Talentspotning og talentudvikling på grundforløbet Workshop Den 23. maj og den 25. maj 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Køge Handelsskole Thomas Nielsen og Anders Klosterman
Advertisements

Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Kunnskapsløftet i fag- og yrkesoplæring Vibe Aarkrog IUP, Aarhus Universitet 31. oktober 2012.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Skolereform august 2014………………
Kort om skolen 1  Udbyder 4 uddannelser:  Grundforløbet  Social- og sundhedshjælper  Social- og sundhedsassistent  Pædagogisk assistent  Kursus-
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Talentvejen på EUC Vest Marts Deltagende indgange 2 undervisere 6 virksomheder Produktion & udvikling 4 undervisere 2 virksomheder Bygge & Anlæg.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Talent udvikling! SkSke herrens vilje! Christian den 3. Men lad os samarbejde om danske erhvervsuddannelser, der udvikler talenter!
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Talent i ledelsesperspektiv Oplæg under temaet: ”Bedre resultater på elevniveau” – med fokus på ledelsesrolle, -motiv og kompetence v/ John Vinsbøl Udviklings-
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
Skoleledelse Atuarfinni aqutsineq Skoleledere i udvikling, som også udvikler kollegaer. ”Aqutsisut ineriartortut, suleqatinillu ineriartortitsisut”.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
Underviserens evaluering af eleven Forståelse af fagligheden: 0____________________________________________________________10 Vilje: 0____________________________________________________________10.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Elevers Rolle I Inklusion ERIS workshop Afprøvning af metoderne: Aktiv på tværs/Lege- og Læringsmakkere 12. maj 2015 Workshopvært: Karsten Juul-Olsen,
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Forældre-information
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Talentudvikling SOSU elever.
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Sundhed I den pædagogisk praksis
&.
Præsentationens transcript:

Talentspotning og talentudvikling på grundforløbet Workshop Den 23. maj og den 25. maj 2016

Indhold i workshop Baggrund for talentarbejdet ”Spotning” af talenter på grundforløbet Talentarbejdet på grundforløbet Gruppedrøftelser Opsamling og fælles drøftelser af spørgsmål

Baggrund for talentarbejde Rammesætning og diskursændring med henblik på rekruttering Projekt Syddanske Talenter Udviklingsarbejde i forhold til EUX EUD-reformen Ændring af skolens pædagogiske og didaktiske grundlag

Projekt Syddanske talenter Formål med projektet: at rekruttere elever, der havde en bredere forudsætning i forhold til aftagernes krav og forventninger. Talenterne skal være med til at give arbejdsområdet et imageløft og styrke professionaliteten. Endvidere skal projektet styrke overgangen til de videregående uddannelser Deltagere i projektet: 4 SOSU- skoler i Region Syd, Region Syddanmark, 18 kommuner i Region Syddanmark, UCL og UC-Syddanmark Indhold i projektet – Erhvervsrettet påbygning (flere valgfrie speciale fag, specialisering inden for fagområder) – Studierettet påbygning – udvikling af modeller herfor – Udvikling af nyt valgfrit speciale fag (Rollen i det tværfaglige samarbejde omkring den ældre medicinske patient). Faget er efterfølgende implementeret af PASS og udbydes nu på 2 niveauer – Skills som valgfag – med større brug af simulation – Udvikling af model for EUX – Brobygningsforløb til professionsuddannelserne – Sammenhængende forløb fra SSH  SSA (vision fra GF til og med professionsuddannelserne) – Innovationslinje på SSA

Projektets definition af talent Talent er, når elever i uddannelsessystemet: Har lyst og vilje til at yde en særlig indsats Har rammevilkår, som gør det muligt at udvikle talentet Har forudsætninger inden for et eller flere områder. Dette kan være både bogligt og praktisk Fra Niras og UVM rapport 2010 ”Talentudvikling i Danmark”

Spørgeguide til samtalen Talentets evner · Hvordan har du det med at lære nyt? · Hvordan søger du viden? · Hvordan arbejder du med at nå dine mål? Rammevilkår · Økonomi · Netværk · Mobilitet Talentets personlige kompetencer · Hvordan vil/ønsker du at læse videre? · Er du parat til at yde en særlig indsats? · Hvordan bevarer du din motivation? · Kan du arbejde selvstændigt?

Fra talent på hovedforløbet til grundforløbet – overførelse af erfaringer Undervisere på efteruddannelse i erhvervsdiplom i talent Revideret talentdefinition Vejledning frem for udpegning

Skolens reviderede talentdefinition Vilje, lyst, engagement og motivation Kompetence og faglig handling Omsorgsevne og empati (vigtigt ift. faget) Eleven har forudsætninger på et eller flere områder. Dette kan være både bogligt og praktisk.

Skolen ”udvælger” ikke talenter, men gør eleven klar til at træffe et valg (fra eksklusion til inklusion) Vi flytter fokus fra hovedforløb til GF2. Dette gøres blandt andet via: – Virksomhedsforlagt undervisning og simulation – Fokus på elevens selvevaluering i løbet af GF2 – Dialog mellem elev og kontaktlærer – Evalueringskriterier i alle forløbsplaner – Individuelle læringsmål Hvordan arbejder vi med at spotte talent efter reformen og projekt Syddanske talenter?

Talentarbejde på grundforløbet Udvikling af talenter – kommunikation og dialog – Fokus på elevens selvevaluering i løbet af GF2 – Dialog mellem elev og kontaktlærersamtaler Tilbud/muligheder for talenter: – Differentieret undervisning (struktur, metode, indhold) – Virksomhedsforlagt undervisning og simulation – Bonusfag/studietur (int/nat) Afprøvning, udfordringer og udvikling

Organisering af talentarbejdet Den strategiske ledelse Eud-koordineringsgruppe (udvikling og implementering) LUUAfdelingsledereUddannelsesvejledereUnderviserePraktikvejledere

Talentudvikling – aspekter til overvejelse Talentdefinition – bred eller smal? Aspekter ift. det givne fag Talentmålgruppe Talentdiskurs Talentpædagogik Talentspotning Talenttilbud – Struktur – f.eks. opdeling i klasser/grupper – Metode – eleverne arbejder med stoffet/indholdet på flere måder (flipped learning, praksisopgaver, skills etc.) – Indhold - f.eks. Opgaver på forskellige niveauer i relation til en konkret opgaveløsning

Gruppedrøftelser Med udgangspunkt i oplægget skal I drøfte: 1.Hvordan kan I på jeres skole arbejde med at spotte talenterne på grundforløbet? 2.Hvilket samarbejde mellem skole og praktikvirksomhed/ansættende myndighed er som minimum nødvendigt i forhold til at spotte talenteleverne? Hvilket er ønskeligt? 3.Er valget af talentspor elevens suveræne valg? I hvilken grad bør skole og praktikvirksomhed/ansættende myndighed rådgive / vejlede eleven? Kan/skal skole og/eller praktikvirksomhed/ ansættende myndighed helt afvise en elev, som ønsker et talentspor? 4.Hvad kræver talentspotning af undervisere på grundforløbet

Talentarbejde på hovedforløbet Påbygning (studie- eller erhvervsrettet) – Erhvervsrettet. Påbygningen består af yderligere undervisning i uddannelsens valgfri specialefag på SSH, SSA og PAU Talentspor (fra avanceret til ekspertniveau) – Udvalgte uddannelsesspecifikke fag – Def talentsport: Elever der vælger talentspor, skal have vilje og motivation til at yde en særlig indsats. Valg af enkelte fag på højere niveau (udd.spec.fag) Brobygning til professionsuddannelserne EUX Innovationslinje på SSA (fra udvalgte klasser  alle) Succescenter Overgangssamtaler

Talentarbejde i praktikken– hvordan? Overgangssamtaler Indhold på praktikvejlederuddannelse Temadage for praktikvejledere og undervisere Drøftelser på det planlæggende niveau og i LUU

Talent i skolens fælles pædagogiske og didaktiske grundlag I talentudviklingen på Social- og Sundhedsskolen arbejdes med nærmeste udviklingszone af Vygotsky j. ”Området mellem det eleven kan aktuelt, dvs. den selvstændige handlekompetence, og det eleven kan, når eleven er under vejledning. Det vil sige at eleven skal udfordres – men ikke mere end eleven kan følge med”. (Vygotsky ) Underviserne vil på baggrund af fagdidaktiske overvejelser om fagets mål, indhold, metode og evaluering gennemføre differentieret undervisning og herunder vælge en undervisningsform, hvor undervisningsprincippet understøtter, at talenteleverne mødes i deres nærmeste udviklingszone. Der arbejdes med undervisningsdifferentiering i forhold til: Struktur – eks. opdeling i klasser/grupper med andre talentelever. Metode – eleverne arbejder med stoffet/indholdet på flere måder eks. flipped learning, praksis opgaver, skills osv. Indhold – eks. opgave på forskellige niveauer i relation til en konkret opgaveløsning.