Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016"— Præsentationens transcript:

1 Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016

2 Procent af alle danske børn, der i kraft af deres sociale og sundhedsmæssige baggrund har størst risiko for eksempelvis at blive anbragt uden for hjemmet. (KORA)

3

4 Horsens har en udfordring. Hvad kan vi gøre?
98 % af alle danske børn går i børnehave Høj kvalitet i børnehaven er vigtig for Danmarks fremtid, det har forskning på dette område vist bl.a. i EPPE (The Effective Provision of Pre-School Education) studiet som de to forskere Brenda Taggert og Edward Melhuisch, University og London, står bag. Al ny forskning peger på vigtigheden af de første leveår

5 Høj kvalitet – hvad betyder det?
Der er 5 områder der især kendetegner et dagtilbud af høj kvalitet og det er: At der er udfordrende pædagogiske interaktioner mellem voksne og børn – vedvarende dialog og refleksion mellem børn og voksne Viden om og forståelse for læreplaner/læringsindholdet i dagtilbud Viden om, hvordan små børn lærer Voksnes kompetencer/faglig viden og især evnen til at støtte børns konfliktløsning Hjælpe forældre med at støtte børns læring i hjemmet

6 Viden om hvordan små børn lærer
Sprogrige miljøer har betydning helt op i voksenalderen - læring Et mindset af ”growth” – ikke et ”fixed” - mestringstrategi Konflikthåndtering – venskaber - mestring Relationer til nogen – at føle at man hører til - trivsel Nervesystemets modning – hjernens modning Sanse - Motorik – sammenhæng mellem krop og hoved Matematiske begreber – naturfænomener At føle sig rigtig – ikke at føle sig forkert Viden om hvad overgange betyder for børnene At kunne fortælle sin livshistorie – chancelighed, ja tak Hvad er det for en kultur jeg er født ind i? Alt det usagte – hierarkier At forstå verden – at blive introduceret i verden Madglæde og livsglæde ………

7 Fakta boks Dagtilbudsområdet i Horsens Ca. 5.000 børn
Ca forældre Ca ansatte Heraf ca. 500 pædagoger Og ca. 50 pædagogisk assistenter 21 leder + og 23 assisterende ledere Ca. 15 børn i specialbørnehave Alle andre i det lokale dagtilbud

8 Sprogrige miljøer har betydning helt op i voksenalderen
Sprogvurderinger: Lovgivning: §§ 11 og 12 i Dagtilbudsloven Det følger af dagtilbudsloven, at alle børn i alderen omkring 3 år skal modtage en sprogvurdering, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering. Horsens Kommune: Fælles standard fra 1. januar 2014: Alle børn sprogvurderes i den måned de bliver 3,3 år, 5 år og inden efterårsferien i børnehaveklassen. Alle børn sprogvurderes af stuepædagogen

9 Kvalitetsaftaler - Resultatmål for læring
I Horsens Kommune skal alle børn sikres det bedst mulige udgangspunkt for udvikling og læring. Børne- og Skoleudvalget ønsker derfor at fastsætte resultatmål for læring i kommunens dagtilbud. 1. Resultatmål for læring: 1.1. Børnenes sproglige færdigheder skal forbedres år for år. Den lovpligtige sprogvurdering af 3-årige og den kommunalt fastsatte sprogvurdering af 5-årige og i 0. klasse udgør grundlaget for resultatopfølgning.

10 Læring: Tegn på sammenhæng fra dagtilbud til skole

11 Hvad siger disse data overordnet set?
Der sker en stigning i børnenes sproglige niveau, fra børnene er tre år, til børnene er fem år men der sker noget i overgangen til skole Børnenes sproglige udvikling vurderes generelt lavest i 3-årsvurderingerne. Dette peger på et behov for fokus på de yngste børns sproglige udvikling. Generelt klarer pigerne sig bedre end drengene. Denne forskel øges, i takt med at børnene bliver ældre. Det peger på, at der er behov for at have særligt fokus på drengenes sproglige udvikling.

12 Fokus på de 0-2 åriges sprogudvikling
Data viser, at der generelt ikke er forskel på børnenes sprogudvikling om de har været i dagpleje eller i vuggestue Vi kan se at vores fælles udfordring er ”at der er svingende kvalitet” Det er ikke godt nok – vi vil have høj kvalitet for alle børn – derfor:

13 Sprogrigt miljø til børn – biblioteket som aktiv spiller
Samarbejdsprojekter mellem dagtilbud og biblioteket F.eks.


Download ppt "Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google