Velkommen til Digital kultur F2007 Dagens program: Præsentation af underviser og hjælpelærer Hvor kommer i fra? The Cold, Hard Facts. Teksterne/Kompendiet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Videnskabsteori og faglige metoder
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Kultur- og branchestudier
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Almen sTudieforberedelse - AT
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Vejledning i projektarbejde
- Hvad kan I forvente som forældre?
Praktisk om opgave og oplæg
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 5. september 2007.
Digitale biblioteker og web 2.0
Synopsis VIP13 HH3.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 1. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW FAGETS EMNER OG STRUKTUR Operationel analyse af webadfærd Bredt fag. Både.
1 QA and user research
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Sara Mosberg Iversen, MA Medierne i samfundet, samfundet i medierne Medier og Kommunikation, F2005.
EKSAMEN OG PRØVER.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
DKM - MedieNoter1 - KBJ1 Medie, tekst, kommunikation Introduktion til IT som medie - 1. forelæsning.
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Softwarearkitektur i Praksis: Forsknings- og Udviklingsprojekt
Præsentationens transcript:

Velkommen til Digital kultur F2007 Dagens program: Præsentation af underviser og hjælpelærer Hvor kommer i fra? The Cold, Hard Facts. Teksterne/Kompendiet Læsenøgle PAUSE Præsentation af kursets temaer og emner Gruppeinddeling Eksempler på cases Præsentation af eksamensform Læsning til næste gang

Musiker Bachelor fra Litteraturvidenskab på KUA Kandidat fra ITU/DKM, September Speciale om uafhængig musikdistribution på internettet. BA opgave om spillerkulturen omkring Counter-Strike Fulgt Medie og Kommunikation, Digital Culture and Sociology, Computer Game Culture og IT som medie – alle på ITU. Tidligere ansat som hjælpelærer på medier og kommunikation.

Bachelor i spansk og historie fra KUA Studerende på ITU/DKM siden E2005

Kommunikation: website s Ugentlige informationer om f.eks. Forberedelse:

Hvad er jeres baggrund? Navn Akademisk baggrund Antal semestre på ITU Motivation for at deltage i kurset

The Cold, Hard Facts – according to Susana Tosca: 20 to 30 hours per ECTS, everything included (also the physical exam). Thus, 7,5 ECTS corresponds to 150 to 225 hours. If we count 13 hours per week per course (which amounts to 39 hours total workload per week) students will use about 156 hours during teaching period and the remaining hours for exam preparation

Your workload: Turn up to class Read the texts Prepare the exercises – oplæg! Speak in seminars

Teksterne – kompendiet. Digital kultur er et teoretisk fag – men teksterne er ikke nødvendigvis sandheden! Kompendiet er udtryk for en subjektiv udvælgelse. En polemisk tilgang til teksterne er værdifuld fordi: Viser at man kan selektere bevidst i teksten. Viser at man kan sætte synspunkter op imod hinanden. Viser en nuanceret forståelse for eventuelle modsætninger.

Vi behandler teksterne i tre faser: Første fase: Vi læser dem. Næste fase - formiddage: Jeg gennemgår dem, direkte eller igennem relaterede områder. Tredje fase - eftermiddage: Vi diskuterer teksterne i fællesskab - og relaterer dem til relevante cases.

Prioritering: Teksterne er i prioriteret rækkefølge på litteraturlisten – Det betyder: Virkelighedens verden - Det kan blive nødvendigt at selektere. Nogle af teksterne til en given undervisningsgang kan anvendes som supplement til særligt interesserede - og vil blive brugt som oplægstekster. Når eksamen nærmer sig har man teksterne ved hånden. Fremragende ide: Lav læsegrupper! Del læsebyrden, træn oplæg. Hvis alle er forberedte behøver man ikke at mødes mere end f.eks. en time ugentligt.

Læsenøgler og hermeneutisk meningsdannelse – sammenhæng er alt! Hvad skal jeg kigge efter? At navigere med succes i en lang tekst er ofte et spørgsmål om at kende tekstens sammenhæng og overordnede ramme. Forforståelse: At kunne foretage et forståelsesudkast på baggrund af en grundlæggende idé om mening og sammenhæng. Derefter kan man så evt. revidere og justere sin opfattelse.

Pause – 15 minutter.

En god grund til at studere socialitet og digitale medier:

En anden grund til at studere digitale medier (og teknologi): Marx, 1887: "Technology discloses man´s mode of dealing with nature, the process of production by which he sustains his life, and thereby also lays bare the mode of formation of his social relations and of the mental conceptions that flow from them.“

Kursets temaer og emner: Fokus/tematik: Brug og effekt af digitale medier – en kritisk indgangsvinkel Hvordan manifesterer de digitale mediers indflydelse sig kulturelt? Hvilken effekt har de digitale medier på kommunikative og kulturelle praksisser, og hvilke begrænsninger har de? Teknologisk determinisme: Hvordan berører teknologiske udviklinger muligheder og magtforhold i felter som f.eks. interaktion, informationsspredning/tilgængelighed, kulturproduktion og kommercielle interesser. Hvordan kan vi forstå og analysere de interaktionsformer der foregår via digitale medier?

Kursets hovedspørgsmål: Hvordan kan vi forstå og analysere digitale interaktionsformer? Hvad er digital kultur?

Kurset – progression og opdeling. 1.Introduktion 2.Teknologideterminisme – medier og samfund. 3.Det digitale format – grundlaget for interaktion. 4.Cultural Studies. 5.Kommunikationsteori Digitalt hverdagsliv – teknologi og virkelighedsopfattelse. 7.Perspektiver på online interaktion I – cases og kritik. 8.Perspektiver på online interaktion II – konflikt og samarbejde. 9.Online interaktion og kommercielle interesser. 10.Digital interaktion: Myter og magtforhold I – Cyberpunk. 11.Digital interaktion: Myter og magtforhold II – kulturindustrien. 12.Nye interaktionsformer I – fællesskaber. 13.Nye interaktionsformer II – identifikation. 14.Oversigt.

Gruppeinddeling – ikke eksamen! Hver gruppe holder et oplæg i løbet af semesteret. Mundtlig fremstilling - god træning til eksamen Dybere behandling af en enkelt tekst = godt udgangspunkt for bredere forståelse. Optimering af ressourcer – meget tekst, flere kurser. Øvelse i samarbejde. Aftaler hvilken gruppe og hvilken tekst fra gang til gang. Husk – det er fint at være kritisk overfor teksten – der er ingen facitliste.

Indgangsvinkler til cases/eksamensopgaver: Tre elementer: Det kulturelle aspekt – kursets genstandsområde I: Interaktion mellem brugere. Samspil mellem brug og teknologi – Web 2.0 Når teknologi og brug definerer hinanden. Det digitale aspekt – kursets genstandsområde II: En digital teknologi som kulturelt grundlag. En digital tjeneste. En teoretisk analyse af en specifik udvikling. Den kritiske vinkel – kursets optik: I hvor høj grad omstrukturerer udviklingen af digital interaktionsteknologi eksisterende praksisser? Altid skeptisk!

Eksempler på cases/eksamenopgaver: Brugerfora: F.eks. Samspillet mellem kommunikation og reklame. Er der tegn på skred i forholdet mellem produktionsfællesskaber og massemedier? F.eks. Youtube. Fildeling – en nødvendig konsekvens af det digitale format? En kritisk analyse af ”Web 2.0” – er brugeren blevet centrum for både produktion og konspumption? ”Social Bookmarking” – brugernes bedømmelser vigtigere end informationen? Podcasts – Blogging – De centrale elementer er: Case, idé – og teori. Teori og vinkel hænger sammen.

Eksamen – en introduktion: Eksamensformen: Pensum: Kompendiet + enkelte tekster fra nettet. De mange tekster er et tilbud! Litteraturliste til synopsis: 5-6 tekster minimum. Synopsis – 4-6 sider. + to sider pr. deltager. Konvention: Times New roman, 12 pkt. 1½ lineafstand. Afleveres senest 23/ kl. 15:00. Afleveres på studiekontoret i tre eksemplarer. Mundtlig eksamination på baggrund af synopsen. Fordel ved synopsis: I udstikker selv jeres præmisser – Eksamen foregår på jeres hjemmebane.

Læsenøgle til næste gang: Marshall McLuhan og Raymond Williams: Diskussionen af, hvordan medierne determinerer vores opfattelse af verden. Hvordan argumenteres der? Den McLuhanianske optik vs. Williams strukturopfattelse. Jens F. Jensen: Hvad er interaktivitet? Gennemgangen af forskellige modeller for analyse af interaktivitet kan være værdifuld når man skal forholde sig kritisk til en case – dvs. en teknologi/tjeneste – og dens brug.

Tak for i dag!