Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Det reale kredsløb Viser, hvordan sektorerne bytter varer og serviceydelser med hinanden
2
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Pengekredsløbet Viser, hvordan der i et samfund knyttes penge til udvekslingen af reale ydelser
3
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Virksomhedssektoren i Danmark 10 største virksomheder målt på omsætningen.
4
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Virksomhedssektoren i Danmark Antal virksomheder fordelt efter antal ansatte 2001 og 2010
5
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Virksomhedssektoren i Danmark Fordelingen af virksomheder på erhvervshovedgrupper
6
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Den udenlandske virksomhedssektor 10 største udenlandske virksomheder i 2013
7
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Erhvervsstrukturen i Danmark Erhvervsstruktur er den andel forskellige erhverv udgør af den samlede økonomi Overordnet skelnes mellem tre hovedgrupper: Primære erhverv Sekundære erhverv Tertiære erhverv
8
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
De primære erhverv Karakteriseret ved udnyttelse af naturgivne resurser til råstoffer Eksempler på brancher: Råstofudvinding Landbrug Fiskeri Gartneri
9
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
De sekundære erhverv Karakteriseret ved varefremstilling (produktionsvirksomhed), dvs. at de bearbejder råstoffer fra de primære erhverv Eksempler på brancher: Bygge og anlæg Industri Energi- og vandforsyning
10
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
De tertiære erhverv Karakteriseret ved at producere serviceydelser Eksempler på brancher: Handel Transport Kommunikation Finansiering Stort set hele den offentlige sektor
11
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Erhvervsstrukturen i Danmark Udviklingen i den relative beskæftigelse fra
12
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Erhvervsstrukturen i Danmark Bruttoværditilvækst (BVT) Samlede produktionsværdi – rå- og hjælpestoffer
13
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Erhvervsstrukturen i Danmark Produktivitet Bruttoværditilvækst i faste priser/Antal beskæftigede
14
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Markeder og konkurrenceformer Marked Det sted, hvor køber og sælger mødes og gennemfører en handel til en aftalt pris. Forudsætninger for et effektivt marked Gennemsigtighed Homogene varer Fuldkommen konkurrence
15
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Konkurrenceformer Fuldkommen konkurrence Mange små sælgere på et homogent marked Monopol Én sælger har den bestemmende indflydelse Ufuldkommen konkurrence Sælger forsøger at skabe præferencer for deres varer
16
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Prisdannelse på det homogene marked Udbud Den mængde varer, der i løbet af en vis periode bliver udbudt ved bestemte priser på et bestemt marked Efterspørgsel periode bliver efterspurgt ved bestemte priser på et bestemt marked Prisdannelse Ligevægtsprisen dannes, hvor udbud og efterspørgsel svarer til hinanden
17
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Prisdannelse på det homogene marked Overskudsudbud og overskudsefterspørgsel Ved højere pris end ligevægtsprisen dannes overskudsudbud Ved lavere pris end ligevægtsprisen dannes overskudsefterspørgsel Ved ændringer i udbuddet eller efterspørgslen, vil ligevægtsprisen ændres
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.