Relationel koordinering i et temporalt perspektiv Henrik Lund, RUC OSiDP temadag
Hvad er relationel koordinering Kommunikation med særlige kvaliteter i forhold til at lykkedes med kerneopgaven Brobyggende samarbejde på tværs af grupper og faggrænser
Relationel koordinering ifølge Gittell Løbende koordinering gennem: Fælles sprog og viden Fælles mål (hvad med det politiske) Gensidig respekt
God kommunikation ifølge Gittell Timing og hyppighed Præcision: Præcis og rettidig kommunikation Problemløsnende
Casen : Relationel koordinering virker - kortere indlæggelsestid - højere patient tilfredshed - færre smerter efter operation - færre genindlæggelser - højere job-tilfredshed - mindskede total- omkostninger
Hvad skal man undgå Bureaukratiske siloer Individuelle performancemålinger Professionel lukkethed (Fagbureaukratier) Tilbageholdelse af viden og specialiseringer Faglige hierarkier og statusforskelle Asymmetrisk magt
Hvordan studerer man relationel koordinering? Hvem taler sammen om arbejdet og hvornår og hvor ofte (hvem ekskluderes) Får de forskellige grupper den nødvendige viden på de rette tidspunkter Er kommunikationen problemløsende eller fingerpegende Er der fælles mål eller dominerer submål Kenskab til hinandens arbejde Respekt mellem faggrupper
Hvad med det sociale? Hvorfor skal organisationen gøres uafhængig af det sociale? Har personlige sympatier ikke en selvstændig kvalitet Er venskaber i arbejdet noget negativt? Er den menneskelige flygtighed ikke et problem der bør adresseres i stedet for at tilpasse organisationerne denne selvproducerende virkelighed
Social kapital: Relationel koordinering på dansk Tillid – man stoler på hinanden (op og ned og lige hen) Retfærdighed (Fordeling, processer og mellemmenneskeligt) Samarbejdsevne (Om helheden) - Igen med fokus på kerneopgaven og ikke det sociale
Diskussion Relationel koordinering og det sociale livs temporalitet Selvledelse af tid: Hvad betyder det for fælles rytmer, muligheder for at mødes fagligt som socialt