Madkamp - DM i madkundskab MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Madkamp - DM i madkundskab
Advertisements

 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Læremidler til Madkamp 2015 Kirsten Marie Pedersen Madkundskab UC Lillebælt/Læreruddannelse n på Fyn.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN KONKURRENCEN.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Madkamps relation til Madkundskab. Madkamps didaktik
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Fordybelse i et projekt
Madkamp - DM i madkundskab
Online arbejdsmiljøuddannelse
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Faglig udvikling i praksis 2017
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
THY Business Breakfast.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Madkamp - DM i madkundskab
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Skolernes kvalitetsrapport
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Elevernes evaluering af grundforløbet
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
Madkamp - DM i madkundskab
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Skoleudvikling i Praksis 1
KIGO og kommunernes opgaver
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
[klik og indsæt kommunenavn]
Innovation i humanistiske fag
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
Få overblik over naturfaglige læreruddannelsesprofiler
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Lempelse af fælles mål OPSAMLING PÅ DIALOGMØDER
Undervisningsplanlægning
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Madkamp - DM i madkundskab MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP

INDHOLD 1. Introduktion til Madkamp Historien bag / formål / indsatsområder 2. Konkurrencen i Madkamp Historien bag / Formål / Sådan kommer man med 3. Madkamps webunivers Medier i madkundskab / Medieopgaver / Sådan gør man Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

PROJEKTETS FORELØBIGE UDVIKLING FOKUS PÅ RÅVAREN Projektet på Fyn ved Kirsten Marie Pedersen og John Kofod PILOTPROJEKT I Fem professions- højskoler deltog i pilotprojektet med temaet ”Æblet” TREÅRIGT PROJEKT MED FONDSMIDLER Bevilling fra Nordea- fonden til at gennem- føre i tre år med seks professionshøjskoler Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

HVAD ER MADKAMP? Vision Madkundskabsfagets position og status skal styrkes, så danske grundskoleelever kan udvikle og styrke deres madhåndværk, deres fødevarebevidsthed og ikke mindst deres madglæde. Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

HVORFOR MADKAMP? Madkamp - DM i madkundskab skal skabe synlighed af fagligheden i faget madkundskab. Projektet skal vise fagets potentiale og muligheder. Projektet skal sætte fokus på, hvordan børn og unge kan udfordres og arbejde innovativt, eksperimenterende og elevinddragende. Projektet skal arbejde for større opbakning omkring faget madkundskab nationalt, kommunalt og på de enkelte skoler. Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

MADKAMPS TRE SPOR Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab LÆRERKURSER UNDERVISNINGS- FORLØB KONKURRENCE

MADKAMPS TRE SPOR // LÆRERKURSER Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab Der afholdes lærerkurser hvert år i september-oktober på seks af landets professionshøjskoler. Lektorerne i madkundskab udvikler og afholder lærerkurserne. Lærerkurserne består af teoretiske og fagdidaktiske oplæg samt praktiske forløb i madkundskabslokalet. Lærerkurserne har fokus på en eksperimenterende, innovativ og elevinddragende tilgang til undervisningen i madkundskab. Lærerkurserne klæder dig på til at deltage i konkurrencen Madkamp – DM i madkundskab med dit madkundskabshold. LÆRERKURSER

MADKAMPS TRE SPOR // UNDERVISNINGSFORLØB Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab Et undervisningsforløb varer typisk fire til seks uger og kan placeres i perioden mellem lærerkurserne og konkurrencen. Eleverne arbejder kreativt og innovativt, er aktivt deltagende og er entreprenører på deres eget projekt. Eleverne er med til at definere deres egen læring, de kan udfolde sig kreativt og tage ejerskab over undervisningen. Der udvikles hvert år læremidler til undervisningsforløbene med udgangspunkt i årets tema. Elevernes formidling af deres arbejde er en essentiel del af Madkamp. UNDERVISNINGS- FORLØB

MADKAMPS TRE SPOR // KONKURRENCE Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab Alle madkundskabshold, der har gennemført et Madkamp undervisningsforløb, kan deltage i kvalifikationen om at komme med i en semifinale. Der afholdes seks semifinaler på seks af landets professionshøjskoler. Lektorerne i madkundskab udvikler og afholder semifinaler og den nationale finale. Fra hver semifinale går to hold videre til finalen, hvor 12 hold dyster om at blive Danmarks bedste madkundskabshold. KONKURRENCE

MADKAMPS ØVRIGE INITIATIVER Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab LÆRERKURSER UNDERVISNINGS- FORLØB KONKURRENCE MAGASINET MADKAMP FORSKNING PH.D. STUDENTER- NETVÆRK KOMMUNI- KATION & PR FOLKEMØDE SMAG & LÆR EVALUERING OG VIDEN NETVÆRK FOR MADKUNDSKAB MAD- KÆMPERNE MEDIER OG FORMIDLINGS- FORMER

MADKAMPS ØVRIGE INITIATIVER Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab LÆRERKURSER UNDERVISNINGS- FORLØB KONKURRENCE MAGASINET MADKAMP FORSKNING PH.D. STUDENTER NETVÆRK KOMMUNI- KATION & PR FOLKEMØDE SMAG & LÆR NETVÆRK FOR MADKUNDSKAB MAD- KÆMPERNE MEDIER OG FORMIDLINGS- FORMER EVALUERING OG VIDEN

EVALUERING AF MADKAMP Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab Madkamp-didaktikken virker i høj grad efter hensigten: elevdeltagelse, innovative læringsprocesser og samarbejde. Eleverne er åbne for, at resultatet ikke er givet på forhånd og åbne over for nye erfaringer. Eleverne udvikler stærke metakompetencer i forhold til læring: selvstændighed, tage ansvar, finde løsninger og give konstruktiv kritik. Eleverne udvikler en meget hjælpsom samarbejdskultur: De kan spørge om hjælp og tilbyde hjælp, fordele opgaver, påtage sig ligeligt ansvar og løse problemer uden konflikter.

FORSKNING I MADKAMP Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab Jacob Christensen Ph.d.-studerende (Madkamp) Aarhus Universitet & UCL Forskning & Udvikling Formål Jacob undersøger elevernes læringsmæssige udbytte af deltagelse i projektet Madkamp. Resultat Der er en positiv sammenhæng mellem elevernes oplevelse af at arbejde undersøgende og eksperimenterende og deres motivation for faget madkundskab samt mad og måltider mere generelt.

PROJEKTETS PARTNERE DE DANSKE GRUNDSKOLER Madkulturen udgør et projektsekretariat med den overordnede projektledelse. Projektet udvikles i tæt samspil med seks af landets professionshøjskoler, der bl.a. sikrer den faglige tyngde i projektet. University College Lillebælt udvikler hvert år undervisningsmaterialer og faglige oplæg til lærerkurserne. Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab UCLUCCUCSYDVIA UCUCSJ UCN

Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN MADKAMP KONKURRENCEN

DEN NATIONALE FINALE 2015 Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

FORMÅLET MED KONKURRENCEN Give danske grundskoleelever en platform, hvor deres nysgerrighed, idéer og madglæde kan dyrkes. Sætte fokus på madkundskabsfaget og dets faglighed. Vække ”offentlighedens” opmærksomhed. Skabe national, kommunal og lokal opbakning til faget... En god dag med sjove oplevelser og styrkede fællesskaber i madkundskabsfagets tegn. KONKURRENCE Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

SEKS SEMFINALER DE DANSKE GRUNDSKOLER Der afholdes seks semifinaler på seks af landets professionshøjskoler i februar og marts. Semifinalerne udvikles og afholdes af lektorerne i madkundskab. Otte madkundskabshold kvalificerer sig til hver semifinale. To madkundskabshold går videre til den nationale finale fra hver semifinale. Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab UCLUCC UCSYDVIA UCUCSJ UCN

ÉN NATIONAL FINALE DE DANSKE GRUNDSKOLER Den nationale semifinale afholdes på UCL i 31. marts 2016 Tolv madkundskabshold dyster om at blive danmarksmestre. Projektet betaler transport frem og tilbage til finalen. UCLUCC UCSYDVIA UCUCSJ UCN Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

VURDERINGSKRITERIER Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab Viden og ide Kategorien omhandler elevernes viden om råvarerne og deres anvendelse. Herunder bedømmes eleverne på det eksperimenterende og innovative samt sværhedsgraden i deres projekt. Formidling Kategorien sætter fokus på, hvordan eleverne formidler deres viden. Dels deres viden om årets råvare og tema, dels de retter de præsenterer og forbindelsen mellem dem og årets tema. Måltid Kategorien sætter fokus på iscenesættelsen af elevernes projekt. Herunder værtskabet, anretning af maden, udseende, borddækning og æstetikken omkring serveringen. Smag Kategorien sætter fokus på den samlede smags-oplevelse. Herunder præcision, variation og balance i forhold til teknik, grundsmage, krydring og konsistens. Arbejdsmetode Kategorien omhandler elevernes proces, strukturering og metode omkring projektet. Dvs. hvordan de har samarbejdet og fordelt opgaverne.

DOMMERNE Dommerpanelet til semifinalerne består af tre eller fem personer. Der er forskellige dommere til de seks semifinaler. Dommerpanelerne er sammensat af forskellige fagligheder. Der er fem dommere til den nationale finale, der repræsenterer hele landet. PRODUCENT KOK LÆRER FORMIDLER LEKTOR Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

TILMELDING TIL KVALIFIKATIONEN 1. Formidling af arbejdet Der skal indsendes opskrifter eller andre materialer, der viser, hvordan eleverne har arbejdet med temaet (i begrænset omfang). Det kan eksempelvis være en opskriftsbog, en film, en artikel, billeder eller andet. 2. Proces- og resultatbeskrivelse Som lærer skal du sammen med dine elever udfylde en proces- og resultatbeskrivelse, der består af otte punkter/spørgsmål om, hvordan I har arbejdet med Madkamp. Tilmelding finder sted sidst i januar på Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

PROCES-OG RESULTATBESKRIVELSE 1. Beskriv kort jeres undervisningsforløb. 2. Hvilke læringsmål blev der opstillet for undervisningsforløbet? 3. Hvordan blev eleverne bekendt med læringsmålene? 4. Hvilke kompetencemål fra faget har eleverne arbejdet hen imod? 5. Beskriv, hvordan eleverne har været medbestemmende i undervisningsforløbet. 6. Beskriv (maksimalt) tre af de retter, eleverne har valgt at arbejde med. 7. Beskriv, hvordan eleverne vil fremlægge. 8. Oversigt over vedlagt materiale til vurdering. Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

OPSUMMERING – SÅDAN KOMMER DU I GANG 1. Undervisningsforløb Du gennemfører med dit madkundskabshold et Madkamp-undervisningsforløb i 4-6 uger (anbefaling) i perioden mellem september-oktober til januar. Der findes læremidler og plakater samt inspirationsmaterialer på 2. Kvalificering til konkurrencen Hvis du ønsker at deltage i Madkamp-konkurrencen, skal du indsende materiale til vurdering og kvalificering i januar Formularen ”Proces- og resultatbeskrivelse” samt procedurer for tilmelding findes på 3. Deltagelse i konkurrence Der afholdes semifinaler i februar og marts. Du kan finde datoer, praktisk info samt vurderingskriterier på Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT Brødtekst MADKAMP-DM I MADKUNDSKAB SPØRGSMÅL?

Madkamp - DM i madkundskab MADKAMP-DM I MADKUNDSKAB MEDIER I MADKUNDSKAB

HVORFOR MEDIER I MADKUNDSKAB? Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab IT og medier er i dag en integreret del af elevernes hverdag. Det er derfor i stigende grad relevant at udvikle IT- og mediekompetencer for at kunne begå sig i samfundet. Inddragelse af medier giver nye muligheder for undervisning og læring, hvor elever og lærer kan indtræde i nye roller. IT og medier giver en øget adgang til ny viden. Arbejdet med IT og medier i grundskolen giver gode muligheder for at skabe en innovativ og eksperimenterende praksis inden for det enkelte fag og på tværs af fagene.

FIRE ELEVPOSITIONER Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab Eleven som kritisk undersøger Eleven som analyserende modtager Eleven som målrettet og kreativ producent Eleven som ansvarlig deltager

MEDIER I MADKAMP Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab Medieopgaverne i Madkamp er hver især udformet med det formål, at eleverne undervejs i opgaverne indtager forskellige elevpositioner. Medierne bliver på den måde ikke blot brugt som elevens værktøj til formidling af egen læring, men også til kritisk at indsamle madkundskabsfaglig viden samt til at reflektere over den viden, eleven har opnået forbindelse med de forskellige temaer i elevhæftet.

LIVE FRA MADKAMP Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab Fem kategorier Reklamebureauet Nyhedsstudiet Fortællehjørnet Laboratoriet Opskrifter Fem opgaver Tema 1 // Workshop 4 // Reklame for jeres mælkedrik Tema 2 // Workshop 3 // Holdninger og viden om mælk Tema 5 // Workshop 3 // Fra mælk til produkt Tema 6 // Workshop 3 // Mælketips Tema 7 // Workshop 3 // Udvikling af retter

SÅDAN GØR DU Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab Opret bruger Som lærer skal du oprette en bruger. Det gør du ved at klikke på ’Opret bruger’ i sidemenuen. Opret klasse(r) Når du har en bruger, kan du oprette din(e) klasse(r). Der vil automatisk blive genereret et brugernavn, som klasserne fremadrettet kan logge ind med sammen med det kodeord, som du vælger. Upload Når eleverne er logget ind på brugeren, kan de nemt selv uploade deres materialer. Alle elever i klassen uploader fra samme bruger, nemlig klassens bruger.

MEDIERS TVÆRFAGLIGE POTENTIALE Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab Dansk Under kompetenceområdet ’Fremstilling og kommunikation’ arbejdes der med viden om modtagerforhold, dialog i blandt andet interviews og debatter, viden om manuskript, talerens virkemidler samt sproglig bevidsthed i egne og mediers ytringer. Engelsk Under kompetenceområderne ’Mundtlig kommunikation’ og ’Kultur og samfund’ arbejdes der med kritisk informationssøgning og digitale værktøjer, som eksempelvis film. Fysik-kemi Under kompetenceområdet ’Kommunikation’ arbejdes der med formidling af naturfagligt stof, hvor der udvælges egnede medier og anvendes kildekritik.

ANBEFALINGER Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab Brug ikke tid på alle medieopgaverne. Hvis du har mod på det, så udvælg blot én eller to. Vær ikke bange for ikke at have styr på alle medier og applikationer. Det har eleverne garanteret. Skab et tværfagligt forløb omkring Madkamp, hvor der kan arbejdes med medier i andre fag. Man bliver ikke dømt på, hvorvidt man har arbejdet med medier i vurderingen i konkurrencen. Det er valgfrit!

Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT Brødtekst MADKAMP-DM I MADKUNDSKAB SPØRGSMÅL?

Madkamp - DM i madkundskab Madkamp støttes af Nordea-fonden