SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1
HVEM ER VI Margit Askevig Nikolaj Warming Læringskonsulenter Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 20162
PROGRAM 9:00Velkomst | Rammesætning | Intro 9:15Præsentation af Fælles Mål og Emu 10:00Udfordringer og styrker (Praksisøvelser) 10:30Pause 10:45Teoretiske modeller 12:00Frokost 13:30Praksisfortællinger og casearbejde 15:15Pause 15:30 Fremlæggelser 16:30Opsamling og afrunding Oversigt over dagens kursus SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 20163
DAGENS MÅL Når dagen er omme SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Deltagerne får inspiration til, hvordan det overordnede samarbejde mellem SSP og folkeskolerne kan styrkes og udvikles Deltagerne får inspiration til, hvordan reformelementerne kan bidrage til at styrke SSP konsulentens rolle i samarbejdet med folkeskolen Deltagerne får kendskab og navigationsfærdigheder til Fælles Mål og
FOLKESKOLEREFORMEN Reformen lægger op til øget fokus på Læring fremfor aktiviteter Den enkeltes progression Tættere kobling mellem teori og praksis Øget tværprofessionelt samarbejde Reformen er en læringsreform SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts 20165
INTENTIONER Samarbejdets fundament SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Folkeskolereformen Forskning Forebyggelse
FOLKESKOLEN Skolen som fælles læringsarena SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Forebyggelse Opbygning Kriminalitets- forebyggelse Opbygning Trivselsmålingen Tværfagligt samarbejde, herunder SSP Formålsparagraf: § 1, stk.3 (deltagelse, pligter, ligeværd) Undervisningsmiljølov - Antimobbestrategi Forældresamarbejde Forebyggelse Konkrete SSP indsatser AKT Den skærpede underretningspligt
LIVSLANG LÆRING Forskellige kompetencebegreber SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Kompetencer udvikles gennem brug af viden og færdigheder (personligt, socialt, fagligt og metodisk) i et gensidigt og vekselvirkende samspil. Færdigheder omfatter brug af tilegnet viden og knowhow til udførelse af opgaver og opgaveløsning Viden omfatter faktuel viden, teoretisk og begrebslig viden, procedure- eller principviden og praksisviden
LÆRINGSMÅL SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts MÅLTRAGTEN Kompetencemål flerårige læringsmål Færdigheds- og vidensmål etårige læringsmål Læringsmål for et forløb
FÆLLES MÅL SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts EKSEMPEL PÅ DANSK
FÆLLES MÅL SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Kompetencemål til en bestemt årgang
FÆLLES MÅL SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Sammenhæng mellem kompetence, færdighed og viden
FÆLLES MÅL Fra forsiden vælges Grundskole | lærere og pædagogisk personale Fra næste side vælges der så fag, og når du er inde i et fag vælges Fælles Mål, og derefter har du forskellige muligheder for at læse Fælles Mål for faget eller for at downloade Fælles Mål. Hvor kan jeg finde Fælles Mål SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts
ØVELSE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Udfordringer og styrker Brug 3 minutter på at nedskrive de udfordringer i forhold til folkeskolen du kan komme i tanke om i dit arbejde som SSP konsulent. Brug 3 minutter på at dele dine udfordringer med naboen Brug 3 minutter på at nedskrive de styrker du ser i dit arbejde som SSP konsulent i forhold til folkeskolen. Brug 3 minutter på at dele de styrker med din nabo
BARRIERER SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts
LEAVITT SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Kultur
ØVELSE 2 SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts I forhold til samarbejdet mellem skole og SSP, hvilke delsystemer har reformen især indflydelse på og hvilke påvirkninger på de andre delsystemer afføder dette. 4 minutter til at notere mindst 2 refleksioner Skole og SSP set i forhold til Leavitt
RELATIONSMODELLEN At lave læringsmål ud fra Fælles Mål SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Aktiviteter Undervisnings aktiviteter Aktiviteter i den understøttende undervisning SSP aktiviteter
RELATIONSMODELLEN Relationsmodellen som planlægningsværktøj SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts LæringsmålAktiviteter Tegn på læringEvaluering Hvad er det nye eleverne skal lære? Hvad skal eleverne kunne ved afslutningen af forløbet? Hvilke aktiviteter fremmer elevernes læring mod det givne læringsmål? Hvordan skabes passende udfordringer og tilgange for alle? Hvad viser, at eleverne har nået målet eller er godt på vej? Hvordan vil elevernes læring konkret kunne iagttages? Hvad kan eleverne allerede, og hvor er de udfordret? Hvordan vil jeg undervejs give feedback?
RELATIONSMODELLEN Praksis eksempel SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts LæringsmålAktiviteter Tegn på læringEvaluering
SAMARBEJDE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Roller i undervisningen Undervisnings- opgaver Børnenes læring og trivsel SSP konsulent Lærer Sociale mål Faglige mål Professionelle kompetencer Reflekterende dialoger Samarbejde Fælles værdier Evaluering
SAMARBEJDE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts
OPSAMLING Kommentarer Spørgsmål Efter pausen ……. PAUSE - Vi begynder igen 13:30 Giver det mening SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts
GRUPPEOPGAVE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Step 1 | 30 minutter I skal på skift fortælle en praksisfortælling. Fokus kan både være på noget der ikke fungerer eller på noget der rent faktisk fungerede godt. Tag gerne udgangspunkt i et emne, forløb eller problemstilling som I er særlig optaget af. Når I har lyttet til gruppens praksisfortællinger, skal I beslutte jer for en praksisfortælling (casen), som I vil arbejde videre med.
GRUPPEOPGAVE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Step 2 | 15 minutter Fælles refleksion med faste roller (udfordring, refleksion, handling) Den person hvis case er bragt i spil bruger 1 minut på kort at opridse casen Der vælges 2 personer, som I de næste 7 minutter spørger detaljeret ind til casen Den sidste person bruger 3 minutter til at spørge ind til, hvordan der kan handles på casen
GRUPPEOPGAVE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Step 3 | 40 minutter I jeres gruppe skal I nu ud fra den udleverede skabelon udfolde, diskutere og perspektivere handlemuligheder.
GRUPPEOPGAVE SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Step 4 | 60 minutter Fremlæggelser Hver gruppe har 10 minutter til at fremlægge i plenum med fokus på Konkrete, nye handlemuligheder i praksis Eventuelle konkrete læringsmål Læringspointer fra gruppearbejdet
TJEK UD Kom vi i mål SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts
TJEK UD Har jeg rykket mig i forhold til målene Er der noget jeg blev særlig optaget af Er der noget jeg kunne tænke mig at vide mere om Kom vi i mål SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Deltagerne får inspiration til, hvordan det overordnede samarbejde mellem SSP og folkeskolerne kan styrkes og udvikles Deltagerne får inspiration til, hvordan reformelementerne kan bidrage til at styrke SSP konsulentens rolle i samarbejdet med folkeskolen Deltagerne får kendskab og navigationsfærdigheder til Fælles Mål og
AFRUNDING SSP samarbejde efter folkeskolereformen | Vingsted 16. marts Spørgsmål Kommentarer