i forlængelse af arbejdet i det eller de indgående fag eller har forbindelse hermed. Opgaveformuleringen skal rumme såvel fagspecifikke som tværgående faglige krav i de indgående fag, og der skal være krav om fordybelse, der på væsentlige punkter ligger udover arbejdet i mindst ét af fagene.” OBS: nye ting i forhold til SRO, samt dele, som endnu ikke er gennemgået i fagene Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

4 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Tidsplan, del 1 (se hjemmesiden for uddybning!) Uge 38-39: Generel og faglig introduktion til SRP (i alle fag) Uge 40: Fredag i 3. lektion er der vejledning vedr. valg af område og fag klassevis v. jeres lærere i studieretningsfag på A-niveau. I 4. lektion er der ligeledes mulighed for vejledning i dansk, historie og jeres B-niveaufag. I opfordres til at aflevere blanket vedr. fag- og områdevalg efter denne vejledning. Underskrevet af begge dine egne faglærere Uge 41: Senest tirsdag d. 10. oktober kl. kl skal du aflevere en blanket vedr. fag- og områdevalg i bakkerne foran kontoret, som er underskrevet af begge dine egne faglærere.  Du tildeles vejleder(e) senest onsdag eftermiddag i ugen efter efterårsferien (uge 43). Tidsplan også på nettet NB: Vejledningsfordelingen er formentlig færdig før efterårsferien, men vi lover ikke eleverne, at de kender deres vejledere før uge 43 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

5 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Tidsplan, del 2 (se hjemmesiden for uddybning!) Uge 44: 1. vejledningsdag mandag d. 30. oktober. Du bliver tildelt tid ved dine vejledere. (medbring metarefleksionsopgave om SRO). Du kan arbejde på skolen hvor der også er hjælp til litteratursøgning ved bibliotekarer. Uge 47: 2. vejledningsdag onsdag d. 22. november. Vejledning og hjælp til faglige problemstillinger. Der vil være bibliotekarer tilstede Uge 49: Udlevering af opgaveformuleringer i kantinen onsdag d. 6. december kl Uge 49-51: Skriveperiode, med mulighed for vejledning. Aftales med vejlederne. Der planlægges to åbne vejledningslektioner med skrivecoach i løbet af perioden, hvor I kan få hjælp til at komme i gang/ videre med jeres opgave. Aflevering af opgave på netproever.dk senest onsdag d. 20. december kl Uge 9: Opgaven er evalueret og du får din karakter. Husk: udvidet service på vejledningsdagene Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

6 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Formalia og særlige forhold 1 Omfang og overordnede formalia Opgavens omfang må ikke overstige 20 normal-sider inkl. noter (2400 anslag pr. side inkl. mellemrum). Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, grafer, tabeller, det engelske resumé, samt eventuelle illustrationer og tekstbilag medregnes ikke i sideantallet, heller ikke når de er placeret i den løbende tekst. Opgaven skal besvares individuelt og skrives på som udgangspunkt i dansk. I sprogfagene gælder særlige regler omkring citater. Det er vigtigt at understrege, at det er en ukorrekt besvarelse, hvis du i et fremmedsprog udelukkende har arbejdet med dansksproget tekst som primær kilde. Det er ikke afgørende hvor mange udskrevne ark opgaven fylder, men at der kun må være 20*2400 anslag Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

7 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Formalia og særlige forhold 2 Som en del af besvarelsen skal du skrive et kort resumé (abstract) på engelsk (10-20 linjer). Resumeet bedømmes ikke særskilt, men indgår som en del af helhedsindtrykket. Opgaven betragtes som ikke-besvaret, hvis resuméet mangler. Resuméet bør indeholde undersøgelsens problemstilling (opgaveformuleringens indhold), begrundelse for materialevalg, metodiske fremgangsmåder og/eller teoretiske grundlag, væsentligste resultater og konklusioner. Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

8 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Formalia og særlige forhold 3 Opgavetitel Du og faglærerne drøfter en nærmere afgrænsning af emnet. Selve opgavetitlen formuleres af lærerne alene. Den skal tage hensyn til dine overvejelser om emnet, og desuden have en form, som sikrer, at du ikke kan skrive selve opgaven inden opgaveugernes start. Titlen er strengt hemmelig, indtil du får den udleveret ved opgaveugernes start. Titlen skal være konkret, afgrænset og i præcise formuleringer angive, hvad der kræves af dig. Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

9 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Formalia og særlige forhold 4 Skolen udpeger dine vejledere, som er faglærere, men ikke nødvendigvis din egen faglærer. Ved opgaveugernes start udleverer kontoret en fortrykt,maskinskrevetopgaveforside,der indeholder lærerens opgaveformulering og evt. bilag. Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

10 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Formalia og særlige forhold 5 Snyd Snyd i forbindelse med SRP har – ligesom snyd ved anden eksamen – meget alvorlige konsekvenser. Det opfattes som snyd, hvis du helt eller delvist afskriver fra andres opgavebesvarelser, afskriver fra kilder uden at angive disse eller hvis du lader en anden skrive besvarelsen for dig. Snyd i forbindelse med eksamen (SRP) medfører bortvisning, og du kan tidligst gå til eksamen det følgende år. Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

11 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Formalia og særlige forhold 6 Bedømmelse Opgaven bedømmes af dine vejledere og en ekstern censor. Karakteren forventes at ligge klar til offentliggørelse i uge 9. Fra UVM bekendtgørelsen om SRP: 5.1 Der gives én karakter ud fra en helhedsbedømmelse, som er baseret på en vurdering af, i hvilket omfang eksaminandens opgavebesvarelse lever op til de fastsatte mål for studieretningsprojektet. Hvis opgaven er skrevet i kun ét fag, indgår tillige i vurderingen, i hvilket omfang besvarelsen demonstrerer eksaminandens beherskelse af specifik faglig fordybelse. Der gives en karakter ud fra en helhedsbedømmelse.” (bekendtgørelsen 5.1) Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

12 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Mål – bekendtgørelsen Målet med studieretningsprojektet er, at eleverne skal kunne: – demonstrere evne til faglig fordybelse og til at sætte sig ind i nye faglige områder – demonstrere evne til at udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder og dermed forstærke den faglige fordybelse – beherske relevante faglige mål i de indgående fag – udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale – demonstrere evne til faglig formidling – besvare en stillet opgave fyldestgørende, herunder at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen – beherske fremstillingsformen i en faglig opgave (f.eks. citatteknik, noter, kilde- og litteraturfortegnelse). Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

13 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
I vejledningen på hjemmesiden kan du desuden finde informationer om klagemuligheder, sygdom, selve afleveringen, kopiering og henvisninger. Læs disse igen når du kommer tættere på opgaveugerne! Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

14 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Nogle nyttige råd… Om planlægningsfasen Jo tidligere du kommer i gang, jo bedre er du stillet i forhold til at finde den nødvendige litteratur. Lærerens vejledning kan blive væsentligt mere målrettet og givende, hvis området og emnet er kendt i god tid. På de to vejledningsdage kan du efter/før din vejledning arbejde på skolen, få ekstra vejledning samt hjælp til litteratursøgning Mange elever skal skrive opgaver, og derfor er det nyttigt at skaffe sig litteraturen så tidligt som muligt. Benyt skolens bibliotekar til hjælp med at finde materialer. Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

15 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Nogle nyttige råd… Om skrivefasen og tiden op til denne Du har nøjagtigt to uger til at skrive opgaven. Du vil kunne lette dit arbejde ved at være grundigt forberedt. Dette kan sagtens gøres, selvom du ikke kender den præcise opgaveformulering. Du har selv en stor indflydelse på formuleringen, især hvis du er hurtigt ude og er klar i dine samtaler med vejlederne. Opgavetitel og formulering skal afspejle de samtaler, du har haft med vejlederne. Brug metareflektionsarket fra SRO’en Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

16 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Nogle nyttige råd… Om selve opgaven Du skal i din opgave vise, at du kan anvende den litteratur der findes, og at du er i stand til at fremstille sagen i en meningsfuld sammenhæng. Således vil de fleste besvarelser skulle indeholde både redegørelse, analyse, fortolkning/diskussion og eventuelt perspektivering. Opgavens enkelte dele skal hænge sammen og de skal være afstemte i forhold til hinanden. Du skal derfor vurdere, hvor vigtige de enkelte oplysninger, analyser, detaljer mv. er. Konklusionen må ikke indeholde nyt materiale, men skal fungere som en afrundende opsamling, hvor opgaveformuleringens ordlyd bliver ”besvaret”. Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

17 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Nogle nyttige råd… Om afleveringsfasen Du skal holde dig indenfor de 20 sider, eksklusive bilag, grafer, billeder, litteraturliste, diskografi og indholdsfortegnelse. Der skal være tid til korrekturlæsning. Få eventuelt en anden til at læse korrektur, idet det nogle gange er vanskeligt at se egne fejl. Der gives naturligvis ikke karakter for sprog, stavning og orden, men opgaven bliver bedømt som en helhed. Det vil præge fremstillingen – og dermed bedømmelsen – hvis opgaven er behæftet med fejl. Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

18 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
God fornøjelse! Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g *

19 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Tidsplan, del 1 (se hjemmesiden for uddybning!) Uge 38-39: Generel og faglig introduktion til SRP (i alle fag) Uge 40: Fredag i 3. lektion er der vejledning vedr. valg af område og fag klassevis v. jeres lærere i studieretningsfag på A-niveau. I 4. lektion er der ligeledes mulighed for vejledning i dansk, historie og jeres B-niveaufag. I opfordres til at aflevere blanket vedr. fag- og områdevalg efter denne vejledning. Underskrevet af begge dine egne faglærere Uge 41: Senest tirsdag d. 10. oktober kl. kl skal du aflevere en blanket vedr. fag- og områdevalg i bakkerne foran kontoret, som er underskrevet af begge dine egne faglærere.  Du tildeles vejleder(e) senest onsdag eftermiddag i ugen efter efterårsferien (uge 43). Tidsplan også på nettet NB: Vejledningsfordelingen er formentlig færdig før efterårsferien, men vi lover ikke eleverne, at de kender deres vejledere før uge 43 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g

20 Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Tidsplan, del 2 (se hjemmesiden for uddybning!) Uge 44: 1. vejledningsdag mandag d. 30. oktober. Du bliver tildelt tid ved dine vejledere. (medbring metarefleksionsopgave om SRO). Du kan arbejde på skolen hvor der også er hjælp til litteratursøgning ved bibliotekarer Uge 47: 2.vejledningsdag onsdag d. 22. november. Vejledning og hjælp til faglige problemstillinger. Bibliotekarer tilstede. Uge 49: Udlevering af opgaveformuleringer i kantinen onsdag d. 6. december kl Uge 49-51: Skriveperiode, med mulighed for vejledning. Aftales med vejledene. Der planlægges to åbne vejledningslektioner med skrivecoach i løbet af perioden, hvor I kan få hjælp til at komme i gang/ videre med jeres opgave. Aflevering af opgave på netproever.dk, senest onsdag d. 20. december kl Uge 9: Opgaven er evalueret og du får din karakter. Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g


Download ppt "Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google