Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias 03-04-2019.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias 03-04-2019."— Præsentationens transcript:

1 BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias

2 Dagsorden Nye muligheder i AMU:
AMU-udbudsrunden, herunder friere adgang til at udbyde AMU Fjernundervisning National strategisk indsats for digitalisering af VEU Ændret VEU-godtgørelse Prøver

3 Tidsplan for udbudsrunde
November 2019: STUK har netop orienteret nuværende AMU-udbydere og andre interessenter om proces, kriterier og udbudsvilkår. Medio januar 2019: STUK igangsætter AMU-udbudsrunden med indkaldelse af ansøgninger. Medio marts 2019: Frist for indsendelse af ansøgninger.

4 Tidsplan for udbudsrunde
marts – juni 2019: Efteruddannelsesudvalg og VEU-rådet afgiver indstillinger om antal udbydere med henblik på forelæggelse for ministeren. September 2019: Orientering om nye udbudsgodkendelser. Oktober 2019: Nye AMU-udbudsgodkendelser træder i kraft. Januar 2020: Gamle AMU-udbudsgodkendelser udløber.

5 Udbudsrunden 2019 Friere adgang til at udbyde AMU, også for nye udbydere. En udbudsgodkendelse giver ret til at udbyde alle uddannelser, der er tilknyttet den specifikke FKB. Og som noget nyt: Udbud og markedsføring kan ske hvor som helst i Danmark – alle udbudsgodkendelser bliver landsdækkende. Udbudsrunder som minimum hver 4 år + mulighed for nye udbudsansøgninger imellem udbudsrunderne. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

6 Fjernundervisning Dispensation til at deltagelse i AMU tilrettelagt som over 75 pct. fjernundervisning kan udløse VEU-godtgørelse, hvis undervisningen afsluttes med en centralt stillet prøve. Dispensationen trådte i kraft den 1. september 2018 og løber til udgangen af 2021. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

7 Fjernundervisning Der kan være myndigheds- eller branchecertifikater, som har bestemmelser, der er fastsat af anden myndighed eller branchen, der bevirker, at undervisningen ikke kan gennemføres som fuld fjernundervisning. Forsøget vil blive evalueret løbende og afslutningsvis. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

8 National strategisk indsats for digitalisering af VEU
Analyser skal afdække erfaringerne med læringsplatforme og læringsteknologier i VEU. Formålet er at afdække de pædagogiske og indholdsmæssige aspekter af, hvornår digitale forløb fungerer godt og mindre godt, og for at kunne identificere forløb som evt. kan opskaleres. Analyse af muligheder og barrierer for e-læring i VEU med henblik på forslag til nye forretningsmodeller. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

9 National strategisk indsats for digitalisering af VEU
Der er netop igangsat en analyse af virksomheders og arbejdsstyrkens behov for og brug af digital voksenefteruddannelse. Formålet er at se, om og hvordan digital VEU bruges og efterspørges. Analysen gennemføres som en survey blandt et repræsentativt udsnit af arbejdsstyrken (beskæftigede og ledige) og virksomheder. Offentliggøres sandsynligvis primo 2019. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

10 National strategisk indsats for digitalisering af VEU
Deloitte er ved at færdiggøre en analyse om forretnings- og betalingsmodeller for udvikling og udbud af e-læring i VEU. Den er ikke offentliggjort endnu, men de foreløbige resultater viser:

11 National strategisk indsats for digitalisering af VEU
At de adspurgte skoler ser store muligheder i e-læring – nemlig at e-læring (både fuld fjernundervisning og blended learning) har potentiale til at øge aktiviteten, at virksomhederne efterspørger sådanne forløb, og at det øger fleksibiliteten for skolerne selv ved, at de fx tilrettelægge lærernes tid til forberedelse og undervisning bedre. At store etableringsomkostninger (udvikling af indhold, opkvalificering af lærere og investeringer i it-infrastruktur) samt mangel på samarbejde mellem institutionerne udgør barrierer for at udvikle og udbyde mere e-læring. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

12 National strategisk indsats for digitalisering af VEU
STIL skal fra 2019 igangsætte forsøg med forretningsmodeller for udbud og udvikling af e-læring på baggrund af Deloittes resultater. Processen med at designe forsøgene er ikke i gang endnu, men der er umiddelbart stort potentiale i netop at øge samarbejde om udvikling af indhold og/eller udbud af forløb. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

13 Ændret VEU-godtgørelse
Hensigten med VEU-trepartsaftalen var bl.a. at gør det mere attraktivt at deltage på AMU og gøre det nemmere at søge om VEU-godtgørelse. For at øge det økonomiske incitament til at deltage på AMU er VEU-godtgørelsen hævet fra 80 til 100 procent af højeste dagpengesats. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

14 Ændret VEU-godtgørelse
For at øge incitamentet til at søge VEU-godtgørelse forenkles ansøgningsproceduren for ansøgning af VEU-godtgørelse. Dette gøres bl.a. ved at flytte administrationen af VEU-godtgørelsen til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB). Forenklingen af ansøgningsproceduren forventes at have en positiv effekt på antallet af VEU-godtgørelsesudbetalinger. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

15 Prøver Centralt udviklede prøver, det er efteruddannelsesudvalgene der har ansvaret for udviklingen af prøverne. Mulighed for en vis lokal toning, hvor rammerne og emnet fastsættes centralt. STUK forventer ca. prøver på 1000 nye uddannelser inden udgangen af 2019. Kursister vil kunne afvises ift. manglende deltagelse.

16 Spørgsmål? Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod


Download ppt "BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias 03-04-2019."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google