National strategi sammen med KL, Danske Regioner og Rektorkollegiet fordi: −Der er ubalance mellem den arbejdskraft, der er til rådighed, og arbejdsmarkedets.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Advertisements

Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Arbejdsgivernes bidrag til beskæftigelsesplan 2009 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Virksomhederne og mangel på arbejdskraft.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
De kommende 4 år – udfordringer for samarbejdet • Konference om samarbejde om psykisk syge den 16. juni 2010 Martin Lund – direktør i Region Hovedstadens.
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
FLERE IGENNEM UDDANNELSES- SYSTEMET MARTSTRÆF 2011.
Social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse - et kvalitetsløft til velfærdsområder Ved Per B. Christensen, formand for Børne-
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Visioner for uddannelse og opkvalificering af social- og sundhedspersonale Karen Stæhr 29. August 2013.
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Region Midtjyllands Praksisforskningsfond.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VELKOMMEN TEMADAG DEN 27 FEBRUAR. GOD KVALITET.
Fremmedsprogssamarbejde – på tværs af videregående uddannelser Elsebeth Jensen, Uddannelseschef for læreruddannelsen i VIA.
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Social- og sundhedsuddannelsen - et kvalitetsløft til velfærdsområdet Kjeld Martinussen Vicesundhedsdirektør, Region Midtjylland.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VELKOMMEN TEMADAG DEN 20 FEBRUAR. GOD KVALITET.
DB SYD Kvalitetsreformen – hvad kommer den os ved? v. Afdelingschef, Lars Holte, KL.
SAF Forside Blå Designen for Videncentre og ressourceenheder, med farvetema KONCERN, er forvalgt De 3 andre afdelinger: Læring, Ledelse & Socialt arbejde:
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Fordelingen af forskningsbevillinger i 2005 og 2010.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Velkommen til forældremøde
2. Virksomhedens interessenter
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Af Erik Knudsen Rektor for UC Lillebælt Formand for Uddannelsesudvalget under Professionshøjskolernes Rektorkollegium Hvordan kan professionshøjskolerne.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
UURS konference den Comwell Køge Workshop 10 – hvor er UU på vej hen v. Mark Jensen UU DK UU DANMARK UDVIKLING & INTERESSEVARETAGELSE VEJLEDNING.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
digitaliseringsstrategi
Kvalitet i plejen.
Team Undervisning En introduktion til teamets arbejde med Refleksiv praksislæring, Studieaktivitetsmodellen og Canvas v/ Hanne Westerkam & Karen Rask Mortensen,
– de studerendes læring sat i centrum
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Kvalitet i uddannelsen
Agnete Gersing Departementschef Uddannelses- og Forskningsministeriet
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

National strategi sammen med KL, Danske Regioner og Rektorkollegiet fordi: −Der er ubalance mellem den arbejdskraft, der er til rådighed, og arbejdsmarkedets behov −Indsats nu er påkrævet. Indsatsområderne er −Rekruttering til uddannelserne −Fastholdelse i uddannelserne −Videngrundlag for uddannelse og profession −Der er brug for fælles indsats og klar prioritering af området – ikke bare paragraffer

Synlige uddannelser og professioner −Synliggørelse på en ny måde: fokus på hvem og hvad man kan blive −Fokusere på særlige målgrupper, som i dag er underrepræsenteret −Målrettet og moderne information om uddannelserne og karrieremulighederne bagefter −Respekt og anerkendelse af uddannelserne og deres professioner

Viden om velfærdsuddannelserne −Velfærdsuddannelserne skal fylde mere i de gymnasiale uddannelser −I vejledningen −I fagene −Introforløb og andre muligheder for at snuse til velfærdsuddannelserne −Kortere ”praktik”-muligheder i forbindelse med studievalg

Lettere overgang mellem uddannelser −Større fokus på merit −Hvis man skifter studie −Hvis man tidligere har uddannet sig −Større fokus på realkompetence −Hvis man har erhvervserfaring −Særlige forkurser og enkeltfagspakker

Styrket samspil mellem teori og praktik −Udvikle undervisningsmetoder og -materialer −Kombinationsstillinger for undervisere −Styrke rammerne for praktik −Eksamensformer

Indsats mod frafald og for bedre studiemiljø −Støtte til studerende med særlige behov −Hurtig indsats i forhold til frafaldstruede −Bedre feed-back til studerende −Fleksible studieforløb −Studierelevante jobs under uddannelsen

Kvalitet afhænger af udvikling og viden −Kvalitet i uddannelser og kvalitet i velfærdsydelser kræver uddannelser der udvikler sig på basis af ny viden −Nyeste viden fra forskning og praksis skal omsættes til grund-, efter og videreuddannelserne −Formidling af ny viden sker i samarbejde og dialog mellem alle relevante aktører og interessenter −Udviklingsbaseret viden skal have national og anerkendt formidling

Prioritere videncentre og udviklingsbasering −Basisbevillinger til professionshøjskolernes arbejde med udviklingsbaseret viden −Langsigtet strategi for videnudvikling −Styrket samarbejde med −Universiteter −Videnmiljøer i kommuner og regioner −Andre videnmiljøer indenfor og på tværs af sektorer −Flere undervisere og studerende indgår i udviklingsprojekter mv.

FTF ønsker bedre muligheder for efter- og videreuddannelse −Højere uddannelsestaxameter til åben uddannelse −Mere fleksible regler for SVU −Smidig adgang til videre uddannelse på kandidatniveau

FTF ønsker bedre samarbejde mellem professionshøjskoler og forskningen −Sikkerhed for formidling af forskningsresultater −Relevante videnmiljøer skal inddrages i forskningsprojekter −Pulje til at styrke professionshøjskolernes arbejde med viden og udvikling −Yderligere forskningsinitiativer inden for uddannelsesforskning og forskning i professionernes arbejdsfelt