Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Forbyggende indsatser • FOR UNGE. For at indsætte dato og sidefod: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”dato” i feltet for.
Almen studieforberedelse
Velkommen til dag 3 omsorg for personer med demens
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Mødeledelse og deltagelse
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
At udforske sin egen praksis
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Vejlederens kommunikation
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Relationen sikrer helhed og tryghed i elevens uddannelsesforløb.
VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Balancer dit (studie)liv! med konkrete redskaber
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Stresshåndteringsgruppe
Velkommen til fagligt samspil
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Kickoff praktik 3 - dag 3 At modtage og vejlede elever på avanceret niveau på social- og sundhedsassistentuddannelsen Uddannelse / Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg ’Applicér på valgte slides’ Mindmap, Læringsaftalen og SMART Som et pædagogisk redskab i praksis

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Mindmap – rollen som praktikvejleder

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Øvelse: Lav et mindmap over rollen som praktikvejleder

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Den gode vejleder – Mind-map

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Mindmap Metode til at overskue/ strukturere emner/arbejdsopgaver Kan bruges til: Brain storm Planlægning Tage notater Overskue problemstilling Møde referat mm.

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer SMART-Modellen Eleven kan evt. samarbejde med jeres omkring at nå sit mål. –Husk man skal kunne se at målene er nået!!! Handout: Smart-modellen

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeres erfaringer? Hvilke erfaringer har I med læringsaftalen? Hvad er godt ved den? Hvad er svært? 7

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Hvad er en læringsaftale? En læringsaftale er en aftale mellem elev og vejleder om: - HVAD eleven skal arbejde med? - HVORDAN eleven skal arbejde med det? - HVORNÅR eleven skal arbejde med det? Læringsaftalen er OMDREJNINGSPUNKTET for vejledningssamtalen 8

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Hvorfor læringsaftale?  Der er behov for en model der understøtter en DIALOG mellem elev og vejleder  Der er behov for et redskab der kan hjælpe til at skabe sammenhæng mellem skole og praktik, og vise elevens udvikling  Der er behov for en visuel model 9

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Målet med læringsaftalen  At skabe en model der opleves brugbar og meningsfuld for eleverne  At sikre dokumentation af vejledning og feedback til eleverne  At modellen opleves som håndterbar for praktikvejlederne  At skabe sammenhæng mellem skole og praktik 10

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Erfaringer med læringsaftalen – indtil videre – Kolonne 1  Viden - Den teoretiske del af ”emnet” (fx årsager til hørenedsættelse, funktionen af et høreapparat etc.)  Færdigheder – Man skal skrive om en konkret borger, dvs. teori kobles til praksis (fx kommunikation med hørenedsat borger, rense et høreapparat etc.)  Holdninger – Elevens etiske overvejelser (kommunikation, inklusion af borger med nedsat hørelse etc.) Eleverne har svært ved at udfylde feltet ”hvilke holdninger skal jeg have”…  Skydeskive - eleven vurderer sig selv før praksissituation 11

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Eksempler på”Viden”  Kendskab til  Fakta viden  Genkende  Beskrive  Gengive  Sammenligne  Overskue 12

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Erfaringer med læringsaftalen – indtil videre – kolonne 2  Hvem er involveret? (fx elev, vejleder, borger etc.)  Hvordan skal det foregå? Giver mening for nogle elever hvis der samtidigt udarbejdes en mindmap. (samtale med borger og/eller vejleder, læse i grundbøgerne, søge på nettet etc.)  Hvornår skal det foregå? Som regel 1 uge – fra vejledningssamtale til vejledningssamtale. Angiv datoer (hvornår elev er hos borger).  Hvilke praktikmål indgår? Det er vigtigt at være præcis på hvilke mål fra praktikken der er i spil. (udfyldes evt. med vejleder) 13

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Erfaringer med læringsaftalen – indtil videre – Kolonne 3  PRAKTIKVEJLEDEREN går i større grad med ud og ser hvad eleverne laver, for at kunne give feedback  Vejlederne oplever det som nemmere at give feedback med udgangspunkt i ”skydeskiverne”  Det kan være svært for vejlederne at bruge ord fra præstationsstandarderne i feedback felterne  ELEVerne er glade for feedback – det har betydning for dannelsen af deres faglige identitet  Eleverne oplever en god og sikker fornemmelse af hvor de er, når de bliver scoret af vejlederen  Dialog v. feedback opleves som meget givende for eleverne 14

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Eksempler på ”Viden”  Kendskab til  Fakta viden  Genkende  Beskrive  Gengive  Sammenligne  Overskue 15 Takometrene uddybes i morgen!!

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Eksempler på ”færdigheder”  Kan anvende  Bliver klar over  Kan prioritere  Har overblik  Er selvstændig  Er kreativ  Er sikker 16

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Eksempler på ”Holdninger”  Forholder sig til  Deltager i  Udviser forståelse  Er bevidst om  Vælger  Tager ansvar  Reflekterer kritisk 17

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Kombinationen af…..  Elevens refleksion over egen læreproces  Arbejdet med viden, færdigheder, holdninger  Feedback fra vejleder i dialog med eleven  Samt arbejdet med praktikmålene Fører til………….. At eleven i praktikken vejledes i retning af at opnå de endelige kompetencemål for uddannelsen 18

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Øvelse  Læs de gennemgåede slides igennem igen Diskuter;  Hvilke overvejelser skal I gøre jer når I skal arbejde med den nye læringsaftale i praktikken? 19

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Film Fra studieunit Læg mærke til:  Hvordan dialogen foregår  Hvornår vejlederen kommer ind på ”viden, færdigheder, holdninger”  Læringsmiljøet  Hvad kræver det af jer som vejledere at holde sådan en samtale? 20

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Øvelse Udfyld din egen læringsaftale i forhold til resten af dette kursus Kolonne 1 og skydeskive – alene Kolonne 2 – med sidemakker Kolonne 3 – husk din sidemakker til sidste dag på kurset – der skal i samle op på læringsaftalen og sidemakker skal give feedback Præsenter jeres læringsaftaler for resten af gruppen 21

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Øvelse: Individuel refleksion  Hvad er det vigtigste du tager med dig fra dette oplæg?  Hvad kan du bruge det til i din hverdag som praktikvejleder? 22