Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Madkamp - DM i madkundskab

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Madkamp - DM i madkundskab"— Præsentationens transcript:

1 Madkamp - DM i madkundskab
MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP Madkamp - DM i madkundskab

2 Madkamp - DM i madkundskab
HVAD ER MADKAMP? Vision Madkundskabsfagets position og status skal styrkes, så danske grundskoleelever kan udvikle og styrke deres madhåndværk, deres fødevarebevidsthed og ikke mindst deres madglæde. Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

3 Madkamp - DM i madkundskab
PROJEKTETS PARTNERE Madkulturen udgør et projektsekretariat med den overordnede projektledelse. Projektet udvikles i tæt samspil med seks af landets professionshøjskoler, der bl.a. sikrer den faglige tyngde i projektet. Nordea-fonden støtter Madkamp. DE DANSKE GRUNDSKOLER UCL UCC UCSYD VIA UC UCSJ UCN Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

4 Madkamp - DM i madkundskab
MADKAMPS TRE FOKUSOMRÅDER FOKUSOMRÅDE Kompetence-udvikling og begejstring blandt elever og lærere FOKUSOMRÅDE Netværk og videndeling blandt madkundskabs- aktører FOKUSOMRÅDE Forståelse og opbakning blandt beslutningstagere Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

5 Madkamp - DM i madkundskab
MADKAMPS LÆRERKURSER Der afholdes lærerkurser hvert år i oktober-november på seks af landets professionshøjskoler. Lektorerne i madkundskab udvikler og afholder lærerkurserne. Lærerkurserne består af teoretiske og fagdidaktiske oplæg samt praktiske forløb i madkundskabslokalet. Lærerkurserne har fokus på en eksperimenterende, innovativ og elevinddragende tilgang til undervisningen i madkundskab. Lærerkurserne klæder dig på til at deltage i konkurrencen Madkamp – DM i madkundskab med dit madkundskabshold. LÆRERKURSER Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

6 Madkamp - DM i madkundskab
MADKAMPS UNDERVISNINGSFORLØB Et undervisningsforløb varer typisk fire til seks uger og placeres i perioden mellem lærerkurserne og konkurrencen. Der udvikles hvert år læremidler til undervisningsforløbene med udgangspunkt i årets tema. Eleverne arbejder kreativt og innovativt og er aktivt deltagende. Elevernes formidling af deres arbejde er en essentiel del af Madkamp. UNDERVISNINGS-FORLØB Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

7 Madkamp - DM i madkundskab
MADKAMPS KONKURRENCE KONKURRENCE Alle madkundskabshold, der har gennemført et Madkamp undervisningsforløb, kan deltage i kvalifikationen om at komme med til finalen. Lektorerne i madkundskab afholder den nationale finale. Her dyster 12 hold om at blive Danmarks bedste madkundskabshold. Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

8 Madkamp - DM i madkundskab
FORMÅLET MED KONKURRENCEN KONKURRENCE Sætte fokus på madkundskabsfaget og dets faglighed. Vække ”offentlighedens” opmærksomhed. Skabe national og lokal opbakning til faget. En god dag med sjove oplevelser og styrkede fællesskaber i madkundskabsfagets tegn. Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

9 Madkamp - DM i madkundskab
Vigtige datoer 2017: Tilmeldingsfrist til finalen er den 17. februar. Ansøgerne får svar den 3. marts. Finalen afholdes i Odense den 30. marts. Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

10 Madkamp - DM i madkundskab
TILMELDING TIL FINALEN: ANSØGNINGSSKEMA Beskriv hvorfor I har valgt at 4. Beskriv (maksimalt) tre af de retter, eleverne har valgt at arbejde med. Fokus på arbejdsmetoden. deltage i Madkamp 2017 2. Hvor mange undervisningsgange har I brugt på Madkamp? 5. Oversigt over vedlagt materiale til vurdering. 3. Beskriv jeres undervisningsforløb og hvordan eleverne har deltaget aktivt. 6. Hvordan har det været at arbejde med materialet 2017? . Formidling af arbejdet Der skal indsendes opskrifter eller andre materialer, der viser, hvordan eleverne har arbejdet med temaet (i begrænset omfang). Det kan være en opskriftsbog, en artikel, billeder eller andet. Film et must. 2. Ansøgningsskema til finalen Som lærer skal du sammen med dine elever udfylde en ansøgningsskema, der består af seks punkter/spørgsmål om, hvordan I har arbejdet med Madkamp. Skemaet finder du på Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

11 Madkamp - DM i madkundskab
DOMMERNE Der er fem dommere til finalen. De har hver deres faglighed. PRODUCENT KOK LÆRER FORMIDLER LEKTOR Viden og ide Kategorien omhandler elevernes viden om råvarerne og deres anvendelse. Herunder bedømmes eleverne på det eksperimenterende og innovative samt sværhedsgraden i deres projekt. Formidling Kategorien sætter fokus på, hvordan eleverne formidler deres viden. Dels deres viden om årets råvare og tema, dels de retter de præsenterer og forbindelsen mellem dem og årets tema. Måltid Kategorien sætter fokus på iscenesættelsen af elevernes projekt. Herunder værtskabet, anretning af maden, udseende, borddækning og æstetikken omkring serveringen. Smag Kategorien sætter fokus på den samlede smags-oplevelse. Herunder præcision, variation og balance i forhold til teknik, grundsmage, krydring og konsistens. Arbejdsmetode Kategorien omhandler elevernes proces, strukturering og metode omkring projektet. Dvs. hvordan de har samarbejdet og fordelt opgaverne. Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

12 Madkamp - DM i madkundskab
LIVE FRA MADKAMP Fem kategorier Reklamebureauet Nyhedsstudiet Fortællehjørnet Laboratoriet Opskrifter Nedenfor præsenteres de fem kategorier, der arbejdes med inden for medier i Madkamp samt formålet med de enkelte opgaver til dette års tema og læremiddel. · Reklamebureauet I ’Reklamebureauet’ kan eleverne undersøge, hvordan reklamer påvirker os som forbrugere og selv være aktivt producerende. Formålet er således at give eleverne redskaber til at kunne forholde sig kritisk til diverse madreklamer, og til selv at kunne analysere og anvende disse redskaber i produktion af egne reklamefilm. I dette års læremiddel lægges der op til, at eleverne laver opgaven ’Reklame for jeres mælkedrik’, hvor eleverne skal lave en reklame for deres eget produkt. · Nyhedsstudiet I ’Nyhedsstudiet’ kan eleverne undersøge særlige problemstillinger eller aktuelle emner i faget madkundskab. Det kan eksempelvis være sundhedstrends, nye fødevareregler, kostråd eller forbrugeroplevelser. Formålet er at give eleverne rum til at forholde sig kritisk, undersøgende og analyserende til det madkundskabsfaglige stof og omsætte egen undring til værdifuld læring for andre. I dette års læremiddel lægges der op til at lave opgaven ’Holdninger og viden om mælk’, hvor eleverne skal bruge genren voxpop til at undersøge de generelle holdninger til mælk og mælkeprodukter. · Fortællehjørnet I ’Fortællehjørnet’ kan eleverne undersøge og formidle eksempelvis en råvaregruppes egenskaber, vej fra jord til bord eller råvaregruppens anvendelse i udvalgte madkulturer. Formålet med ’Fortællehjørnet’ er, at eleverne tilegner sig evnen til at undersøge særlige områder af faget og kommunikere deres nyerfarede viden til andre modtagere. I dette års læremiddel lægges der op til at lave opgaven ’Fra mælk til produkt’, hvor eleverne ved brug af stop motion-teknik skal undersøge og formidle mælkens vej fra kostalden til et udvalgt produkt. · Laboratoriet I ´Laboratoriet’ kan eleverne dele deres tips, tricks og aha-oplevelser med elever fra andre skoler og forældre. Formålet med ’Laboratoriet’ er at give eleverne en platform, hvor de kan formidle teoretisk stof fra faget til andre, og således bliver det en øvelse i at omsætte og videreformidle egen læring. I dette års læremiddel lægges der op til at lave opgaven ’Mælketips’, hvor eleverne selv skal udvælge et emne, tema eller fakta, som de gerne vil formidle til andre gennem filmmediet. · Opskrifter Under denne kategori kan eleverne dele de opskrifter, som de udvikler undervejs i forløbet med Madkamp. Formålet er, at eleverne lærer at udvikle innovative opskrifter, der kan anvendes af andre. Der lægges vægt på, at eleverne skal gøre sig overvejelser om, hvad der er kendetegnende for gode opskrifter, og hvilke informationer der er essentielle i opskrifter. I dette års læremiddel lægges der op til, at eleverne kan skrive og dele en opskrift i forbindelse med ’Udvikling af nye retter’ under tema 7. Det er dog muligt at dele flere opskrifter undervejs i forløbet med Madkamp. Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

13 Madkamp - DM i madkundskab
SÅDAN GØR DU Opret bruger Som lærer skal du oprette en bruger. Det gør du ved at klikke på ’Opret bruger’ i sidemenuen. Opret klasse(r) Når du har en bruger, kan du oprette din(e) klasse(r). Der vil automatisk blive genereret et brugernavn, som klasserne fremadrettet kan logge ind med sammen med det kodeord, som du vælger. Upload Når eleverne er logget ind på brugeren, kan de nemt selv uploade deres materialer. Alle elever i klassen uploader fra samme bruger, nemlig klassens bruger. INTRODUKTION TIL ’LIVE FRA MADKAMP’ På vores hjemmeside har vi udviklet et forum kaldet ’Live fra Madkamp’, hvor elever fra hele landet kan samle deres medieproduktioner og opskrifter. Tanken med dette forum er, at alle deltagende klasser, lærere som elever, kan få et indblik i, hvordan der arbejdes med Madkamp rundt i hele landet. Som lærer skal du oprette en bruger til din klasse. Det gør du ved at klikke på ’Opret bruger’ i sidemenuen. Herunder kan du oprette din klasse. Der vil automatisk blive genereret et brugernavn, som klasserne fremadrettet kan logge ind med sammen med det kodeord, som du vælger. Det er denne bruger, som eleverne efterfølgende skal logge ind på for at uploade materiale til ’Live fra Madkamp’. Når eleverne er logget ind på brugeren, kan de nemt selv uploade deres materiale. Alle elever i klassen uploader altså fra samme bruger, nemlig klassens bruger. Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

14 Madkamp - DM i madkundskab
Netværk for Madkundskab Åbent for alle med interesse i at styrke faget Madkundskab Meld dig til på MANIFEST FOR MAD KUNDSKAB Netværk for madkundskab ønsker at styrke faget madkundskab. Vi tror på, at tiden er moden til at madkundskabsfaget får en ny rolle i den danske grundskole. Vi ser et stort engagement, høj faglighed og masser af hjerteblod i madkundskabslokalerne rundt om i landet. Derfor har vi udviklet Manifest for madkundskab, der skal skabe opmærksomhed omkring fagets indhold og potentiale. Madkamp - DM i madkundskab madkamp.nu #meremadkundskab

15 Madkamp - DM i madkundskab
OVERSKRIFT Brødtekst MADKAMP- for et styrket madkundskab SPØRGSMÅL? Madkamp - DM i madkundskab


Download ppt "Madkamp - DM i madkundskab"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google