Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg ’Applicér på valgte slides’ Mindmap, Læringsaftalen og SMART Som et pædagogisk redskab i praksis
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Mindmap – rollen som praktikvejleder
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Øvelse: Lav et mindmap over rollen som praktikvejleder
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Den gode vejleder – Mind-map
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Mindmap Metode til at overskue/ strukturere emner/arbejdsopgaver Kan bruges til: Brain storm Planlægning Tage notater Overskue problemstilling Møde referat mm.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer SMART-Modellen Eleven kan evt. samarbejde med jeres omkring at nå sit mål. –Husk man skal kunne se at målene er nået!!! Handout: Smart-modellen
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Jeres erfaringer? Hvilke erfaringer har I med læringsaftalen? Hvad er godt ved den? Hvad er svært? 7
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Hvad er en læringsaftale? En læringsaftale er en aftale mellem elev og vejleder om: - HVAD eleven skal arbejde med? - HVORDAN eleven skal arbejde med det? - HVORNÅR eleven skal arbejde med det? Læringsaftalen er OMDREJNINGSPUNKTET for vejledningssamtalen 8
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Hvorfor læringsaftale? Der er behov for en model der understøtter en DIALOG mellem elev og vejleder Der er behov for et redskab der kan hjælpe til at skabe sammenhæng mellem skole og praktik, og vise elevens udvikling Der er behov for en visuel model 9
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Målet med læringsaftalen At skabe en model der opleves brugbar og meningsfuld for eleverne At sikre dokumentation af vejledning og feedback til eleverne At modellen opleves som håndterbar for praktikvejlederne At skabe sammenhæng mellem skole og praktik 10
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Erfaringer med læringsaftalen – indtil videre – Kolonne 1 Viden - Den teoretiske del af ”emnet” (fx årsager til hørenedsættelse, funktionen af et høreapparat etc.) Færdigheder – Man skal skrive om en konkret borger, dvs. teori kobles til praksis (fx kommunikation med hørenedsat borger, rense et høreapparat etc.) Holdninger – Elevens etiske overvejelser (kommunikation, inklusion af borger med nedsat hørelse etc.) Eleverne har svært ved at udfylde feltet ”hvilke holdninger skal jeg have”… Skydeskive - eleven vurderer sig selv før praksissituation 11
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Eksempler på”Viden” Kendskab til Fakta viden Genkende Beskrive Gengive Sammenligne Overskue 12
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Erfaringer med læringsaftalen – indtil videre – kolonne 2 Hvem er involveret? (fx elev, vejleder, borger etc.) Hvordan skal det foregå? Giver mening for nogle elever hvis der samtidigt udarbejdes en mindmap. (samtale med borger og/eller vejleder, læse i grundbøgerne, søge på nettet etc.) Hvornår skal det foregå? Som regel 1 uge – fra vejledningssamtale til vejledningssamtale. Angiv datoer (hvornår elev er hos borger). Hvilke praktikmål indgår? Det er vigtigt at være præcis på hvilke mål fra praktikken der er i spil. (udfyldes evt. med vejleder) 13
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Erfaringer med læringsaftalen – indtil videre – Kolonne 3 PRAKTIKVEJLEDEREN går i større grad med ud og ser hvad eleverne laver, for at kunne give feedback Vejlederne oplever det som nemmere at give feedback med udgangspunkt i ”skydeskiverne” Det kan være svært for vejlederne at bruge ord fra præstationsstandarderne i feedback felterne ELEVerne er glade for feedback – det har betydning for dannelsen af deres faglige identitet Eleverne oplever en god og sikker fornemmelse af hvor de er, når de bliver scoret af vejlederen Dialog v. feedback opleves som meget givende for eleverne 14
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Eksempler på ”Viden” Kendskab til Fakta viden Genkende Beskrive Gengive Sammenligne Overskue 15 Takometrene uddybes i morgen!!
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Eksempler på ”færdigheder” Kan anvende Bliver klar over Kan prioritere Har overblik Er selvstændig Er kreativ Er sikker 16
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Eksempler på ”Holdninger” Forholder sig til Deltager i Udviser forståelse Er bevidst om Vælger Tager ansvar Reflekterer kritisk 17
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Kombinationen af….. Elevens refleksion over egen læreproces Arbejdet med viden, færdigheder, holdninger Feedback fra vejleder i dialog med eleven Samt arbejdet med praktikmålene Fører til………….. At eleven i praktikken vejledes i retning af at opnå de endelige kompetencemål for uddannelsen 18
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Øvelse Læs de gennemgåede slides igennem igen Diskuter; Hvilke overvejelser skal I gøre jer når I skal arbejde med den nye læringsaftale i praktikken? 19
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Film Fra studieunit Læg mærke til: Hvordan dialogen foregår Hvornår vejlederen kommer ind på ”viden, færdigheder, holdninger” Læringsmiljøet Hvad kræver det af jer som vejledere at holde sådan en samtale? 20
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Øvelse Udfyld din egen læringsaftale i forhold til resten af dette kursus Kolonne 1 og skydeskive – alene Kolonne 2 – med sidemakker Kolonne 3 – husk din sidemakker til sidste dag på kurset – der skal i samle op på læringsaftalen og sidemakker skal give feedback Præsenter jeres læringsaftaler for resten af gruppen 21
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Øvelse: Individuel refleksion Hvad er det vigtigste du tager med dig fra dette oplæg? Hvad kan du bruge det til i din hverdag som praktikvejleder? 22