Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kap. 13 - Budgetter HG21.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kap. 13 - Budgetter HG21."— Præsentationens transcript:

1 Kap Budgetter HG21

2 Nemlig ! Hvad er et budget? Hvorfor lave et budget? Budgetter
En opstilling af virksomhedens/husstandens forventninger til den fremtidige økonomi. Hvorfor lave et budget? Så virksomheden/husstanden har et rimeligt overblik over deres fremtidige udgifter og indtægter. Derved bliver det også nemmere at planlægge større investeringer samt opnå de ønskede mål mm. Se s. 36 I Nemlig !

3 Budgetter forsat I budgettet skal virksomheden være opmærksom på at den tilpasser sig omverdenen (konjunkturforholdene) ved brug af handlingsparametre: Pris Kvalitet Sortiment Service Reklame Mm.

4 Bruttoavanceprocenten
Et vigtigt begreb, når vi laver budgetter er bruttoavanceprocenten. Hvad viser den? Hvor mange procent bruttofortjenesten udgør af omsætningen. Dvs. hvis vareforbruget udgør 75% af omsætningen så udgør bruttofortjenesten 25% af omsætningen.

5 Bruttoavanceprocenten forsat
Omsætning kr. 100% -Vareforbrug kr. 75% = Bruttofortjenesten kr. 25 % Bruttoavanceprocent= Bruttofortjeneste X 100 Omsætning

6 Bruttofortjenesten i kr.
…..kan findes ud fra bruttoavanceprocenten. Bruttofortjenesten = Omsætning x bruttoavanceprocenten 100 Eksempel: x 25 = kr.

7 Former for budgetter 1. Resultatbudget (det vi gennemgår i dag) 2. Likviditetsbudget

8 Resultatbudget Resultatbudgettet har samme indhold som resultatopgørelsen men: - Resultatopgørelsen = fortiden - Resultatbudgettet = fremtiden

9 Resultatbudget forsat
For at udarbejde resultatbudgettet tages udgangspunkt i den forventede resultatopgørelse fra året før. Her starter budgetarbejdet for 2010

10 Budgetforudsætninger
Det er vigtigt at opstille nogle budgetforudsætninger, som har hold i virkeligheden dvs. realistiske ifht. sidste års resultatopgørelse. Eksempler på budgetforudsætninger: Omsætningen i 2010 vil falde med 3% Vareforbruget i 2010 vil falde med 3% Afskrivningerne vil falde med 10% Renteomkostningerne vil falde med 2,5%

11 Budgetforudsætninger forsat
Hvis budgetforudsætningerne medfører et ikke tilfredsstillende resultatbudget, opstilles nye/redigeret forudsætninger hvorpå et nyt budgetforslag udarbejdes = Budgetsimulering (Excel) Budgetsimulering er et yderst nyttigt redskab for virksomhedens ledelse til at undersøge, hvor følsomt resultatet er over for forskellige typer ændringer i budgettets forudsætninger. Man kalder det også ”what-if” analyser.

12 Delbudget Hovedbudgettet opdeles i delbudgetter f.eks. deles budgettet om i: 1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal

13 Budgetkontrol Delbudgettet holdes op i mod de reelle regnskabstal se s. 160 Hvis budgetkontrollen for 1. kvartal viser stor afvigelse mellem budget og realiseret resultat skal der ændres i de øvrige delbudgetter = budgetrevision

14 Budget for nye virksomheder
Kan der ikke tages udgangspunkt i sidste års regnskab, man må forsøge sig med at finde frem til en forventet omsætning ud fra følgende: Oms. pr. dag i gennemsnit Oms. pr. m2 butiksareal Oms. pr. ansat Kontakt evt. brancheforening for statistikker

15 Budget for nye virksomheder forsat
Eksempel på bruttoavancebudget: Torben Frank vil gerne starte tøjbutik. Han forventer følgende: Åbent 315 dage om året. Oms. Ca kr. pr. dag u. moms Bruttoavance 20% af omsætningen dvs. vareforbruget er 80% af omsætningen. Bruttoavancebudgettet: Bruttofortjeneste = x (oms.) (315x25.000)x0.80(oms. x vareforbrug% af oms.)

16 Direkte budgettering Hvis virksomheden sælger en eller kun få varer, kan omsætningen budgetteres ud fra hvor mange enheder man sælger og dens salgspris. Virksomhedens afsætning = den mængde af varer, som virksomheden kan sælges i en given periode Omsætning = Afsætning + Salgspris Vareforbrug = Afsætning + Kostpris (anskaffelsespris)

17 Likviditetsbudget Udover et resultatbudget er der ofte også behov for at udarbejde et likviditetsbudget. Likviditet = betalingsdygtighed Det viser om virksomheden har penge til at betale de løbende regninger eller om virksomheden skal stifte gæld.

18 Likviditetsbudget forsat
Likvid beholdning = Kassebeholdning + indestående på bankkonti og girokonto Likviditetsbudgettet opdeles med fordel i kvartaler, således at et mere detaljeret billede af virksomhedens likviditet bliver synlig. Læs eksempel 13.7, s Lav opgave og 13.14


Download ppt "Kap. 13 - Budgetter HG21."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google