Mærsk Nielsen HR EPOS konference 25.02.08 Styrket indsats overfor deltagere med læse- og skrivevanskeligheder EPOS formidlingskonference Mandag d. 25.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Advertisements

Mærsk Nielsen HR Konference om udvikling af AMU-målgruppens læse- og skrivekompetencer - inspiration til øget samarbejde mellem skoler og arbejdspladser.
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
Mærsk Nielsen HR IKT i arbejdsmarkedsuddannelserne - Resultater af en analyse Workshop-seminar 19. september 2012 Lizzie Mærsk Nielsen.
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Mærsk Nielsen HR EPOS konference AMU Hjælpemiddelservice EPOS formidlingskonference Mandag d. 25. februar Mette Nørholm og Lizzie Mærsk Nielsen.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Modul 2.
Præsentation af resultaterne fra
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
Den virksomhedsrettede integrationsindsats
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
Elevernes evaluering af grundforløbet
Portfolio IT B.
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Anerkendende pædagogik
Team 1a Thyra, Charlotte, Poul
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Handlingsplan for øget gennemførelse
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Kvalitetsvinde Vibe Aarkrog MBU 4. april, 2013 Billeddias
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Regeringens udspil om reform af de forberedende uddannelser ”Tro på dig selv – det gør vi” 31. maj 2017.
OK18 Det statslige forlig
SUMO - analyse.
Lasersvejsning.
Skoleudvikling i Praksis 1
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Ledelsesevaluering.
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Lempelse af fælles mål OPSAMLING PÅ DIALOGMØDER
Per Clausen, Uddannelsesnævnet
PROCESTEKNIK – Procesrørføring med CNC-Rørbukning AMU XXXXX
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Undervisningsplanlægning
Værktøj 8: Supervision og sparring
Præsentationens transcript:

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Styrket indsats overfor deltagere med læse- og skrivevanskeligheder EPOS formidlingskonference Mandag d. 25. februar Mette Nørholm og Lizzie Mærsk Nielsen

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Projektets formål  At analysere hvordan AMU udbyderne indenfor EPOS’s område tilgodeser deltagere med læse-, skrive- og regnevanskeligheder  At give eksempler på god praksis til inspiration til udbyderne og andre interessenter  At belyse muligheder og barrierer for at tilgodese de ovennævnte uddannelsesdeltagere

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Baggrund for projektet  VEU-analysen viste en klar sammenhæng mellem voksnes læsefærdigheder og deres deltagelse i VEU  Øgede krav til medarbejdernes almene færdigheder på arbejdspladserne  Det er blevet sværere at rekruttere medarbejdere – især til social- og sundhedsområdet – og mange potentielle og nuværende medarbejdere har læse-, skrive- og/eller regnevanskeligheder  Et tidligere udviklingsprojekt har vist, at f.eks. screening og anvendelse af hjælpemidler kan støtte AMU-deltagere

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Kort om projektet  Projektperiode maj-december 2007  Gennemført i 6 faser:  1. Deskstudy  2. Spørgeskemaundersøgelse  3. Interview med udbyderne  4. Interview med udbydere af FVU (VUC, FOF m.fl.)  5. Udarbejdelse af rapport  6. Afholdelse af formidlingsmøde  Projektet er blevet understøttet af tre følgegruppemøder

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Deskstudy  Opsamling af erfaringer fra forskellig udviklingsprojekter, f.eks. TUP- projekterne, med fokus på AMU-deltagere med læse-, skrive- og/eller regnevanskeligheder  Rapporter og artikler  Interview med ressourcepersoner  VUS Kontakt København (FVU-team Storkøbenhavn)  Netværkslokomotivet  Københavns Sundhedsakademi (Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune)  Susanne Lemvig, Undervisningsministeriet

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Spørgeskemaundersøgelse  Skemaet blev udsendt til 29 udbydere sidst i juni måned 2007  Skemaet indeholdt 11 spørgsmål  Skriftlig besvarelse af spørgsmålene  Endelig svarstatus: 17 udbydere returnerede spørgeskemaet – svarende til ca. 60%

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Opfølgende interview med AMU udbydere - og andre udbydere af FVU  16 udbydere deltog i uddybende interviews  Desuden har 9 udbydere af FVU og almen kvalificering deltaget i interviews  Endelig er der gennemført interviews med enkelte virksomheder

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Temaer i de opfølgende interviews og besøg  Dialog og information om læse-, skrive- og regnevanskeligheder  Vurdering af basale færdigheder  Tilrettelæggelse af undervisningen  Hjælpemidler  Erfaringer med FVU og kombiforløb  Dialog med virksomheder  Samarbejde med andre uddannelsesinstitutioner

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Dialog og information til kursisterne  Kursisternes regnevanskeligheder er ikke på udbydernes dagsorden – det betragtes kun som relevant i forhold til ganske få AMU-mål  Udbyderne kan blive meget bedre til at informere potentielle kursister om muligheden for at deltage i AMU på trods af læse- eller skrivevanskeligheder  Få kursister informerer uopfordret om deres eventuelle læse- eller skrivevanskeligheder  Kravet om at skulle tilbyde vurdering af kursisternes basale færdigheder har skabt et stærkt øget fokus på kursister med læse- og skrivevanskeligheder

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Vurdering af basale færdigheder (screening)  Ca. 30 % af udbyderne har i spørgeskemaet svaret, at de arbejder med screeninger – men primært på grunduddannelserne  Screeninger på AMU gennemføres primært i forbindelse med større projekter, hvor der både indgår AMU og almen kvalificering  Usikkerhed omkring, hvordan vurdering af AMU-kursisternes basale færdigheder kan gennemføres  Nogle er begyndt at gennemføre test, men endnu kun få konkrete erfaringer  Nogle udbydere går i samarbejde med VUC  Nogle informerer konsekvent via foldere og på holdene

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Tilrettelæggelse af undervisningen (1)  Udbyderne har generelt stor opmærksomhed på kursisternes forskellige forudsætninger  Undervisningsdifferentiering er helt centralt  De pædagogiske og didaktiske overvejelser har et erfaringsbaseret udgangspunkt  Stort set alle har fokus på læringsmiljø og kursisternes forskellige læringsstile  Langt færre har specifikt fokus på kursister med læse- og skrivevanskeligheder

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Tilrettelæggelse af undervisningen (2) Fokus på deltagere med læse- og/eller skrivevanskeligheder:  Sammensætning af grupperne, så kursisterne støtter hinanden  Grundig gennemgang af tekster – for at sikre forståelse og refleksion  Elektronisk kompendium  Prioritering af læsestof, uddrag af tekster samt læsevejledning  Udlevering af støtte- og noteark med disposition til teksten samt centrale pointer fra teksten  Tavledisposition: Orden, korte noter/stikord – sikre overblik  Fremlæggelse: Video, billede, tegning, båndoptager

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Hjælpemidler  Flere udbydere har IT-hjælpemidler til rådighed, f.eks. højtlæsningsprogrammer og staveprogrammer  Nogle udbydere informerer AMU-kursisterne om muligheder for at benytte sig af hjælpemidlerne – men få udbydere arbejder systematisk med IT-hjælpemidler  Barrierer for anvendelse:  Hverken kursister eller lærere på AMU har et godt kendskab til programmerne  Lærerne har svært ved at afsætte tid, og mange synes heller ikke at behovet er overvældende, da de fleste forløb ikke kræver meget læsning og skrivning  Meget få bruger AMU Hjælpemiddelservice – manglende kendskab

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Kombinerede forløb: Erfaringer med FVU  Der gennemføres meget få kombinerede AMU-FVU forløb  Primært erfaringer fra grunduddannelserne, hvor få uddannelsesinstitutioner vælger at give tilbud om test af samtlige deltagere forud for opstart  Kombiforløb er primært gennemført i forbindelse med forløb for ledige og kontanthjælpsmodtagere  Forløbene er primært gennemført i samarbejde med andre uddannelsesudbydere (f.eks. VUC og FOF)  Nogle udbydere er blevet FVU-udbydere i løbet af efteråret 2007, og de er ved at gøre sig de første erfaringer

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Kombinerende forløb: Faglig læsning og skrivning  AMU-kurset ’Faglig læsning og skrivning’ bliver brugt – men kan bruges meget mere!  Nogle udbydere har erfaringer med forløb gennemført med en kombination mellem ’faglige’ AMU-kurser og ’Faglig læsning og skrivning’  Der er gode erfaringer fra forløbene – både undervisere og kursister har været glade for forløbene  Virksomhederne er lidt forbeholdne pga. den forlængede uddannelsestid

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Kombinerede forløb: Hvorfor ikke?  Udbyderne kender for lidt til mulighederne for at gennemføre kombinerede forløb  Flere steder er fleksible afholdelsesformer et indsatsområde – men ikke med fokus på kombinerede forløb  Virksomhederne efterspørger ikke de kombinerede forløb – og de synes, at de har svært ved at undvære medarbejderen  Udbyderne er ikke gode nok til at ”sælge” de kombinerede forløb til virksomhederne  Udbyderne kan blive bedre til at hjælpe virksomhederne til at overvinde barriererne

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Dialog med virksomhederne  Udbyderne skal selv tro på budskabet!  Nogle forsøger at sætte læse- og skriveudfordringerne på dagsordenen overfor virksomheder  Mange oplever, at det er svært at overtale arbejdsgiverne  Andre arbejdsgivere er enige i udfordringerne, men der er langt fra tale til handling  Mangel på ”de gode argumenter” og de gode erfaringer  Nogle udbydere mangler viden om regler og økonomi i forhold til f.eks. FVU  Udbyderne af EPOS uddannelser kan have glæde af at samarbejde med udbydere af FVU

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Samarbejde med udbydere af FVU  Krav/tilbud om vurdering af basale færdigheder har skabt et øget fokus på samarbejde  Hidtil primært samarbejde i forhold til elever på grundforløbene  Enkelte AMU udbydere samarbejder med udbydere af FVU om fælles markedsføring rettet mod arbejdspladserne Forudsætninger og barrierer:  De personlige relationer er indgangen til et godt samarbejde  Begge parter skal have noget ud af samarbejdet  Manglende fokus på kursisternes basale færdigheder som primær barriere  En anden barriere er udbydernes oplevelse af ”kan og vil selv!”

Mærsk Nielsen HR EPOS konference Nye krav til lærernes kvalifikationer og kompetencer? Særlige behov for opkvalificering i forhold til:  Kendskab til lovgivning og bekendtgørelse  Testmuligheder og tolkning af test  Tilrettelæggelse af undervisningen for kursister med særlige vanskeligheder  Vejledning til andre tilbud for kursister, der har behov for det (FVU, AVU, sprogcentre osv.)  Dialog med virksomheder – og andre uddannelsesudbydere Alt i alt: Udvidelse af faglærernes fokus Èt opmærksomhedspunkt fra analysen: