Inklusion og inkluderende processer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fra integration til inklusion
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Hjerneskadecentret Bomi
Kultur i organisationer
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Del projekt i Inklusionsprojektet Aktivitetscenter Kernen Projektet er gennemført i samarbejde mellem: Helene Hansen (pædagog) Kernen Jeanette Sanderhoff.
At udforske sin egen praksis
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Dansen omkring handicapbegrebet
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Inklusion med læring Hvilke navne??.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Læring og inklusion i skolen
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
- et udviklings- og dialogværktøj
Lærerprofessionen.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Pædagogisk forår i København
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Konsultative praksisformer i PPR
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Inkluderende pædagogiske læringsmiljøer Janne Hedegaard Hansen Lektor, ph.d. DPU.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Den pædagogiske læreplan
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Inspirationsworkshop med fokus på
Nye muligheder og potentialer
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Inklusion og inkluderende processer Janne Hedegaard Hansen Ph.d., lektor, Institut for læring, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

Hvorfor inklusion? Salamancaerklæring EU/socialpolitik Stigning i antallet af henvisninger: - økonomisk belastende - kan ikke overholde loven - børn klarer sig dårligere set i et livsperspektiv - effekten af indsatser er tvivlsom

Løsningen i den eksisterende praksis er blevet til problemet!

Integration i praksis Integration forudsætter evnen og viljen til at tilpasse sig fællesskabet samt at ville og kunne integrere sig i fællesskabet

Det integrerende fællesskab Homogent Statisk Sammenhængskraft beskyttes gennem sanktioner og interventioner mod den, der bryder med fælles normer, værdier og regler

En individuel problemforståelse: Et klinisk blik: Arbejde med barnets individuelle behov (uden for fællesskabet) Et kontekstuelt blik: Arbejde med barnet i relation til fællesskabet (integration i fællesskabet) (Söder 1999, Ottosen 2002)

Forholdet mellem individ og fællesskab i den integrerende praksis: Der stilles ikke spørgsmålstegn ved fællesskabets måde at være fællesskab på Bestemte individtyper og adfærdsformer problematiseres

Logik: særlige vanskeligheder kræver en særlig viden og en særlig løsning i en særlig kontekst Individuel problemforståelse

En ekskluderende praksis Børn udskilles i en tidlig alder på grund af barnets egne fejl og mangler Det er en pædagogisk legitim og professionel handling at ekskludere børn fra fællesskaber

Den gode gerning Fordi vi gerne vil: Hjælpe og støtte barnet i dets udvikling og læring Beskytte barnet mod fællesskabet Sikre fællesskabets sammenhængskraft

Inklusion Ret til deltagelse i fællesskaber: deltagelse er selve forudsætningen for udvikling og læring Anerkendelse af barnets ressourcer

Det inkluderende fællesskab Heterogent Foranderligt Dynamisk Refleksivt Skabes og genskabes af de børn og voksne, der udgør fællesskabet

Forholdet mellem individ og fællesskab: Det er fællesskabets ansvar at sikre den enkeltes ret til deltagelse Både fællesskabet og barnet stilles over for krav om forandring, men processen starter i fællesskabet Der sættes noget i værk i fællesskabet for at etablere nye betingelser for barnets muligheder for deltagelse

Relationel problemforståelse: arbejde med fællesskabet i relation til barnet

Hvilke betingelser skal være til stede?

På et pædagogisk niveau: Ressourcer Fællesskabet Relationen Forandringer i den faglige selvforståelse

Faglig selvforståelse Det filter, hvormed den professionelle iagttager den pædagogiske virkelighed, barnet og forældrene - og som skaber grundlag for valg af handlinger, tanker og skabelsen af mening i praksis

Mulighedsrum for handling erfaring professionsforståelse politik moral barndomssyn etik Mulighedsrum for handling Regler og rutiner organisation teori menneskesyn Udviklings- og læringsforståelse kultur uddannelse struktur

Vi ser ikke virkeligheden, som den er, men som vi selv er: At have en vanskelighed fører ikke nødvendigvis til, at man kommer i en vanskelig situation. Det kommer an på, hvordan vanskeligheden tillægges mening og betydning af den professionelle

Den særlige betydning, den professionelle tillægger barnets situation og behov, sætter betingelser for, hvorvidt det fører til inklusion eller eksklusion af barnet

Ved at udfordre den professionelles perspektiv og fællesskabsforståelse skabes nye mulighedsbetingelser for barnet

Hvad er det ved min faglige selvforståelse, mine handlinger og dette fællesskabs måde at være fællesskab på, der gør, at barnet reagerer, som det gør?

Alle professionelle må undersøge og afdække, hvordan omverdenens måde at møde barnet og dets adfærd på, fører til, at barnet kommer i en vanskelig situation Alle professionelle må dokumentere, hvilke betingelser, der skal være til stede, for at barnets vanskeligheder ikke fører til, at barnet kommer i en vanskelig situation

På et organisatorisk, ledelsesmæssigt og forvaltningsmæssigt niveau: En stærk ledelsesmæssig opbakning En aktiv og synlig kommunal skolepolitik med fokus på inklusion Teamorganisering Konsultativ organisering af tværfagligt samarbejde Relationsbaserede kriterier for ressourcetildeling Ombygning af skoler Forældresamarbejde og opbakning

Hvor går grænsen? Ved den professionelles måde at tillægge barnets vanskeligheder, diagnose eller særlige behov mening og betydning Ved fællesskabets konstruktion af grænsen for forskellighed Det er ikke barnets adfærd eller særlige behov, der i sig selv kan begrunde, hvorvidt et barn inkluderes eller ekskluderes

Konstruktion af en fortælling Der produceres en iagttagelse af en oplevelse i praksis Den skal være enkel og berette om dagligdagens små og store begivenheder Iagttagelsen skal produceres uden refleksioner og analyser Iagttagelsen skrives ned som en fortælling

Fortællingens opbygning Fortællingen har en begyndelse, handling og afslutning Indledning: sted, tid, situation, deltagere Handlingsforløb: hændelsen formidles som en kronologisk helhed og skaber en meningsfuldhed Afslutning: Hvordan og hvornår slutter hændelsen

Udvikling af praksis: Kollegaer læser og tolker fortælling Der gennemføres en samtale med fortælleren Den faglige selvforståelse identificeres Konsekvenser identificeres og analyseres Formulering af nye strategier Processen gentages

Identifikation af selvforståelse Hvordan giver fortællingen og fortællerens handlinger mening for fortælleren selv? Hvilke logikker og sandheder kommer til udtryk? Hvilken problem- og løsningsforståelse fortælles frem? - Loyalitet frem for fortolkning og bedømmelse

Analyse af konsekvenser Hvilke konsekvenser har de herskende forståelser for barnets mulighed for deltagelse?

Spørgsmål til refleksion Hvilke forhold understøtter barnets trivsel gennem deltagelse i jeres eksisterende praksis? Hvilke forhold forhindrer barnets trivsel gennem deltagelse? Hvilke forhold skal være til stede, for at sikre barnets trivsel gennem deltagelse?