Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ledelsens betydning for at lykkes!

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ledelsens betydning for at lykkes!"— Præsentationens transcript:

1 Ledelsens betydning for at lykkes!
Læringsmiljø af høj faglig kvalitet Fokus på det sproglige miljø Medarbejdernes udvikling og læring Girsti

2 Lovgivning dagtilbudsloven PPR, kompetenceceneter forvaltning Udformer kommunale sprog og læsestrategi, kommunal sprog og læsehandleplan Faglige netværk Lokale politikkere fortolker og udformer politikker lokale sprog og læsehandleplan, har lokale og kommunale netværk sætter på dagsorden Formidling til pædagogiske medarbejdere Girsti

3 Alderslyst står sammen
Daginstitutionen Alderslyst- 3 børnehuse Den selvejende Blæksprutten Sølystskolen med SFO Kompetencecentret Girsti

4 Ledelsens betydning! Vi har sat retning og mål
Det vi ved virker blandt andet fra TTF den kommunale sprog og læsehandleplan Sprogplanen som vi har hørt om i dag Vores lokale sprog og læsehandleplan Ambitiøse mål, der peger lidt længere frem                                                                               ×         Support Pixabay Thank Our Volunteer Image Authors Kaffe Synes godt om Pixabay på Facebook Følg os.     Helle

5 Mål for 0-6 år Andelen af tosprogede børn (født i Danmark!), der ved indgangen til skolen har behov for en fokuseret eller særlig indsats, er nedsat markant, dvs.: 1. Pr. juni 2015 er andelen nedbragt fra 65 procent til 50 procent 2. Pr. juni 2017 er andelen nedbragt fra 50 procent til 30 procent 3. Pr. juni 2019 er andelen nedbragt fra 30 procent til 20 procent Helle

6 Forudsætninger for vores arbejde
Girsti

7 Hvorfor fokus på sprog? www.silkeborgkommune.dk
Børn med stort ordforråd som 2-årige får en bedre start: De opnår senere bedre resultater i læsning og matematik. De forsætter oftere efter endt skolegang i gymnasiet. Køber hus, bliver gift …højere indkomst gennem hele livet. Vi kan gøre en forskel! Pædagoger er: ”Gode til at understøtte børns sociale, emotionelle og adfærdsmæssige udvikling”. ”Færre pædagoger er gode til understøttelse af børns sproglige og kognitive udvikling”. Herunder det fysiske sprogmiljø: ” for forskning viser, at fri adgang til mange gode kvalitets bøger påvirker børns læseinteresse markant”. Helle

8 Lokal sprog – og læsehandleplan:
Forældresamarbejde Generelt for medarbejdernes pædagogiske tilgang Generelt for miljø/læringsrum Generel indsats for 0-2 årige børn: Fokuseret: Særlig: Generel indsats for de 3-6 årige: Organisering i Alderslyst Samarbejdspartnere Refleksion Evaluering Helle

9 Sprog og faglighed: Dialogisk læsning De ti sprogstrategier
Tematisk sprogarbejde Individuelle læringsmål og handleplan Sprog – og læsehandleplan Helle

10 Sprog og faglighed Struktur Samling, guidning, små grupper
Fokus på børns kompetencer til at kunne begå sig i fællesskabet Samskabende forældresamarbejde Helle

11 Sammenhæng i overgange:
Samskabende forældresamarbejde- tidlig opstart Årshjul udarbejdet i samarbejde med alle lokale børnehuse og Sølyst skolen med SFO Overleveringmaterialet – ressourceblomst. Skoleven. Overgangsmarkør. Store legedag for alle kommende skolebørn i området Pædagog med i sfo og skole i uge 32 og 33 Deltagelse i Europæiske kulturbørn

12 Ledelsens rammesætning:
Sprogpædagoger og pædagogers: rolle og funktion i en SMTTE Kompetenceudviklingsplan Tid til andet arbejde til sprogansvarlige 45.min. Formidling, videndeling f.eks. Workshop i lokalområdet og deltagelse på konferencer og temadage, lokal arbejdsgruppe årshjul for arbejdet Sætte på dagsorden Ledelsen understøtter sprogpædagogernes opgaver Pædagogisk arbejdsgrundlag Girsti

13 De bærende elementer er
Viljen til på ledelsesniveau til at gøre en forskel i et åbent samarbejde på tværs Forandrings og forankringsplan Italesættelse af at vi gør den største forskel i et dagtilbud af høj kvalitet efterfulgt af en god skole Højt prioriteret i hele vores område Fokus på at udvikle sammenhænge i vores overgange med inspiration fra Inge Schoug Fagligt løft til de pædagogiske medarbejdere Understøttelse af lokal arbejdsgruppe Girsti

14 Snak med sidemand om ( 10 min. ):
Spørgsmål Snak med sidemand om ( 10 min. ): Hvilke gode erfaringer har vi selv med at lykkes i samarbejdet i forhold til implementering af nye tiltag. Fortæl-fortæl Hvad vil vi bidrage med til fælles refleksion Hvilke 2 erfaringer vil I dele med os andre Girsti

15 Fokusdag med spil, opgaver, kreativitet osv.
Ordet er frit Dialogisk læsning Tale –høre Osv. Tur ud af huset Fokusdag med spil, opgaver, kreativitet osv. Musik -værkstedet Legedag Ture i små grupper Girsti


Download ppt "Ledelsens betydning for at lykkes!"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google