Forstandermøde 13. marts 2015
Forstandermødet, marts 2015 9.15 – 10.15 Den nye løn- og ansættelsesbekendtgørelse udfordringer og nye muligheder. Teknisk gennemgang. 10.15 – 10.30 Kaffe 10.30 – 12.00 Hvordan håndterer man de nye muligheder? Oplæg efterfulgt af gruppedrøftelser og plenumdebat. Uffe Strandby Henrik Nymann Eriksen Stig Kaufmanas og Jens Horstmann 12.00 – 13.00 Frokost 13.00 – 14.30 Orientering fra bestyrelse og sekretariat
Udkast til løn- og ansættelsesbekendtgørelse
Temaer Lønniveau for lærere Lønniveau for forstandere Viceforstandere, indplacering Arbejdstid, herunder evt. pligtigt timetal Øvrige forslag
Lønniveau for lærere Forslag om en enstrenget model. Forhøjelse af indplaceringsslutløn Indførelse af et 4. løntrin Stadig nyløns-princip med mulighed for tillæg ud over basisløn
Forslag til lønforløb for lærere Basisløntrin Årsløn Månedsløn 1 1. år 332.604 27.717 2. år 3. år 2 4. år 344.808 28.734 5. år 3 6. år 369.228 30.769 4 7. og følgende år 393.636 32.803
Lærerløn - forslag LØNOVERSIGT med Forslag - Rev Månedsløn ekskl. pension pr. 1/4 2014 År 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 H-lærer-NY (Uden HPU) 27.717 28.734 30.769 32.803 Gymnasielærer 27.390 27.400 28.420 32.010 33.700 35.600 Efterskolelærer 26.880 28.513 30.607 32.116
Lønniveau forstandere Lønspænd efter skolestørrelse Ingen skalatrin FFD’s forslag i proces (vi forventer imødekommenhed): Lønintervallet: 0-99 årselever - 430.000 og 650.000 100 årselever og op - 460.000 og 675.000, Der gives mulighed for at yde engangsvederlag.
Lønniveau, viceforstandere Ny kategori FFD’s forslag i proces (vi forventer imødekommenhed): Lønintervallet på 370.000 - 575.000 (afh. af skolestørrelse) , Der gives mulighed for at yde engangsvederlag.
Arbejdstid og undervisningstimetal Kulturstyrelsens forslag Årlig arbejdsnorm inkl. ferie = 1.924 timer Ingen pligtige timetal for nogle grupper FFD’s forslag Minimum 100 undervisningstimer årligt for forstandere og viceforstandere Et undervisningstimespænd for lærere fra 408 - 500
Øvrige forslag Afklaring mht. pensionsindbetaling. Det fremgår ikke af udkastet, hvorvidt indbetalingen skal det ske til en bestemt pensionskasse. Gruppeliv til de ansatte, der har en tjenestemandslignende pensionsordning, er ikke blevet indskrevet. Reduktion i timetallet ved de 60 år. Den nuværende ordning er med udkastet fjernet. Foreningen har ikke taget endelig stillingtagen til dette forslag, men overvejer om en indfasning skal fastsættes af hensyn til de lærere, der med en vis berettigelse kan have regnet hermed. Med forslaget er pensionsprocenten fastholdt på 17,1 %. Beslægtede områder har 17,3 %, så foreningen forbeholder sig muligheden for at foreslå det samme. I udkastet er der ikke nogen nedre grænse for deltidsansattes ansættelsesgrad. Foreningen finder fortsat, at 1/3 af fuld ansættelse er det rigtige (- især set i forhold til en undervisningsnorm). Eventuelle overgangsordninger, fx ift. eksisterende aftaler
Efter middag
Dagsorden Valget 2015, højskoletemaer Højskolens stemme Folkeoplysning for flygtninge Folkebevægelsen mod ensomhed Folkemødet 2015 Omstillingsmidler 2016 Skolernes økonomiske situation. Orientering og drøftelse Den demografiske udvikling – en udfordring til højskolerne og foreningen
Dagsorden FFD’s retningslinjer vedr. internationale elever, drøftelse Korte kurser, inspirationsprojekt Medarbejderes betaling for kost, orientering om afgørelser Betalingsloven igen, igen Drøftelse af skolernes og foreningens deltagelse i Uddannelsesmesser Oplæg til fælles lærerkursus
Valg 2015 Temaer Civilsamfund/social kapital/demokratisk dannelse/medborgerskab Uddannelse Sundhed Beskæftigelse/udkant Global dannelse Hvem kan gøre hvad?
Højskolens stemme Hvorfor stemmen? Hvad gør vi tilsammen? Folkeoplysning for flygtninge Folkebevægelsen mod ensomhed Folkemødet 2015
Folkeoplysning for flygtninge Forstandermødet, november 2014 Status, marts 2015 Fælles grundlag etableret Det gror af mulden Fælles afsæt Hvad nu? Snarlig launching - DFS Hjemmeside: http://www.dfs.dk/temaer/folkeoplysning-for-flygtninge/ Facebook: Følger Logo: Findes på hjemmesiden Meld ind med, hvad I gør I modtager pakke fra sekretariatet
35 organisationer, kommuner, virksomheder m.v.
2020 vision DR-programrække – uge 17 40 organisationer med forskellige indsatser (se deltagekatalog) Højskolerne - www.ffd.dk/modensomhed Facebook og Website … 212.000 ensomme 106.000 ensomme Vision: Halvere antallet af ensomme inden 2020
www.modensomhed.dk www.facebook.com/modensomhed
Højskolernes Dag og ReachOut 6 højskoler udfordrer folk på stationerne. Udfordringskort uddeles og der henvises til Højskolernes Dag. OBS!!! – HUSK TILMELDING til Højskolernes Dag
Højskolernes Dag (højskolernesdag.dk) www.hojskolerne.dk/modensomhed www.ffd.dk/modensomhed HUSK! Højskolernes Dag (højskolernesdag.dk) www.ffd.dk/tilmelding
Højskolerne på Folkemødet
Højskolerne: Ca. 250 elever ca. 50 ansatte fra højskoleverdenen Ca. 24 højskoler er mere eller mindre aktivt repræsenteret.
Strategiske mål At synliggøre højskolerne som en folkelig bevægelse, der aktivt bidrager til samfunds-debatten At placere højskolens folk og værdier i andres debatter At styrke den politiske anerkendelse At styrke den folkelige forankring og indirekte rekruttere elever/kursister At skabe elevinvolvering – ”Jeg er folket”
Ubberup, Suhrs, Rødding, Højskolernes Hus
Indhold: Testrup/FFD: De rykker DK (dem som sætter den virkelige dagsorden udenfor chr.borg) Mogens Jensen, Kristian Jensen og formand i sangbattle – Folkelighed Højskolebladet Live Højlunds Forsamlingshus – tese: kunst og folkeoplysning fylder ikke noget i samfundsindretningen. (Gertrud, Jelved Generationsmøde – dilemmaer – ensomhed Rødding: Islam og ytringsfrihed Vesjyllands: Grøn dannelse Egmont: Rollespil – handicap 5 morgensangs-arrangementer Vestjylland
Invitation til ca. 200 organisationer med tilbud om bidragsydere til debatter + Korps af frivillige højskoleelever.
www.hojskolerne.dk/folkemodet www.ffd.dk/folkemødet
Økonomi mv. Omstillingsmidler Skolernes økonomiske situation. Orientering og drøftelse Den demografiske udvikling – en udfordring til højskolerne og foreningen Medarbejderes betaling for kost, orientering om afgørelser Orientering om undersøgelsen: ”Lærere i folkehøjskolen” Administrative fællesskaber, status
Omstillingsmidler Foreningen har allarede rettet henvendelse til kulturministeren med henblik på, at den besparelse på 2 pct., som omstillingsmidlerne i 2016 udgør ( 10 mio. kr,) føres ubeskåret tilbage til taksterne..
Højskolernes regnskab 2013 ( - jf: http://ffd Institutioner, aktivitet og årsværk Nedgang i antal højskoler (pt. 66) Flere elever pr. lærerårsværk og årsværk (2%) Under-/ overskud Færre skoler med underskud (Fra 14 til 13) Resultat pr. årselev 2011 : 4.138 kr. 2012 : 8.563 kr. 2013 : 9.942 kr. I 2011 havde 24 skoler underskud.
Skolernes økonomiske resultat Årets Resultat 2013 2012 2011 2010 2009 Skoler med Underskud 13 14 22 23 29 Skoler med Overskud 52 46 48 43 Skoler i alt 65 66 68 71 72 Resultat (mio. kr.) 58,0 48,8 23,1 29,8 -2,6
Demografisk udvikling 2016 - 20136 Minus 8 pct. de næste 10 år Minus 18 pct. de næste 20 år.
Retningslinjer vedr. internationale elever Der appelleres til, at man er meget opmærksom, når man får henvendelser fra især Nepal og Cameroun, idet en del har oplevet frafald kort efter ankomst.
Tilsynet – Korte kurser Kravet om åbenhed - 1 Regelgrundlaget: Loven § 13. Stk. 2. Kurser skal være åbne for alle, …Deltagelse i et kursus kan ikke gøres betinget af bestemte kundskaber, uddannelser, stillinger, erhverv eller ansættelsesforhold i en virksomhed og lign. eller af medlemskab af bestemte foreninger eller organisationer. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at bestemmelsen sikrer, at skolerne er åbne for alle med forskellige forudsætninger.
Tilsynet – Korte kurser Kravet om åbenhed - 2 Hovedregel: a. Ikke krav om forudsætninger (Kundskaber/Udstyr) b. Kurser ‘om noget’ og ikke ‘for nogen’ Ex – ud fra tilsynssager: Kursus for tubaspillere – ”Tag din tuba med på H…” Sejlads og Singelliv Småbørns-familiekursus Linje for flygtninge? Nej men: Dansk sprog og kultur
Korte kurser Inspirationsprojekt – korte kurser Referencegruppe nedsat Brandbjerg, Nørgaards, Rødding, Vejle Inspirationsseminar 1½ døgn, 6-7. oktober 2015 Drøftelse af formål og værdi af korte kurser generelt set Erfaringsudveksling Besværlige kunder UBAK på korte kurser Case studies Korte og lange kurser samtidigt. Fordele og ulemper… …. Inspirationsmateriale udarbejdes
Personalets betaling for KOST - Skats afgørelser I de konkrete afgørelser når Skat frem til – ud fra en vurdering af den ansattes sparede privatforbrug - at hvis man betaler 15 kr. for et dagligt hovedmåltid (uden drikkevarer) eller 300 kr. pr. mdr. ud fra månedligt antal arbejdsdage på 20, så vil der ikke være noget skattemæssigt problem for den ansatte. (Der henvises i afgørelserne til Skats juridiske vejledning afsnit C.A.5.12.3). (Kaffe og frugt regnes for under bagatelgrænsen.) Der skal betales moms i fm personalets betaling for kost. (Ud fra fremstillingsprisen).
Betalingsloven - igen Ex. Kommunen giver en ung på kontanthjælp ‘lov’ til at bruge egne penge på at tage på højskole! Da skolen kontakter kommunen, vil man ikke betale statstilskudsandelen! 1. Kommunen skal sikre, at den unge er til rådighed for arbejdsmarkedet! 2. Betalingsloven kræver indgået aftale mellem kommune og højskole.
Uddannelse uden grænser
Scenarier drøftet i bestyrelsen Messer – problematik? Ex. Kbh: FFD, 27 folkehøjskoler og 2 ”rejsehøjskoler” Vi fylder ca. 1/3 på messerne – skævvridning ift formelle udd.? Indbyrdes hård konkurrence om de samme kunder og dårlig etik? Scenarier drøftet i bestyrelsen FFD dropper messerne og prioriterer uddannelseskaravanen FFD køber kæmpestand (enkelte højskoler kan ikke købe) FFD skal fortsat være med for at repræsentere alle højskoler og studievalgsoplæggene er vigtige.
Beslutning i FFD’s bestyrelse: FFD prioriterer messerne (så ALLE højskoler er repræsenteret). Vi skal arbejde for at få en bedre placering. Tage en debat på InfoSem om messeetik/retningslinjer.
Messe retningslinjer Al aktivitet samt uddeling af materiale må kun foregå fra egen stand. Alt standmateriale og bannere skal holdes indenfor rammerne af egen stand. Der må ikke være permanent ubemandede stande. Optræden må kun ske efter forudgående aftale med arrangøren. Lydniveauet på standen skal holdes på et passende lavt niveau. Uddeling af materiale, der indeholder information om andet end egne uddannelser, skal forhåndsgodkendes af arrangøren.
”HØJSKOLELÆREREN I DAG” Lærerkonference 18.-19. november 2015 Tirsdag d. 17/11 Onsdag d. 18/11 Torsdag d. 19/11 9.30-10: Ankomst og kaffe 8.30-9.00: Morgensamling 10-12: Fællesprogram: Velkomst v. foreningens formand Højskolelæreridentitet v. Ulla Ambrosius Madsen (RUC), konsulenter fra FFD og højskolelærere. 9.00-12.00: Workshops II: Kursus for nye lærere Sociale medier Vejledertræf Samværets betydning Globale historiefortællere Livsoplysning i kroppen 12-13.30: Frokost 12-13: Frokost 13.30-16.30: Workshops I: Kunsten at holde en morgensamling Samtalesalon Studieturens pædagogik Idéudvikling i undervisningen UBAK som pædagogisk værktøj 13-15: Fællesprogram: Er højskolen verdensklasse? v. Center for Vild Analyse 18.00: Mulighed for ankomst 16.30-18.30: Åbne værksteder - Faglærernetværk 15.00: Tak for nu! 20.00: Hygge 19.00: Middag og aftenprogram
Ny bog om Højskolepædagogik Køb bogen gennem FFD til 175,- ved bestilling inden 15. april (Udsalgspris 299,-) ”Formålet med denne bog er at tage debatten om, hvad en højskole er, ved at tage fat i højskolens pædagogik. Gennem fortællinger, diskussioner, fortolkninger og udfordringer inspirerer bogen til refleksion over højskolen, dens pædagogik og dens muligheder. Udgangspunktet er, at der i højskolen udfoldes en særlig pædagogisk praksis kendetegnet ved spændinger, paradokser og muligheder, der ikke gives færdige løsninger på, men som alle i højskolen vedvarende bør reflektere over og udfordres på, og som har relevans også uden for en snæver højskolepraksis.” HØJSKOLE- PÆDAGOGIK En fortælling om livsoplysning i praksis KLIM
Diverse Orientering om undersøgelsen: ”Lærere i folkehøjskolen” Kurset: Spil til fællessang, 21.- 22. maj Kurset: Lyst til ledelse, 23. – 24. april Dialogmøder for vejleder: Kbh. 14. april og Uldum d. 21. april Konference om HUP (16,17, el. 18. september) Lærerkonference – 18-19. november Forstanderkursus og – møde. 26-27. november Handicapkonventionen