Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

P0-erfaringsopsamling

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "P0-erfaringsopsamling"— Præsentationens transcript:

1 P0-erfaringsopsamling
PV3 Efteråret 2011 Software, Datalogi, Bach. IT og Informatik Jette Egelund Holgaard Kirsten Krogh Hansen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

2 Introduktion til kurset - Indhold i kurset – alt 12 kursusgange
1. Del: problembaseret projektarbejde 2. Del: samfundsmæssig relevans PV1: Introduktion kurset og PBL PV4: Introduktion til STS PV2: Professionel projekt-formidling PV3: Erfarings-opsamling fra P0 PV5: Datavirksomheder i kontekst PV7: Projektplanlægning og målgrupper PV6: Få styr på samarbejdet PV10: Videnskabsteori og metode PV8: Modeller og sociologisk metode PV11: Teknologi-vurdering PV9: Kreativ problemløsning PV12: Softwaresystemer i kontekst

3 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Forelæsning om Refleksion Læreprocesser Procesanalyse-skrivning P0-erfaringsudveksling i tværgrupper Gruppearbejde: Skrivning af procesanalyse © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: perso.wanadoo.fr/ primitive/agenda.html

4 Dagens læringsmål Kendskab til refleksion som en integreret del af en læreproces Forståelse for hvad en procesanalyse er, hvorfor du skal skrive en sådan og hvordan en procesanalysen kan skrives. Have et overblik over gruppens erfaringer med P0-perioden. Få nye ideer til udvikling af arbejdsprocessen. Billede: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet © SLP-gruppen, Aalborg Universitet © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

5 Hvad er refleksion…. Refleksion betyder spejling, tilbagekastning, eftertanke. Relaterede handlinger er at vi overvejer, har lagt mærke til, tænker over eller ser tilbage på. Vi hæver os op over handlingerne og går i dialog med os selv og de implicerede – hvad skete der egentlig. Vi genkalder os handlinger i erindringen, overvejer hvad der gik godt/skidt og hvorfor. Vi skaber afstand til handlingerne – og de følelser der var tilstede dengang. I hverdagen reflektere vi mere eller mindre ubevidst og ustruktureret, og vi kan derfor sjældent præcisere disse og diskutere dem med andre. En bevidst, fokuseret og struktureret refleksion giver derimod mulighed for at opstille gode råd, og arbejde bevidst og målrettet med disse. Man reflekterer fx når man lægger mærke til, at der mangler væsentlige information i en tekst og opsøger disse andet steds eller identificerer, hvordan matematikopgaven adskiller sig fra opgavens eksempler. Man reflekterer ikke, når man videregiver informationer, man ikke forstår, eller indsætter tal i en formel og får et resultat. swapmeetdave.com

6 Tænk lige over…. …det gamle ordsprog: Af andres erfaring er ingen klog
På den ene side er erfaringer så at sige ens egne, da kun du, der selv har fået erfaringerne har følelserne og den konkrete kontekst at hæfte derpå. På den anden side kan vi ved at blive bevidste om egne erfaringer, og være i stand til at analysere disse, give nogle erfaringer videre til andre og dele erfaringer med personer, der har oplevet en lignende situation – det er ikke et spørgsmål om at være gammelklog (og tro at erfaringer fra en situation og person umiddelbart kan overføres til andre situationer og personer) – men mere et spørgsmål om at øge det kollektive videnslager, som den enkelte på egen vis kan trække på i nye situationer. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet © SLP-gruppen, Aalborg Universitet © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

7 Refleksion er forudsætning for:
Metodiske færdigheder Problemorientering Projektarbejde Omstillingsevne Innovation Metodiske færdigheder – at overføre en metode fra en situation til en anden (transfer) – kræver refleksion over situationernes forskellighed og metodernes holdbarhed. Problemorientering kræver refleksion over problemet – hvorfor er problemet et problem, hvordan har problemet gjort sig gældende osv. Projektarbejde kræver refleksion over arbejdsprocessen og de personlige relationer, der indgår i denne, hvorfor gik det som det gik, og hvordan kan vi gøre det anderledes næste gang. Omstillingsevne kræver refleksion over den situation vi skifter fra, og den vi skifter til – hvad er fordelene og ulemperne, og hvad skal vi lære og ”aflære” for at træde ind i den nye situation. Innovation er en teknologiske udvikling, der rækker ud over rutinerne, dvs. at vi skal have nye ideer og arbejde kreativt. Det kræver refleksion over den viden, vi har til rådighed – hvordan kan det vi ved kombineres på nye måder for at skabe innovation. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet © SLP-gruppen, Aalborg Universitet © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

8 Dixon, 1999

9 Wenger, 1998

10 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Dokumentation af refleksion ENKELT loop refleksion i forhold til metoder og teorier er en del af videnskabelig formidling og skal dokumenteres i hele uddannelses-forløbet. DOBBELT loop refleksion skal kun dokumenteres via procesanalysen. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

11 Refleksion og læring Oplevelse At lære om noget Refleksion Handling
Fra Kolb (1984) kommer ideen til at betragte læreprocessen som en refleksion over en konkret oplevelse – det reflekterede sammenholdes med andre erfaringer og etableret viden – og på dette grundlag handles på ny, med nye oplevelser til følge. I stedet for fasen generalisering inspirerer Håkonsson (1988) til at tale om de forventninger, vi har på baggrund af det vi ved. Det er altså både vores refleksioner over den konkrete oplevelse, og de forventninger vi har på baggrund af etableret viden, som vi baserer de efterfølgende handlinger på. Fra Argyris (1992) kommer ideen om dobbelt loop, som uddybes på næste slide. At lære om egen læring Forventning Inspireret af Kolb, 1984; Håkansson, 1988; Argyris, 1992 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

12 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
P0-proces analysens indhold Projektplanlægning Samarbejde i gruppen Samarbejde med vejleder Beskrivelse – hvad skete der Analyse – hvordan og hvorfor skete det Vurdering – var det godt eller dårligt Perspektivering – hvad gør vi en anden gang Se P0 procesanalyse – en vejledning af Mona Dahms – ligger på nettet som pdf fil. Billede: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

13

14 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
HUSK: Vær konstruktiv….. Vores vejleder har vi ikke haft så meget kontakt med som forventet. Det skyldes delvist at han havde meget travlt, og vi ikke kontaktede ham tids nok for at aftale vejledermøde. Næste gang vil vi få afklaret forventningerne til hyppighed på vejledermøderne, få oplyst tidspunkter med forventet travlhed i vejlederens kalender for indeværende semester og om muligt få planlagt møde en måned frem. Vi føler at vores vejleder havde alt for travlt til at give os den støtte til projektarbejdet som vi havde brug for. Vejledningen var dårlig. Billede: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

15 Nu tværgrupper…. Billede:


Download ppt "P0-erfaringsopsamling"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google