KVIST projektet og dets udfordringer Lisbeth N. Hansen, seminarielektor, Kolding pædagogseminarium Susanne Minds, kursusleder, sosu-stv.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Advertisements

Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Fra integration til inklusion
Introduktion til Sprogpakken
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Job & Uddannelse i Øresundsregionen
Job & Uddannelse i Øresundsregionen Projektmål: at øge hverdagsintegrationen og mobiliteten over Øresund.
Portfolio Hvad er portfolio? Hvilke typer findes der?
Chris Argyris f
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
At udforske sin egen praksis
Hvad er realkompetencevurdering?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Niveauer for læring i organisationen
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Evaluering - metoder og værktøjer -
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Individet i gruppen Mine læringsmål
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg -SPiDO Mødeleder Helle Krog Hansen, Professionshøjskolen Metropol & Knud D. Andersen, Servicestyrelsen Demensdagene.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Kompetenceudvikling Kjeld Bo spurgte i efteråret 2012 Claus om der blandt medarbejderne var interesse for noget dansk undervisning. Hvorfor kom spørgsmålet,
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Fokus på evner og værdi - Og håndter forhindringer Thomas Wibling Hørehæmmet, jobrådgiver, coach og kursusleder.
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Skolepraktikinformation
Modeller for fælles uddannelseskøb og kommunikationsveje
Læringstimer med kliniske sygeplejelærer i
Præsentationens transcript:

KVIST projektet og dets udfordringer Lisbeth N. Hansen, seminarielektor, Kolding pædagogseminarium Susanne Minds, kursusleder, sosu-stv

23. august 2007KVIST v. Lisbeth N. Hansen og Susanne Minds 2 Program 9:00 – 9.10: Projektet 9.10 – 9.30: Erfaringer 9.30 – 9.40:Projektet og ’ny amu’ - muligheder i fremtiden 9.40 – 10.45: Fælles drøftelse

23. august 2007KVIST v. Lisbeth N. Hansen og Susanne Minds 3 Motivering Udvikle modeller til kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af amu- uddannelserne i forhold til ’det nye amu’ - i samspil med Viskvalitet Samtaleguides – som anvendes før og efter kurset Indledende samtaleguide (IS) Afsluttende samtaleguide (AS) Portfolio - som anvendes under kurset Kursistportfolio (KPF) Underviserportfolio (UPF)

23. august 2007KVIST v. Lisbeth N. Hansen og Susanne Minds 4 ’Det nye AMU’ Nye udfordringer i samfundet kompetencekrav før og nu … ’krealyse’ … hvordan møde udfordringerne? Mening: den enkelte kursists læringsforløb Kompetencer: At ville og kunne Livslang læring: Medansvar for egen læring. Forudsætning; at lære at ville lære IndustrisamfundetVidensamfundet HierarkiRelations-kompetence ProduktivitetKreativitet DriftsikkerRisikovillig PligtLyst RutineUdvikling Til stedeEngageret AccepterendeVilje til sejr

23. august 2007KVIST v. Lisbeth N. Hansen og Susanne Minds 5 ’Det nye AMU’ Kompetence, læring og viden Kompetencebegrebet bygger bro over den klassiske skelnen mellem teori og praksis, viden og brug – at ville og kunne ’det uforudsigelige’ Læringsforståelsen ændret fra et overførselsparadigme til at konstruktionsparadigme - viden forarbejdes af den enkelte lærende i en aktiv, informationsbearbejdende proces Vidensbegrebet undergår samme udvikling som kompetence- og læringsbegrebet. Videns produktion er en aktiv bearbejdnings- proces, som den lærende gennemgår - derfor er viden og tilegnelse/produktion af vidne knyttet tættere til individet og den kontekst, som findes i læringssituationen.

23. august 2007KVIST v. Lisbeth N. Hansen og Susanne Minds 6 ’Det nye AMU’ Viden og information Viden er information som ændrer noget eller nogen - enten ved at være klangbund/afsæt for handling eller ved at gøre en person (eller en inst/organisation) i stand til mere fleksible og effektive handlinger. Viden skabes og befinder sig i mennesker - information bliver først viden, når den optages og internaliseres i et menneske Der sker læring, når viden udfoldes i en given kontekst. Læring opstår, idet viden kommunikeres og deles med andre i en reflekterende dialog. Kompetence udfoldes i en praksis – er ikke evner som man tager med sig Viden er erfaring informeret af teori, fakta og forståelse

23. august 2007KVIST v. Lisbeth N. Hansen og Susanne Minds 7 ’Det nye AMU’ Fastholde ny viden/læring Fastholde ny viden AMU kursister blev bedt om at skrive dagbog efter et efteruddannelseskursus. Dagbogen skulle omhandle hvad de havde brugt fra et kursusforløb. Dagbogen betød, at deltagerne genkaldte sig kurset og blev fastholdt i en læreproces, hvor der skulle arbejdes med anvendelse af den teoretiske viden. Det hjælper på hukommelsen, at man i praksis bliver tvunget til at genkalde sig, hvad man egentlig lærte. Dvs systematisk fastholdelse af et krav om 'anvendelse' øger indlæringen og graden af kobling mellem teori og praksis Udbytte Det er ikke evnen til at reflektere over samspillet mellem teori og praksis, der er det største udbytte i et uddannelsesforløb. Det største udbytte er udviklingen af en sprogkode og faglig identitet - dvs at kunne forklare hvorfor man gør som man gør, at begrunde handlinger, at forklare handlinger - at anvende teori i praksis - Det er forudsætningen for at blive endnu bedre. Fortsat læring forudsætter refleksion, begrebsliggørelse og bevidst viden. Tænke teorier ikke kun som handlingsanvisende, men også som forståelsesrammer

23. august 2007KVIST v. Lisbeth N. Hansen og Susanne Minds 8 ’Det nye AMU’ Refleksivt forhold mellem teori og praksis Læring fordres af kende og forstå hvorfor, hvordan og egen rolle/mening Refleksion, dialog og skriftlighed Samspil mellem arbejdsgiver, uddannelsesinstitution og deltager samspil mellem logikkerne: mening, fakta og anvendelighed Understøtter KVIST redskaberne denne læringstilgang? en brugbar evaluering?

23. august 2007KVIST v. Lisbeth N. Hansen og Susanne Minds 9 Evalueringsniveauer Træning 1: Reaktion Tilfredshed 2: Læring Viden, holdning og hensigt – fra det individuelle til virksom- hedsniveauet og transformation af læring (organisatorisk effekt) Virksomhed 3: Transformation af læring Viden, holdning og hensigt 4: Jobadfærd Måden at udføre jobbet på 5: Resultat Forretningsmål, organisatoriske mål osv.

23. august 2007KVIST v. Lisbeth N. Hansen og Susanne Minds 10 Nye og bedre evalueringsmetoder? Nye og bedre metoder til kvalitetssikring og kvalitetsudvikling? (Hvordan) kan vi dokumentere læringen og hvad kan/skal vi bruge dokumentationen til? dokumentationen gøres relevant for andre end kursistens individuelle læringsforløb? arbejdsgiveren/uddannelsesstedet anvende den? alle interessenters interesser imødekommes i et fælles sæt af evalueringsredskaber? Hvilke krav stiller redskaberne til undervisernes kompetencer?