Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck"— Præsentationens transcript:

1 Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
Børns Læsevaner En kvantitativ undersøgelse af børns læse- og medievaner i fritiden Illustration: Stine Illum Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck

2

3 1. En generation af stærke læsere - Greb til læselyst
Et samarbejde mellem: Tænketanken Fremtidens Biblioteker (projektleder) Læremiddel.dk Nationalt Videncenter for Læsning Københavns Biblioteker Finansieret af: Kulturministeriet Edith og Godtfred Kirk Christiansens Fond Illustration: Stine Illum

4 8721 børn fra 3.- 7. klasse Skoler: 110 Køn: 4332 drenge 4389 piger
Sprog: 6995 etsprogede 1726 tosprogede Skoletype: 6851 fra folkeskoler 1870 fra privat/friskoler

5

6 Hvad tænker du om at læse?

7 Læselyst/læseulyst

8 Hvor ofte læser du bøger i din fritid
Hvor ofte læser du bøger i din fritid? (Børn der læser mindst flere gange om ugen i %) Hansen, Gissel og Puck 2017

9

10 Udviklingen af hyppige læsere fordelt på klassetrin 2010-2017

11 Når du læser, hvad kan du så bedst lide at læse?
Serier Humor Fantasy Faktabøger/Eventyr

12 Når du læser, hvad kan du så bedst lige at læse?

13

14 Inspiration til fritidslæsning?

15 Hvor på nettet finder du inspiration til, hvad du skal læse i fritiden?

16 Jeg ville nok læse mere hvis:
1. Jeg havde mere tid (50%) 2. Min skoledag var kortere (46%) 3. Det var emner, jeg interesserer mig for (46%) 4. Jeg syntes bedre om at læse (40 %) 5. Jeg vidste hvad jeg skulle læse (32 %) 7. Jeg måtte læse flere tekster i skolen, som jeg selv valgte (29 %) Der er et hav af muligheder. Det må vi have fortalt dem…

17 Tid brugt på forskellige medier dagligt

18

19 Brug af sociale medier fordelt på køn:

20 ‘ Hvor tit låner du bøger? På skolebiblioteket:
På biblioteket uden for skolen: På skolebiblioteket:

21

22

23 63 % 64 % 86 % 27 % 44 % 35 %

24

25 49 % 47 % Jeg snakker aldrig med bibliotekarerne: > 49 = 5 % Jeg ser dem næsten aldrig: > 47 = 12 %

26 Konklusioner: Mange børn mangler tid, rum og lyst til fritidslæsning
Mange børn synes at mangle viden om god og inspirerende litteratur Børn har deres egne præferencer og vil gerne selv have indflydelse på deres læsestof Børn nævner, film, venner og fritidsinteresser som inspiration til læsning, men de er også afhængige af voksnes initiativer Mange børn bruger en stor del af deres fritid på digitale medier Mange børn kommer ikke på bibliotek og i mindre grad, jo ældre de bliver.

27 Lærere og PLC-medarbejdere:
Skab rum for dialog om læsestof Mellemtrinnet og udskolingen skal også på biblioteket Skab grundlag for samarbejde med folkebiblioteket om tiltag rettet mod både lærere, forældre og elever Tilbyd kurser og arrangementer i samarbejde med folkebiblioteket, der kan bidrage til at skabe læselyst Tænk læsning bredt (fagbøger, aviser, tegneserier, e- og lydbøger) Gør læsebånd til en aktiv og spændende aktivitet

28 Anbefalinger til folkebibliotekarer rettet mod større børn:
Lav flere fantastiske formidlende læsekonferencer som denne! Biblioteksansatte kan måske være mere opsøgende i forhold til de større børn og unge, der kommer på biblioteket. Udvikling af digitale formidlingstjenester kan ske i samarbejde med børnene selv, så der tages hensyn til deres behov, sprog og måder at orientere sig på. Biblioteket kan udvikle indretning, rum og aktiviteter, så det også taler til en gruppe bestående af tweens og teenagere. Fx kan repræsentanter fra målgruppen indgå i arbejdet med indretning og planlægning af aktiviteter, så der skabes et bredt ejerskab.

29 Nye undersøgelser har vist, at læselysten hos de unge er under stærkt pres, hvilket er en af årsagerne til, at Danmarks Biblioteksforening har foreslået undervisningsministeren og kulturministeren at de sammen med skoler, biblioteker og forældre skaber en national læsestrategi, for at få flere børn og unge til at læse.

30 National læsestrategi på vej
Foreløbige temaer:  Læsekultur i en digital og analog verden Tilgængelighed Fagprofessionelles betydning for børns læsning Forældre som rollemodeller  

31

32


Download ppt "Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google