SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Præsentation af materialer på personalemøde
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Et væksthus for børn og voksne
Arbejdspladsudvikling
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereform 2014.
Præsentation af materialer på personalemøde
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Refleksioner og opsamling ift. i går
Lærerprofessionen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Målstyret læringsreform
Årsplan – en kort en lang
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Målstyret undervisning
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
John Hattie.
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
- Kom tættere på dit barns skolegang
Ungiaarhus medarbejdersamling 17. marts 2017
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Velkommen til fagligt samspil
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
3-timersmødet 2018.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Fra anledning til udvikling
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1

HVEM ER VI Margit Askevig Nikolaj Warming Læringskonsulenter Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 20162

PROGRAM 9:00Velkomst | Rammesætning | Intro 9:15Præsentation af Fælles Mål og Emu 10:00Udfordringer og styrker (Praksisøvelser) 10:30Pause 10:45Teoretiske modeller 12:00Frokost 13:30Praksisfortællinger og casearbejde 15:15Pause 15:30 Fremlæggelser 16:30Opsamling og afrunding Oversigt over dagens kursus SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 20163

DAGENS MÅL Når dagen er omme SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Deltagerne får inspiration til, hvordan det overordnede samarbejde mellem SSP og folkeskolerne kan styrkes og udvikles Deltagerne får inspiration til, hvordan reformelementerne kan bidrage til at styrke SSP konsulentens rolle i samarbejdet med folkeskolen Deltagerne får kendskab og navigationsfærdigheder til Fælles Mål og

FOLKESKOLEREFORMEN Reformen lægger op til øget fokus på Læring fremfor aktiviteter Den enkeltes progression Tættere kobling mellem teori og praksis Øget tværprofessionelt samarbejde Reformen er en læringsreform SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 20165

INTENTIONER Samarbejdets fundament SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Folkeskolereformen Forskning Forebyggelse

FOLKESKOLEN Skolen som fælles læringsarena SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Forebyggelse Opbygning Kriminalitets- forebyggelse Opbygning Trivselsmålingen Tværfagligt samarbejde, herunder SSP Formålsparagraf: § 1, stk.3 (deltagelse, pligter, ligeværd) Undervisningsmiljølov - Antimobbestrategi Forældresamarbejde Forebyggelse Konkrete SSP indsatser AKT Den skærpede underretningspligt

LIVSLANG LÆRING Forskellige kompetencebegreber SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Kompetencer udvikles gennem brug af viden og færdigheder (personligt, socialt, fagligt og metodisk) i et gensidigt og vekselvirkende samspil. Færdigheder omfatter brug af tilegnet viden og knowhow til udførelse af opgaver og opgaveløsning Viden omfatter faktuel viden, teoretisk og begrebslig viden, procedure- eller principviden og praksisviden

LÆRINGSMÅL SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts MÅLTRAGTEN Kompetencemål flerårige læringsmål Færdigheds- og vidensmål etårige læringsmål Læringsmål for et forløb

FÆLLES MÅL SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts EKSEMPEL PÅ DANSK

FÆLLES MÅL SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Kompetencemål til en bestemt årgang

FÆLLES MÅL SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Sammenhæng mellem kompetence, færdighed og viden

FÆLLES MÅL Fra forsiden vælges Grundskole | lærere og pædagogisk personale Fra næste side vælges der så fag, og når du er inde i et fag vælges Fælles Mål, og derefter har du forskellige muligheder for at læse Fælles Mål for faget eller for at downloade Fælles Mål. Hvor kan jeg finde Fælles Mål SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts

ØVELSE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Udfordringer og styrker Brug 3 minutter på at nedskrive de udfordringer i forhold til folkeskolen du kan komme i tanke om i dit arbejde som SSP konsulent. Brug 3 minutter på at dele dine udfordringer med naboen Brug 3 minutter på at nedskrive de styrker du ser i dit arbejde som SSP konsulent i forhold til folkeskolen. Brug 3 minutter på at dele de styrker med din nabo

BARRIERER SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts

LEAVITT SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Kultur

ØVELSE 2 SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts I forhold til samarbejdet mellem skole og SSP, hvilke delsystemer har reformen især indflydelse på og hvilke påvirkninger på de andre delsystemer afføder dette. 4 minutter til at notere mindst 2 refleksioner Skole og SSP set i forhold til Leavitt

RELATIONSMODELLEN At lave læringsmål ud fra Fælles Mål SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Aktiviteter Undervisnings aktiviteter Aktiviteter i den understøttende undervisning SSP aktiviteter

RELATIONSMODELLEN Relationsmodellen som planlægningsværktøj SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts LæringsmålAktiviteter Tegn på læringEvaluering Hvad er det nye eleverne skal lære? Hvad skal eleverne kunne ved afslutningen af forløbet? Hvilke aktiviteter fremmer elevernes læring mod det givne læringsmål? Hvordan skabes passende udfordringer og tilgange for alle? Hvad viser, at eleverne har nået målet eller er godt på vej? Hvordan vil elevernes læring konkret kunne iagttages? Hvad kan eleverne allerede, og hvor er de udfordret? Hvordan vil jeg undervejs give feedback?

RELATIONSMODELLEN Praksis eksempel SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts LæringsmålAktiviteter Tegn på læringEvaluering

SAMARBEJDE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Roller i undervisningen Undervisnings- opgaver Børnenes læring og trivsel SSP konsulent Lærer Sociale mål Faglige mål Professionelle kompetencer Reflekterende dialoger Samarbejde Fælles værdier Evaluering

SAMARBEJDE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts

OPSAMLING Kommentarer Spørgsmål Efter pausen ……. PAUSE - Vi begynder igen 13:30 Giver det mening SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts

GRUPPEOPGAVE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Step 1 | 30 minutter I skal på skift fortælle en praksisfortælling. Fokus kan både være på noget der ikke fungerer eller på noget der rent faktisk fungerede godt. Tag gerne udgangspunkt i et emne, forløb eller problemstilling som I er særlig optaget af. Når I har lyttet til gruppens praksisfortællinger, skal I beslutte jer for en praksisfortælling (casen), som I vil arbejde videre med.

GRUPPEOPGAVE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Step 2 | 15 minutter Fælles refleksion med faste roller (udfordring, refleksion, handling) Den person hvis case er bragt i spil bruger 1 minut på kort at opridse casen Der vælges 2 personer, som I de næste 7 minutter spørger detaljeret ind til casen Den sidste person bruger 3 minutter til at spørge ind til, hvordan der kan handles på casen

GRUPPEOPGAVE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Step 3 | 40 minutter I jeres gruppe skal I nu ud fra den udleverede skabelon udfolde, diskutere og perspektivere handlemuligheder.

GRUPPEOPGAVE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Step 4 | 60 minutter Fremlæggelser Hver gruppe har 10 minutter til at fremlægge i plenum med fokus på Konkrete, nye handlemuligheder i praksis Eventuelle konkrete læringsmål Læringspointer fra gruppearbejdet

TJEK UD Kom vi i mål SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts

TJEK UD Har jeg rykket mig i forhold til målene Er der noget jeg blev særlig optaget af Er der noget jeg kunne tænke mig at vide mere om Kom vi i mål SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Deltagerne får inspiration til, hvordan det overordnede samarbejde mellem SSP og folkeskolerne kan styrkes og udvikles Deltagerne får inspiration til, hvordan reformelementerne kan bidrage til at styrke SSP konsulentens rolle i samarbejdet med folkeskolen Deltagerne får kendskab og navigationsfærdigheder til Fælles Mål og

AFRUNDING SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Spørgsmål Kommentarer