Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU"— Præsentationens transcript:

1 Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
v/ Joan Prahl, næstformand PASS & PASS-sekretariatet Dialogmøde den 21. juni 2018 Københavns Professionshøjskole

2 Baggrund Regeringens udspil: Stærke dagtilbud - Alle børn skal med i fællesskabet
Stærke dagtilbud for alle børn Øget fleksibilitet og frit valg for børnefamilier Bedre læring og trivsel for alle børn og et sammenhængende børneliv Høj kvalitet gennem faglighed og tydelig ledelse

3 Børne- og Socialministerens ambition med Stærke Dagtilbud
” Familien er kernen. Herfra går børnenes verden. Stærke dagtilbud er også centrale for det gode børneliv, og for at færre kommer bagud fra begyndelsen af livet. Derfor skal alle børn i vores dagplejer, vuggestuer og børnehaver have en god dag med leg, udfordringer, fællesskaber og omsorg. Og forældre skal have bedre mulighed for selv at vælge deres barns dagtilbud. Dét er mine mål med dette udspil” Mai Mercado, Børne- og Socialminister

4 Stærke Dagtilbud har medført
Ny dagtilbudslov Træder i kraft 1. juli 2018 Master for den styrkede pædagogiske læreplan

5 Hvorfor den styrkede pædagogiske læreplan?
Evaluering viste at indhold og anvendelsen af den pædagogiske læreplan trængte til eftersyn Manglede fælles retning/forståelse – der eksisterede ikke et fælles pædagogisk grundlag eller fælles temabeskrivelser En tendens til at arbejde for isoleret med de enkelte temaer, fremfor at tænke bredt og på tværs Læreplanen blev ikke betragtet som et redskab i arbejdet med børn i udsatte positioner Forældresamarbejdet handlede mere om praktiske forhold og konkrete aktiviteter end om børns trivsel og læring

6

7

8 PASS’ kriterier for justering af PAU
PAU skulle fortsat være en generalist uddannelse til hele det pædagogiske arbejdsmarked Formål/retning/betydning i det enkelte uddannelsesmål skulle ikke ændres væsentligt De faglige pejlemærker fra den styrkede pædagogiske læreplan skulle tilstræbes implementeret

9 Overblik – indarbejdede begreber

10 Eksempler på brugen af begreber
Pædagogiske læringsmiljøer Dannelse Nysgerrighed og erfaringsdannelse

11 Nyt valgfri fag Børn i udsatte positioner i dagtilbud
Eleven kan anvende viden om tidlig opsporing til at identificere børn i udsatte positioner. Eleven kan anvende viden om børnesynet og det pædagogiske læringsmiljøs betydning til at støtte børn i udsatte positioner og deres deltagelse i børnefællesskabet. Eleven kan gøre brug af løbende observation, refleksion, dokumentation og evaluering af det pædagogiske læringsmiljø til at vurdere behov for inddragelse af tværfaglige kompetencer i forhold til det enkelte barn.

12 Hvad så nu ? PASS afholder en lærerkonference til efteråret
AMU – nye uddannelser målrettet arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan Hvad kan der gøres lokalt? – Og hvilke opgaver er der?


Download ppt "Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google