Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Advertisements

Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Grundlæggende IT, niveau G
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Velkommen til dag 3 omsorg for personer med demens
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
7-trinsskalaen.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Fra 13-skalaen til 7-trinsskalaen
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Baggrunden for at indføre en ny karakterskala
Vejlederens kommunikation
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Program for mødet Filosofien bag den nye 7-trins-skala Pause
Introduktion til opgaveskrivning
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Relationen sikrer helhed og tryghed i elevens uddannelsesforløb.
Prøvebeskrivelse Bedømmelsesdokument
VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
7-trinsskalaen Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet, marts 2007 De nye karakterbekendtgørelser.
Udvalg for professionsspor
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Undervisningsdifferentiering uden ekstra arbejde Signe Ammitzbøll Anette Gjervig.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Ny karakterskala – nye mål?
P0-erfaringsopsamling
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Bedømmelse og karakterer
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Naturfag.
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Stresshåndteringsgruppe
LU Madkundskab 18. og 19. april Kl. 15:15 – 17:15
Infomøde om synteseopgaven
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Læringstimer med kliniske sygeplejelærer i
Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig.
Sundhed I den pædagogisk praksis
Præsentationens transcript:

Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg ’Applicér på valgte slides’ Vurdering af eleven

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Korte møder 1.Hvilke erfaringer har I med vurderinger? 2.Hvilke erfaringer har I med praktikerklæringer? 3.Er der noget der er særligt svært? 2

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 3 Grundlaget for vurdering af kompetenceniveau (B, R og A) og for praktikerklæring:  Den personlige uddannelsesplan  Praktikmålene – hjælper/assistent  Læringsaftaler  Logbog  Vejledning og observationer i praksis  Den ugentlige vejledning, forventningssamtalen, midtvejsevaluering og slutevaluering

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Prøvetidsperioden De første ca. 3 mdr. (10 uger) af praktikken er eleven på prøvetid. –dog ikke hvis trin 1 og trin 2 er en sammenhængende uddannelse. Senest 4 uger efter elevens start: den første vurdering af eleven finder sted –Man SKAL man være startet med at dokumentere (handleplan). Senest 8 uger efter elevens start: en endelig vurdering af eleven finder sted. – Herefter SKAL dokumentationerne sendes ind til den uddannelsesansvarlige (allersenest 10 uger efter elevstart) 4

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 5 Præstationsstandarder/kompetenceniveauer Begynder Rutineret Avanceret

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Hvad er en præstationsstandard? En standard for hvad man skal kunne på et givent tidspunkt, fx: Eleven kan løse en opgave og udføre en aktivitet i en kendt situation (begynderniveau – praktik 1) 6

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 7 Præstationsstandarder Social – og sundhedshjælperuddannelsen: Begynder Ruti neret Avanceret TeoriPraktik 1TeoriPraktik 2Teori Handout: Praktikerklæringerne ”Vejledende praktikerklæring” ”Afsluttende praktikerklæring”

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 8 Præstationsstandarder Social – og sundhedsassistentuddannelsen: Begynder Rutineret Avanceret. TeoriPraktik 1TeoriPraktik 2TeoriPraktik 3Teori Handout: Praktikerklæringerne ”Praktikerklæring”

9 BegynderRutineretAvanceret Hjælpeord viden: Kendskab til Fakta viden Genkende Beskrive Gengive Hjælpeord færdigheder: Vejledes Indstillet på Kopierer Anvender Bliver klar over Kan ikke prioritere Hjælpeord holdninger: Reagere på Forholde sig til Deltager Interesseret Lytter Udviser forståelse Hjælpeord viden: Viden om Vælger Overfører Redegør Generaliserer Sammenligner Hjælpeord færdigheder: Overblik Afprøver Rutinepræget En vis sikkerhed En vis selvstændighed Overskuer eget arbejde Hjælpeord holdninger: Argumenterer Påtager sig Bevidst om Konsekvent Vælger Samarbejder Reflekterer Hjælpeord viden: Indsigt i Planlægger Kombinerer Kritiserer Overskuer Diskuterer og fremstiller Hjælpeord færdigheder: Udfører selvstændigt Udfører sikkert Udfører kreativt Ser nuancer Prioriterer mellem opgaver Overskuer større sammenhænge ud over eget arbejde Hjælpeord holdninger: Tager ansvar Har en grundholdning Beslutter Ændrer strategier Reflekterer kritisk Arbejder bevidst med Udvikle Handout: Præstationsstandarder og 7-trins karakterskala

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Er taxonomierne de samme på Trin 1 og 2? Vær opmærksom på at taxonomierne / hjælpeordene er de samme på Trin 1 og 2. Forskellen er, at praktikmålene er forskellige, og kompetenceniveauerne skal nås på forskellige tidspunkter. 10

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 11 Præstationsstandarder BEGYNDER: Eleven kan løse en opgave og udføre en aktivitet i en kendt situation eller ud fra en kendt problemstilling, eller eleven kan udføre en mere kompliceret aktivitet under vejledning. På dette niveau lægges der vægt på personlig kompetence til at sætte sig ind i uddannelsens fundamentale kundskabs – og færdighedsområder, og kompetence til at udvikle ansvarlighed og grundlag for fortsat læring. På begynderniveauet grundlægges ligeledes selvstændighed i opgaveløsning.

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 12 Præstationsstandarder Begynder: Hjælpeord viden: Kendskab til, fakta viden, genkende, beskrive og gengive. Hjælpeord færdigheder: Vejledes, indstillet på, kopierer, anvender, bliver klar over…, kan ikke prioritere. Hjælpeord holdninger: Reagerer på, forholder sig til, deltager, interesseret, lytter, udviser forståelse.

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 13 Præstationsstandarder RUTINERET: Eleven kan planlægge og gennemføre en opgave eller aktivitet, eller løse et problem i en rutinemæssig eller kendt situation og kendte omgivelser, alene og i samarbejde med andre. På dette niveau lægges der vægt på den personlige kompetence til selvstændigt at sætte sig ind i mere komplicerede problemstillinger, og til at kommunikere med andre om løsningen heraf. Yderligere lægges vægt på fleksibilitet og omstillingsevne.

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 14 Præstationsstandarder Rutineret: Hjælpeord viden: Viden om, vælger, overfører, redegør, generaliserer, sammenligner. Hjælpeord færdigheder: Overblik, afprøver, rutinepræget, en vis sikkerhed, en vis selvstændighed, overskuer eget arbejde. Hjælpeord holdninger: Argumenterer, påtager sig, bevidst om, konsekvent, vælger, samarbejder, reflekterer.

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 15 Præstationsstandarder AVANCERET: Eleven kan vurdere et problem, kan planlægge, løse og gennemføre en opgave eller aktivitet eller løse et problem også i ikke-rutine situationer, alene eller i samarbejde med andre, under hensyn til opgavens art. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til at tage selvstændigt ansvar og vise initiativ, samt kompetence til selv at formulere og løse faglige og sociale opgaver og problemer. Yderligere lægges vægt på kvalitetssans og kreativitet.

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 16 Præstationsstandard Avanceret: Hjælpeord viden: Indsigt i, planlægger, kombinerer, kritiserer, overskuer, diskuterer og fremstiller. Hjælpeord færdigheder: Udfører selvstændigt, udfører sikkert, udfører kreativt, ser nuancer, prioriterer mellem opgaverne, overskuer større sammenhænge ud over eget arbejde. Hjælpeord holdninger: Tager ansvar, har en grundholdning, beslutter, ændrer strategier, reflekterer kritisk, arbejder bevidst med, udvikler.

17 7 – trins karakterskala KarakterBeskrivelse 12 Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få, uvæsentlige mangler. 10 Karakteren 10 gives for den fortrinlige præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets mål, med nogle mindre væsentlige mangler. 7 Karakteren 7 gives for den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del mangler. 4 Karakteren 4 gives for den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets mål, med adskillige væsentlige mangler. 02 Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål. 00 Karakteren 00 gives for den utilstrækkelige præstation, der ikke demonstrerer en acceptabel grad af opfyldelse af fagets mål. -3 Karakteren -3 gives for den helt uacceptable præstation.

18 VURDERINGEN KarakterBegynderRutineretAvanceret

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Midtvejsevaluering PASS-hjælpeskema Ved midtvejsevalueringen skal eleven have at vide: – hvor langt hun/han er i forhold til at: – nå praktikmålene, herunder på hvilket niveau – hvordan hun/han kommer videre, dvs. ◦ hvad skal eleven arbejde med? ◦ hvordan skal eleven arbejde med det? – dvs. planlægning af det videre forløb? Midtvejsevalueringen gennemgås med eleven 19

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer GRUPPEARBEJDE På baggrund af udleverede cases skal I diskutere følgende: Hvilke praktikmål arbejder eleven med? Hvilket kompetenceniveau (begynder, rutineret, avanceret) vil I placere eleven på? HUSK AT BRUG PRÆSTATIONSSTANDARDEN OG 7-TRINSSKALAEN 20

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Øvelse: Individuel refleksion  Hvad er det vigtigste du tager med dig fra dette oplæg?  Hvad kan du bruge det til i din hverdag som praktikvejleder? 21