Workshop om evaluering 19. januar 2012. FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor står vi nu? udkast til en fremtidsvision. Det ved vi allerede Enorm praktisk viden om indsatser En del ’slutmålinger’ og slutmålingsredskaber Mange.
Advertisements

Definition på evaluering
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
på seminariet Tankegange og indhold
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Nytænkning af vagtbegrebet – 2. møde
Situationelle Metoder til Digitale Studier
En fortællende frise om Nattergalens BUPL støttede projekt: Hvordan ser dagtilbuddet ud i et drengeperspektiv – fra start til slut.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
At udforske sin egen praksis
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Konference om Almen Studieforberedelse
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Den Kreative arbejdsform
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
Refleksioner og opsamling ift. i går
Biblioteket som læringscenter
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Læring, kommunikation og samarbejde
Velkommen Tak fordi I har valgt at deltage i denne session.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Om indsatsteori.
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Udarbejdet af Frede, Per, May, Majbrit og Lone 1 Dataindsamling Kvantitativ og kvalitativ metoder.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vores næste skridt Hvad tager vi med videre?
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Navn på innovationen:Kontaktperson:Dato/version: OVERBLIK Du har her fat i et sæt med ti skemaer, der helt konkret hjælper dig med at evaluere dit innovative.
Dokumentation, evaluering og evidens
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SUF - gevinstrealisering
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Virksomhedssamarbejde
Evaluering af jobfirst
Vidensbaseret praksis i botilbud
De pårørende i beslutningsrummet
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Personalemøde – opfølgning på MTU
Metoden fælles beslutningstagning
Metoden brugerstyret behandling
Velkommen til fagligt samspil
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Workshop om evaluering 19. januar 2012

FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene, men kan bruges bredere i faglig udvikling Ét længere oplæg, derefter korte oplæg og arbejde med egne evalueringer

9.15 Introduktion Formål med workshoppen, program 9.30 Kortfattet oplæg om teori Hvad er evaluering / definition Brug af evaluering til læring Introduktion til centrale begreber i evaluering 10.10Pause Krav til evaluering i akkrediteringsstandarderne Kort gennemgang af kravene for henholdsvis væresteder og boenheder Kobling af krav til evalueringsbegreber Udarbejdelse af en evalueringsplan Målgruppe/evaluand Hensigt/formål, systematik/metode, læringsperspektiv Eget arbejde Introduktion til årshjul Frokost Gennemførelse af evaluering Indhold / hvad vil vi vide noget om – indikatorer Metode – redskaber til dataindsamling Forhold omkring selve dataindsamling Eksempel i plenum og arbejde med egne redskaber 14.15Kaffe Læring og opfølgning Forberedelse af data til analyse og læring Læringsspørgsmål Anledninger til læring – hvordan f.eks. bruge personalemødet til refleksion og læring Fra læring til handling Status Overblik over, hvor hver enkelt enhed er og hvad de skal gå hjem og lave Slut

Definition evaluering – ét bud (og vi vil gerne at det tænkes læringsorienteret): Evaluering er en systematisk retrospektiv vurdering af gennemførelse, præstation og udfald af offentlig virksomhed som tiltænkes at spille en rolle i praktiske handlingssituationer

Fire centrale begreber: Evaluand/genstandsfelt - hvad er det, der skal evalueres Metode – hvordan skal vi samle data og evaluere Værdier – hvad skal vi vurdere data i forhold til Anvendelse – hvad skal vi bruge det til

Hvad skal evalueres? Genstandsfelt Produktionsproces: Input – proces – output – outcome - impact Efterlevelse og/eller Opfyldelse Eks. Brugerinddragelse, udviklingsplaner, kompetencevalueringen, samarbejdspartnere

Metode – hvordan evaluere Kvantitative og kvalitative data Kvantitative og kvalitative databehandlingsmetoder Eks. Antal brugere, tilfredshed, livskvalitet, social mestring Eks. Spørgeskema, statistikker, tælleark, videooptagelse

Metode handler også om… - hvem har viden om dette / hvor kan vi finde data - selve dataindsamlingsredskabet - hvem skal gøre det - hvad skal vi gøre med det bagefter jf. evalueringsplan og evalueringens faser

Værdier – hvad skal vi evaluere i forhold til Vurdering – i forhold til ….. Mål, succeskriterier, værdier, formulerede krav, hvad er ”godt nok”, hvor langt er vi kommet?

Anvendelse – hvad skal det bruges til? Eks. Tilpasning af kompetencer, justering af indsats, justering af metode, synliggørelse ift omverden, tilpasning af målgruppe

Faldgruber - glemmer sammenhæng mellem de fire elementer - man glemmer at tænke evaluering fra starten

Overblik over evalueringskrav BotilbudVæresteder Faglig kvalitet3: Udviklingsplaner3: Mødet – det sociale samspil Brugeroplevet kvalitet6: Inddragelse af beboere 7: Pårørende og netværk 8: Samarbejdspartnere 4: Brugerinddragelse Organisatorisk kvalitet10: Kompetencer

Øvelse InputProcesOutputOutcomeImpact Udviklingspl aner Inddragelse af beboere Pårørende og netværk Samarbejds partnere Kompetenc er Mødet Inddragelse af brugere

EVALUERINGSPLAN Hensigt Metode Systematik Læringsperspektiv Evalueringens faser – før, under, efter

Årshjul – planlægning af hvornår fokus på hvad evalueringsmæssigt (og i øvrigt)

Fra spørgsmål til dataindsamling - INDIKATORER Hvad vil vi gerne vide noget om? Hvad står der egentlig i akkrediteringskriteriet at vi skal ville vide noget om? Hvilke spørgsmål skal besvares for at kunne sige noget om det – og for at kunne handle på det? Eks. Oplevelse af brugerinddragelse, samarbejdet med samarbejdspartnere

Forberedelse er vigtigt – når indikatorer og spørgsmål er indkredset er dataindsamlingsredskabet (næsten) lavet. Brug god tid på den forberedelse.

Det konkrete redskab Spørgeskemaet Interviewguiden – struktur Tjekliste/-ark/registreringsskema Dagbog/logbog

Fra data til læring og handling Forberedelse af data til læring; kategorisering, tabeller, kryds Læringsspørgsmål Anledninger til læring; handlingsrum og refleksionsrum – p-møde At tage konsekvensen – hvad gør vi så?

Læringsspørgsmål 1: Hvad ser du? 2: Hvordan forstår og forklarer du det, du ser? 3: Hvad vil du bruge det til?