Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Parametermix - promotion

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Parametermix - promotion"— Præsentationens transcript:

1 Parametermix - promotion
afsætning

2 promotionformer De seks grundlæggende promotionsformer er: Reklamer
Online markedsføring Sales promotion PR (Public Relations) Butiksindretning Personligt salg Afsætning, EUD/EUX, F-C

3 Reklamer Det er vigtigt for virksomheden at vælge de rigtige medier for at ramme deres målgruppe. Der findes mange forskellige medietyper: Reklamer – Aviser, ugeblade, magasiner, fagblade Tryksager – Tilbudsaviser, kataloger, brochurer, flyers Outdoor stationære – Togstationer, bygningsfacader, busskure Outdoor mobile – Bus, tog, taxi, bycykler, varebiler Radio & TV – TV-kanaler, lokalradioer, TV-shop Posters & Billboards – Stationer, stormagasiner, lufthavne Elektronisk – Internet, mobiltelefoner Afsætning, EUD/EUX, F-C

4 Manipulative og informative reklamer
Afsætning, EUD/EUX, F-C

5 Aida-modellen Kan bruges, når man vil lave en reklame. Den kan i princippet også bruges i forbindelse med andre former for promotion. Attention: Reklamen skaber opmærksomhed om produktet Interest: Reklamen skal give kunden interesse for produktet Desire: Reklamen skal få kunden til at ønske sig produktet Action: Reklamen skal få kunden til at købe produktet Afsætning, EUD/EUX, F-C

6 multikanalsmarkedsføring
Når virksomheden opererer på flere online platforme samtidig Stiller krav til, hvordan produktinformation vedligeholdes og synkroniseres på tværs af de online platforme Til dette anvendes PIM-systemer (Product Information Management) Afsætning, EUD/EUX, F-C

7 Relationsmarkedsføring
Relationsmarkedsføring er, når en virksomhed målretter sin markedsføring mod kunder, virksomheden kender i forvejen Formålet er at opbygge gode og længerevarende relationer Afsætning, EUD/EUX, F-C

8 og nyhedsbreve Er målrettet, hurtig og billig og specielt velegnet til direct marketing Virksomheden er begrænset af lovgivningen – man må kun sende til de kunder, der har accepteret at modtage mail Afsætning, EUD/EUX, F-C

9 hjemmesider Er det visuelle ansigt ud til kunderne
Det er helt afgørende, at hjemmesiden er gennemarbejdet Kunder har lav tolerance over for dårlig grafik, uklar logik, ringe information osv. Skal altid være opdateret med fx korrekt varebeholdning Afsætning, EUD/EUX, F-C

10 søgemaskiner Er et MUST for virksomheder, så kunder vha. bestemte ord kan finde frem til forskellige ting – fx Google, Yahoo, MSN, Bing Det kræver arbejde at sørge for, at virksomhedens hjemmeside dukker op som et af de første forslag på søgemaskinerne Afsætning, EUD/EUX, F-C

11 Sociale medier Virksomheden bruger de sociale medier til at gå i dialog i øjenhøjde med deres ”fans” Øget salg med rådgivning, underholdning, tilbud, konkurrencer Kan have en række negative konsekvenser – fx en shitstorm Afsætning, EUD/EUX, F-C

12 Viral markedsføring Viral er det latinske ord for virus – i markedsførings-sammenhæng betyder det ”spredning fra person til person” Virksomheders videoer skal give brugere lyst til at sende dem videre til familie og venner Det er dog svært at kontrollere, om det går viralt eller ej Afsætning, EUD/EUX, F-C

13 Sales promotion Er måske den mærkeligste form for promotion
Eksempler kan være små ”gaver” i morgenmadspakker, en creme-vareprøve i et ugeblad osv. Det er også sales promotion, når virksomheder tager på messer, ved salgsshows eller udlodder en konkurrence Formålet er primært at tiltrække nye kunder Typer af sales promotion: Gaver og reklamegaver, vare- og smagsprøver, messer, konkurrencer, salgsshows, VIP-arrangementer, pointsamling, årsbonus, udvidet garanti, gratis service Afsætning, EUD/EUX, F-C

14 Public relations (PR) Handler først og fremmest om virksomhedens relationer og image blandt kunder og pressen Forholdet til pressen er meget vigtigt – denne goodwill er influerende på kunderne PR virker meget troværdigt Man kan nå mange potentielle kunder, som ellers undgår reklamer og sælgere Product placement: Når firmaer betaler penge for at få deres produkter med i film Bliver også brugt i computerspil, hos kendisser og modebloggere Afsætning, EUD/EUX, F-C

15 Kendetegn ved konsumentmarkedet
Kunderne handler ofte med hjertet og er irrationelle Kunderne tager hurtige beslutninger Kunder shopper rundt og køber mange forskellige steder Kunderne er beskyttede af forbrugerlovgivning Kunder køber ind i små mængder En eller få beslutningstagere Markedsføringen er følelsesladet og manipulerende Afsætning, EUD/EUX, F-C

16 Kendetegn ved producentmarkedet
Der bliver ofte handlet med hjernen, dvs. kunderne er rationelle Lang beslutningsproces med mange overvejelser Kunderne er loyale og har faste leverandører Der er aftalefrihed, når der bliver indgået en kontrakt Store køb Mange beslutningstagere Markedsføringen er rationel og informativ Afsætning, EUD/EUX, F-C

17 Reklamer og kampagner på producentmarkedet
Det kan typisk ikke betale sig at markedsføre sig gennem medier I stedet for massemedier bliver der anvendt medier, der henvender sig til en niche: Fagblade Fagspecifikke hjemmesider Nyhedsmails Direct mail (fysisk brev til kunden) Afsætning, EUD/EUX, F-C

18 Sælgers opgaver på producentmarkedet
En sælger på producentmarkedet har bl.a. følgende arbejdsopgaver: Foretage opsøgende salgsarbejde og tage kontakt til mulige købere Påvirke de rigtige personer i købscentret Undgå informationsvogtere Skal mere være problemløser end sælger Opbygge relationer – Må ikke sælge sand i Sahara Skabe loyalitet Afsætning, EUD/EUX, F-C


Download ppt "Parametermix - promotion"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google