Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012."— Præsentationens transcript:

1 Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012

2 Afdækning af lokale, nationale og internationale erfaringer (1) Aarhus Kommune har et meget varieret udbud af forskellige pasningsformer på 0-6-årsområdet: –Dagplejere, vuggestuer, børnehaver og integrerede institutioner - herunder profildagtilbud fx idræt, skov og natur –Specialinstitutioner til børn med specifikke vanskeligheder. –Troldeholdet (dagtilbudslovens § 11, stk. 4 og 5). –Legestuer. –Selvejende institutioner baseret på forskellige værdi-grundlag. –Private institutioner, der favner forskellige pædagogiske, værdigrundlagsmæssige og religiøse rammer. –Dagplejere og private børnepassere i private hjem.

3 Afdækning af lokale, nationale og internationale erfaringer (2) Der findes ikke egentlige firmabørnehaver i Danmark. Forsøg med private ”kæde”-børnehaver (fx ISS) har ikke slået an i Danmark; modsat fx i Sverige. Nogle få kommuner laver forsøg med Offentlig-Private institutioner (alene på bygningssiden). Danske institutioner fremhæves internationalt for at have meget og højt uddannet personale.

4 Forskningskortlægning Stigende fokus på pædagogisk forskning siden årtusindeskiftet. Inden da meget lidt forskning på 0-6 årsområdet. Kortlægningen er bl.a. baseret på: Årlig forskningskortlægning fra EVA. Ny-etableret Nordic Base of Early Childhood Education and Care (NB-ECEC). SFIs forskning i børn og unge, særligt ift. udsatte børnegrupper. BUPLs forskningsmidler inden for børn og unge. Task Force om Fremtidens Dagtilbud. Center for Børnesprogs forskningsprojekter SPELL og Fart på Sproget. Særligt forskningsprojekterne LUDVI og VIDA har vist sig relevante for arbejdet med alternative pasningsformer.

5 Hvad viser forskningen – særligt LUDVI og VIDA? Stor betydning af tidlig indsats. Fra ”hjemlig hygge” til tydelige læringszoner (særligt for ”sommerfuglebørn”). Fysiske rammer er vigtige. Aktiviteter for udsatte børn skal primært ske i børnefællesskaber og IKKE ved at ”tage børnene fra”. Forældreinvolvering er vigtig; særligt for udsatte børn. Målrettet kompetenceudvikling for det pædagogiske personale er nødvendig. Systematisering af og refleksion over pædagogiske aktiviteter gavner særligt udsatte børn. Udsatte børn profiterer i særlig grad af højkvalitets- dagtilbud.

6 Særlige nationale ”forskningstrends” i 2012: –Fokus på læringsbegrebet og ansvaret for læring i dagtilbud. –Kompetenceudvikling hos pædagogerne. –Kvalitetsudvikling / læreplaner / evaluering / organisering. –Sprogvurdering. –Forældresamarbejde. –Krav til pædagogisk ledelse. –Fysiske rammer for dagtilbud. –Og i særlig grad udsatte børn og højkvalitets-dagtilbud..

7 Forskning og kobling til indsatser i Børn og Unge, ift. Alternative pasningsformer Idé-workshoppen – Alternative pasningsformer 8. juni 2012 BUPL, FOA Aarhus DTLÅ Forældrenævnet i Aarhus Aarhus Academy for Global Education, Aarhus Universitet Business and Social Sciences VIA University College De selvejende dagtilbud De private dagtilbud Dagplejen Børn og Unge, Pædagogisk Afdeling, Økonomi Børn og Unge, områdechefer Pædagogisk leder, kommunale dagtilbud Sociale Forhold og Beskæftigelse, dagforanstaltninger Foreningen af Ungdomsskoleleder, Østjylland Skolelederforeningen Dagtilbudsenheden, Ministeriet for Børn og Undervisning Børn og Unge (RULL)

8 Fremtidens dagtilbud i Aarhus? Anbefalinger fra idé-workshop Enighed om forskningens ideer om ”højkvalitets- dagtilbud” som pædagogisk ramme. Profil-tænkning som ”genvej” til systematisering og evaluering af pædagogiske aktiviteter. Kompetenceudvikling af pædagogisk personale og ledelse. Forældrene skal involveres. De fysiske rammer er mere end bare afdelingens fire mure. IT som pædagogisk redskab. Frivillige kræfter og community-tænkning skal i spil.

9 Forskning og kobling til indsatser i Børn og Unge, bredt set Den viden, vi får gennem hyppige forskningskortlægninger fører løbende til etablering, justering og udbygning af indsatser i Aarhus Kommunes dagtilbud. Bl.a: –”Kuffertprojektet” og ”Godt fra Start”. –Tidlig sprogindsats på 0-3-års området. –Investering i Børns Fremtid (dialogisk læsning, forældresamarbejde, overgang til skole, tidlig indsats). –Sprogvejledere i alle dagtilbud / Sprogkonsulenternes arbejde koblet tæt til praksis. –Børneby Ellekær –Status- og UdviklingsSamtaler –Arbejde med profil-institutioner. –Forældrevejledere


Download ppt "Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google