Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Konkurrenceforhold afsætning.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Konkurrenceforhold afsætning."— Præsentationens transcript:

1 Konkurrenceforhold afsætning

2 Virksomheders konkurrence
Konkurrence er, når flere butikker og virksomheder kæmper om de samme kunder. En sælger vil gerne sælge så mange varer som muligt til den højeste pris Alle sælgere prøver at lokke kunder til og derfor er de i konkurrence med hinanden Prisen på varerne spiller en væsentlig rolle afhængigt af varetypen Afsætning, EUD/EUX, F-C

3 Udbud og efterspørgsel
En vares salgspris afhænger oftest af kombinationen af disse to forhold: Udbud Hvor mange varer, der er til salg af den samme vare på markedet samtidig Efterspørgsel Hvor mange kunder, der ønsker at købe den samme vare samtidig Afsætning, EUD/EUX, F-C

4 Snæver og bred konkurrence
Snæver konkurrence: Når 2 ens virksomheder sælger samme varetype til samme målgruppe, som dækker samme behov – fx fakta og netto Bred konkurrence: TV-butikken og cykelbutikken er fx i bred konkurrence, hvis du kun har råd til at købe enten et TV eller en cykel Afsætning, EUD/EUX, F-C

5 Eksempler på snæver og bred konkurrence
Afsætning, EUD/EUX, F-C

6 Det potentielle marked
Afsætning, EUD/EUX, F-C

7 Homogent og heterogent marked
Afsætning, EUD/EUX, F-C

8 konkurrenceformer Monopol
En udbyder deler ikke et marked med andre udbydere og har ingen konkurrenter Duopol Når der kun er to udbydere – dvs. næsten ingen konkurrence Oligopol Når der er få store udbydere på det homogene marked Fuldkommen konkurrence Der er mange udbydere af produkter på det homogene marked – dvs. meget høj konkurrence Afsætning, EUD/EUX, F-C


Download ppt "Konkurrenceforhold afsætning."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google