Forundersøgelse Fordybebelsesfase: Dybdeanalyse. Fordybelsesfasen: Dybdeanalyse Udgangspunkt: Opgaven er afgrænset Formål: –Projektgrp: Komme "under huden"

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Advertisements

Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Værdistrømsanalyser.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Individuel uddannelsesplan
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
MUST Efterår 2000 Datalogi LCK
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
At udforske sin egen praksis
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Designopgave Problem: Hvordan finder man rundt på it-c? Løsning: infokiosk Tilgang: afdække vaner og adfærd via observation og interviews.
Teori, metodologi og metode
Bødker, Kensing, Simonsen: Professionel IT-forundersøgelse. Kapitel 8
Først - hvad er et projekt?
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Præsentation af materialer på personalemøde
Naboskabet.dk Et redskab til boligområdet - som tager pulsen på naboskabet - og giver ideer til at udvikle det sociale liv.
Skriftlighed i biologi
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
Forberedelsesfase: Projektetablering & Fokuseringsfase: Strategianalyse Finn Kensing.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Inspiration og feltarbejde
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Fornyelsesfase: Visionsudvikling Finn Kensing. Fornyelsesfasen: Visionsudvikling Udgangspunkt: Vi kender ledelsens mål og brugernes behov Formål: –PG:
INTRODUKTION Målgruppe: Multiple Sklerose-ramte Formål med projekt: Forøgelse af deres uafhængighed, udfoldelses - og sociale muligheder. Ca skleroseramte.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Begreber om Forundersøgelse og MUST metodens Principper
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Reel brugerdeltagelse
Forundersøgelse Fornyelsesfasen: Visionsudvikling.
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Forundersøgelse Finn Kensing. Formål med kurset Kvalificere jer til at indgå i tværfagligt samarbejde om design af IT-anvendelser til støtte for intellektuelt.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Sprogbaseret læring i naturfag
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Beboer i en etageejendom Du bor i en etageejendom i København. TMF vil gerne i kontakt med dig for at undersøge din adfærd i forhold til energiforbrug.
Velkommen tilbage modige opdagelsesrejsende! Troværdige observationer fra xx modige opdagelsesrejsende ved hjemkomsten fra fem dage på [arbejdspladsens.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Company programme - Veda
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Gennemførelse Lektion 7 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Hvad er en Feltrapportage?
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
FORBEREDELSESOPGAVE TIL BEST PRACTICE WORKSHOP DAG DATO: 5. 03
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Forundersøgelse Fordybebelsesfase: Dybdeanalyse

Fordybelsesfasen: Dybdeanalyse Udgangspunkt: Opgaven er afgrænset Formål: –Projektgrp: Komme "under huden" på den udvalgte del –Styregrp: Prioritere Hvorfor? –tradition >< fornyelse –forandringsparathed –forbinde "vilde" ideer til reelle behov Resultat: Mål, problemer, behov og ideer Teknik: interview, observation, workshop, kortlægning Beskrivelsesværktøj: referat, tegning/model, kort Det handler om at lytte og forstå!

Typiske situationer i fase 3

Dybdeanalysens potentielle aktiviteter og produkter

Projektgruppens ydelse fra 3. fase Analyserapport + evt. beskriv. af arbejdspraksis

Observation Hvorfor: for at forstå en arbejdsproces må man også opleve den modificeret teknik fra antropologi/etnografi detaljeret indsigt tune sig ind på hvad brugerne laver og hvordan Say-Do problemet

4 hovedprincipper 1. Studere folk i deres arbejdssituation 2. Fokus på konteksten 3. Beskrivende i stedet for foreskrivende 4. Forstå og beskrive arbejdet fra de obs'des synspkt

Opgaver: Forberedelse hvilke situationer, hvorfor, planlæg observationsguide? video/lydbånd/noter/tegninger? dokumentation? hypoteser og fordomme? informér og få accept

Opgaver: Gennemførelse gentag formål og forny accept, skab tryghed flue på væggen optag/notér hvad der sker og hvordan det sker hellere for meget end for lidt vær ikke en slave af en evt. obs.guide analysen starter under observationen forbered jer på at skulle gentage hvorfor obs, og hvem der får adgang til resultaterne

Opgaver: Videonalyse fordele: mere med, kan gennemspilles med forskellige fokuspunkter se først hele båndet igennem: lav indholdsoversigt næste gennemspilning: fokus på temaer, notér og knyt noter til videosekvens udvælg interessante sekvenser til nærmere analyse gruppér videosekvenser på tværs af flere bånd: fokus på regelmæssigheder og uregelmæssigheder formuler generaliseringer og hypoteser, og knyt noter til videosekvenser afprøv generaliseringer og hypoteser på de andre i projektgruppen og på de observerede

Opgave: Analyse af lydbånd og noter fordel: mindre arbejdskrævende læs notater hhv. lyt/udskriv bånd: lav indholdsoversigt find temaer gruppér citater/observationer ift temaer på tværs af flere observationer formuler generaliseringer og hypoteser afprøv generaliseringer og hypoteser på de andre i projektgrp. og på de observerede

Brug af observationsresultater gensidig information i projektgruppen grundlag for Analyse rap. og Forundersøgelse rap. (evt med som bilag) som beslutningsgrundlag for styregruppen og inf. til alle (høring)

Forskellige præsentationsformer  tekst med udklip fra arbejdsdokumenter  grafisk: tidslinje, kommunikationsdiagram, rige billeder, Sammenfat i:  hovedfunktioner, roller, programtyper,  problemer, behov, ideer til løsninger Check af med de observerede, evt en høring

Workshops: modeller af arbejdet

Princip 2: Reel brugerdeltagelse Hvorfor? sikre at visioner modsvarer oplevede behov sikre brugernes ret til indflydelse sikre gensidig læring Jeres designopgave?

P3: Arbejdspraksis skal opleves Hvorfor? sikre førstehåndskendskab sikre relevante og forståelige beskrivelser sikre at der ikke kun foreskrives sikre at de interv./observeredes synspunkter indgår sikre adgang til det der kun viser sig, når man forsøger at forandre Jeres designopgave?