6. Virksomhedens indtægter Indtægter og indbetalinger Indtægter: Opstår på det tidspunkt, hvor virksomheden sælger og leverer en vare til en kunde. Indbetalinger: Opstår på det tidspunkt, hvor en kunde betaler for de leverede varer.
6. Virksomhedens indtægter Indtægter og indbetalinger Eksempel:
6. Virksomhedens indtægter Efterspørgsel Efterspørgsel Den mængde af en vare, der i løbet af en periode kan sælges inden for et markedsområde. Efterspørgselsdeterminanter: De faktorer der påvirker efterspørgslen efter varen.
6. Virksomhedens indtægter Efterspørgsel De væsentligste efterspørgselsdeterminanter omfatter følgende: Varens pris og prisen på andre varer Varens kvalitet og kvaliteten på andre varer Personligt salgsarbejde for varen og for andre varer Reklameindsats for varen og for andre varer Købernes indtægter Den almindelige samfundsøkonomiske tilstand Internationale kriser, krige samt politisk og social uro Moden Vejret
6. Virksomhedens indtægter Efterspørgsel Substituerende varer: Varer som kan dække samme behov hos køberne, idet varerne kan erstatte hinanden i forbruget. Komplementære varer: Varer der tilsammen dækker et bestemt behov hos køberne, idet varerne supplerer hinanden i forbruget.
6. Virksomhedens indtægter Afsætning Afsætning: Den mængde af varen, som en bestemt virksomhed kan sælge i løbet af en bestemt periode.
6. Virksomhedens indtægter Afsætning Handlingsparametre: De faktorer der påvirker afsætningen af virksomhedens varer, og som virksomheden selv har indflydelse på.
6. Virksomhedens indtægter Afsætning Handlingsparametre (De 4 P’er):
6. Virksomhedens indtægter Afsætning Product Emballage Navn Mærke Design Service Sortiment
6. Virksomhedens indtægter Afsætning Price Elastisk afsætning er, når afsætningen ændres relativt mere end det prisen ændres Uelastisk afsætning er, når afsætningen ændres relativt mindre end det prisen ændres Neutralelastisk afsætning er, når afsætningen ændres relativt det samme som det prisen ændres
6. Virksomhedens indtægter Afsætning Place Distributionssystem Beliggenhed
6. Virksomhedens indtægter Afsætning Promotion Reklame er en betalt form for upersonlig psykologisk påvirkning af en gruppe med det formål at påvirke dem i en bestemt retning Personligt salgsarbejde Sales Promotion Public Relations