Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kapitel 27 Nulpunktsberegninger.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kapitel 27 Nulpunktsberegninger."— Præsentationens transcript:

1 Kapitel 27 Nulpunktsberegninger

2 Nulpunktsberegninger
Kap. 27: Nulpunktsberegninger Nulpunktsberegninger Hvis et firma ønsker at ændre: Pris Kvalitet Reklameindsats må den beregne ændringen i stykantallet, hvis den ønsker at fastholde dækningsbidraget uændret. Det nye tal for afsætning kaldes nulpunktsafsætning. På de næste sider ses eksempler på beregninger.

3 Prisændring Kap. 27: Nulpunktsberegninger En virksomhed forventer at kunne sælge 800 stk. havelamper til 650 kr. pr. stk. Variable omkostninger er 270 kr. Hvis salgsprisen ændres til 590 kr., hvor mange lamper skal sælges mere?

4 Kvalitetsændring Kap. 27: Nulpunktsberegninger Virksomheden sælger også væglamper. Forventet salg 1200 stk. ved en salgspris på 900 kr. pr. stk. Variable omkostninger er 400 kr. Hvis man ønsker at forbedre kvaliteten, så VE stiger fra 400 kr. til 420 kr, Hvor mange stk. skal så sælges med samme dækningsbidrag?

5 Ændring i reklameindsats
Kap. 27: Nulpunktsberegninger Ændring i reklameindsats En tredje af virksomhedens modeller koster 1300 kr. pr. stk. ved et salg på 1000 stk. Variable omkostninger er 620 kr. Hvis firmaet bruger kr. ekstra på en reklamekampagne. Hvor mange lamper skal så sælges mere? Der kan anvendes to metoder: Nulpunktsafsætning Reklamenulpunkt Eksempler på næste side.

6 Kap. 27: Nulpunktsberegninger
Metode 1. 1. Dækningsbidrag pr. stk.: kr. – 620 kr kr. 2. Dækningsbidrag i alt uden reklamestigning: x 680 kr kr. 3. Nødvendig dækningsbidrag med reklamen: kr kr kr. 4. Nulpunktsafsætning: : stk. 5. Stigning i afsætning: stk. – stk stk. Metode 2.


Download ppt "Kapitel 27 Nulpunktsberegninger."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google