Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Advertisements

V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Elevplaner: Lov f.o.m. 2007/08 Grundlaget nævnes også i ”En guide til arbejdet med elevplaner”, Aalborg Kommune. Brev til forældrene er undervejs, men.
TIP TEAMET Teamet for inkluderende pædagogik
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Fælles forældremøde Thurø
Forældremøde på Outrup Skole
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Kortlægningsundersøgelsen 2013
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Dagsorden bestyrelseslørdag : Velkommen og præsentation af vores nye bestyrelse : hvor er vi nu i daginstitution Brædstrup? » Hvor.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Digitale læringsmuligheder – Velfærdsteknologi, E-Læring og simulationsrum Sundhed & Omsorg Esbjerg Kommune Seminar for AMU udbydere 15. august 2014.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Skoleforvaltningen Inklusion Inkluderende miljø på Kærbyskolen.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
…………Skal blive så dygtige som de kan
Ledelsens betydning for at lykkes!
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Langsigtede mål i Assensmodellen 2019
Kollektiv kompetenseudvikling i danske barnehager – erfaringsbilleder
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Den pædagogiske læreplan
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015

Deltagere i Program for Læringsledelse Svendborg Kommune er sammen med 12 andre kommuner, Aalborg Universitet og COK (Center for Offentlig Kompetenceudvikling) med i Europas største forsknings- og udviklingsprojekt ”Program for Læringsledelse” Både skole og dagtilbud deltager, det skaber sammenhæng fra 0 – 18 år 6 kommuner deltager med dagtilbud: Billund, Fredericia, Hedensted, Kolding, Nordfyn og Svendborg Programmet erstatter Læringsmiljøvurdering, som skulle være foretaget i efteråret 2015

Program for læringsledelse Program for Læringsledelse har fokus på, at måle på læringsmiljøerne og den pædagogiske praksis i dagtilbud Ca. 200 børnehuse/dagplejegrupper er med til at tegne et betydningsfuldt og meget stort udviklingsprogram, som er databaseret og forskningsinformeret (kun Svendborg og Billund deltager med dagplejen) Forløbet starter i efteråret 2015 og gentages i efteråret 2017 og efteråret 2019

Kortlægning I efteråret 2015, 2017 og 2019 foretages der en kortlægning på alle dagplejegrupper og børnehuse Kortlægningen består af et elektronisk spørgeskema, som besvares af alle børn på 4, 5 og 6 år (sammen med en medarbejder), forældre, pædagogisk personale og ledelse

Spørgsmålsområder Børn på 4-6 år: Trivsel, herunder oplevelse af inklusion, adfærd, relationer (voksen-barn, barn-barn), aktiviteter i dagtilbuddet, læring og leg (med hjælp fra en medarbejder) Pædagogiske medarbejdere: Dagtilbudskultur, egen trivsel, samarbejde med kolleger og ledelse, relationer til børn, det fysiske miljø, egen pædagogisk praksis, barnets motivation og arbejdsindsats, forældresamarbejde - og inddragelse Pædagogiske medarbejdere: Barnets sociale kompetencer, barnets motivation i forhold til aktiviteter som leg og pædagogiske tiltag, barnets læring og udvikling i forhold til sprog, motorik etc. og forældresamarbejde

Spørgsmålsområder Ledelse (DTL og PTL): Egne opgaver og rolle i forhold til kerneopgaver som pædagogisk ledelse, arbejdsmiljø, kultur i dagtilbud, samarbejdskultur både i forhold til medarbejdere og forældre Forældre: Eget barns læring, udvikling og trivsel i dagtilbuddet, barnets eventuelle diagnoser og vanskeligheder, egen oplevelse af samarbejdet mellem dagtilbud og hjem, samt samarbejdet forældre imellem (en besvarelse pr. barn)

Kortlægningens resultater Kortlægningens resultater for ovenstående respondenter vises som profiler for kommunen, dagtilbuddene og de enkelte dagplejegrupper og børnehuse - når respondentgruppen er på min. 7 personer (der gives eksempler) Profilerne skaber viden om, hvad vi er gode til, og hvad vi bør arbejde videre med. Kortlægningens resultater viser således ikke mål for børnene, men mål for læringsmiljøet og den pædagogiske praksis, som børnene møder i hverdagen

Analyse af resultater I december/januar vil der være adgang til det samlede resultat på dagtilbud, det enkelte dagtilbud og det enkelte børnehus/dagplejegruppe Dagtilbuddets lederteam arbejder med tolkning af resultater vha. e- læringsmodul (aktionslæring) Kortlægningens resultater og dialogbaserede udviklingssamtaler mellem ledelse og forskere danner grundlag for efterfølgende kompetenceudvikling

Analysen danner grundlag for kompetenceudvikling Kompetenceudviklingen er baseret på følgende principper: Kompetenceudvikling skal være forskningsbaseret, det vil sige baseret på eksisterende viden om forholdet mellem pædagogiske indsatser og børns læring og trivsel Kompetenceudvikling skal være evidensinformeret, det vil sige baseret på kortlægningens resultater

Analysen danner grundlag for kompetenceudvikling Kompetenceudvikling skal være kollektiv og teambaseret Kompetenceudvikling skal være praksisnært Kompetenceudvikling skal forankres i dagtilbuddets pædagogiske medarbejdere og ledelsens organisatoriske kultur

Målgruppe for kompetenceudvikling Målgruppen for kompetenceudvikling er pædagogiske medarbejdere, pædagogiske teamledere, dagtilbudsledere, medarbejdere i PPR Med kortlægningens tre resultater i 2015, 2017 og 2019 kan der foretages sammenligninger over tid, og dermed om kompetenceudviklingen og de igangsatte indsatser har haft den ønskede effekt

Kompetenceudvikling Læringsledelse Kvalitetsrapport udarbejdes i foråret 2016 (sammen med skoleområdet) på baggrund af analysen og de nye erkendelser, som kortlægningen giver Kortlæg- ning Aktion Analyse Dialog Kompe- tenceud- vikling

Ressourcepersoner Ressourcepersoner: Medarbejdere i PPR – ekstern kompetenceudvikling Pædagogiske teamledere – intern kompetenceudvikling ved PPR Rolle Sammen med ledelsen i dagtilbud bidrage til: At arbejde lærende og anvende kortlægningens data At være den eksterne sparringspartner PTL's rolle er på tværs af børnehuse/dagplejegrupper

Teamkoordinator Teamkoordinator: Pædagogisk teamleder fra hvert børnehus/dagplejegruppe 1 – 4 medarbejdere fra hvert børnehus/dagplejegruppe Resursepædagoger og interkulturelt team deltager i intern kompetenceudvikling Rolle: Strukturere og styre møder Holde fokus på teamets fælles beslutninger Holde fokus på teamets data- og forskningsinformerede, og målstyrede arbejde i forhold til børns læring og trivsel

Kompetenceudvikling Af alle niveauer Ledelsen –Dagtilbudslederne –De pædagogiske teamledere –Lederteamet sammen Medarbejderne –Pædagogerne, resursepædagogerne, interkulturelt team –Pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælperne –Dagplejere Tværfaglige samarbejdspartnere –PPR, Skolernes ledelse og medarbejdere

Praktisk Kortlægning PTL for det enkelte børnehus/dagplejegruppe sender besked om antal pædagogiske medarbejdere og antal ”primærpædagoger”, der skal udfylde besvarelser på børnene. Antal mailes til Bodil (dato modtages senere) Britt rekvirerer koder på 4 – 6-årige, forældre og PTL/DTL Forældre har én stemme pr. barn – knyttet til folkeregisteradresse

Praktisk Britt/Bodil sender koder til jer/lister på hvilke børn der skal udfylde besvarelser På Børneintra lægges et link til undersøgelsen Kortlægningsportalen er åben i ugerne 38 – 41. Der er ikke mulighed for forlængelse Besvarelsen varer ca. 8 – 14 min. For børnene kan det varier Motivere til høje svarprocenter fra medarbejdere og forældre

Kommunikationsstrategi Orienteringsbrev til medarbejdere i uge 35 Orienteringsbrev til forældre i uge 36 Følge op på svarprocent i uge 40 Børneintra er vores primære kommunikationsplatform OBS! Vi må være indforstået med, at der kan ske justeringer af Programmet (tidsplan, indhold, organisering)