Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afTroels Ebbesen Redigeret for ca. et år siden
1
Udviklingen i virksomhedens omverden Kapitel 7
2
Virksomhedens omverden
Kap 7 Virksomhedens omverden Virksomhedens om-verden er i konstant forandring. Følger den ikke med tiden, kan den ende med at bukke under.
3
Nærmiljø Til en butiks nærmiljø regnes: Kunder Leverandører
Kap 7 Nærmiljø En virksomheds nærmiljø er de grupper, som virksom- heden ofte er i kontakt med og som den i et vist omfang er i stand til at påvirke Til en butiks nærmiljø regnes: Kunder Leverandører Konkurrenter
4
Fjernmiljø En virksomheds fjernmiljø omfatter: Befolkning Økonomi
Kap 7 Fjernmiljø Virksomhedens fjernmiljø er en række samfundsmæssige faktorer, der kan have indflydelse på virksomhedens salg. Faktorer den ikke kan ændre, men som den må tilpasse sig En virksomheds fjernmiljø omfatter: Befolkning Økonomi Teknologi Kultur Tidsmæssige svingninger
5
Befolkning En ændring i befolkningens sammensætning kan give
Kap 7 Befolkning En ændring i befolkningens sammensætning kan give anledning til overvejelser i en virksomheds strategi.
6
Teknologisk udvikling
Kap 7 Økonomi/Indkomst Forbrugernes købelyst hænger sammen med deres økonomi. Det vil sige udviklingen i deres indkomst. Teknologisk udvikling Den teknologiske udvikling har været med til at skabe et behov for nye produkter: f.eks. iPod, mobiltelefoner og fladskærme mv. - men også problemer, idet andre produkter forsvinder f.eks. drejeskivetelefonen
7
Kultur Når kulturværdierne ændres påvirkes vores livsstil og
Kap 7 Kultur Ved kultur forstås en persons livsmønster, der bl.a. kommer til udtryk i aktiviteter, interesser, omgangsformer og holdninger. Disse forhold giver tilsammen en bestemt livsstil Når kulturværdierne ændres påvirkes vores livsstil og dermed også forbrugsvanerne. Man taler om: Livsstilsbetinget forbrug Den politiske forbruger Sundhedsbevidsthed Miljøbevidsthed
8
Tidsmæssige svingninger
Kap 7 Tidsmæssige svingninger Virksomhederne kan også påvirkes af tidsmæssige svingninger. Disse svingninger kommer ofte fra ydre påvirkninger, som virksomhederne så må reagere på. Det er: Modesvingninger Sæsonsvingninger Konjunktursvingninger
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.