Trivsel og selvværd - mental sundhed i skolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Trivselspolitik på Løsning Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Sæt Viden I bevægelse Afd.leder Brit Skovgaard & fysioterapeut Annette Heinz 16. august 2010.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Psykoedukation til unge i OPUS
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Sundhedspædagogisk indsats
Forældremøde X årgang.
Mental sundhed i skolen
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Mental sundhed I skolen trivsel, selvværd og robusthed
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Sundhedsfremme i skolehaver?
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring i et vejledningsperspektiv
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
AKT på Dybbøl Skolen.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Pædagogisk sundhedsfremme - børns mentale sundhed Lektor, Ph.d. Karen Wistoft Institut for Pædagogik, DPU, AU.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Hvordan motiverer vi de unge?
Mental sundhedsfremme i skolen
Sundhedspædagogik og værdier
Præsentationens transcript:

Trivsel og selvværd - mental sundhed i skolen Karen Wistoft Professor, institut for Læring Grønlands Universitet Lektor, Institut for Uddannelse og pædagogik (DPU) Aarhus Universitet

Videnskabelig baggrund Forskning og pædagogisk udviklingsarbejde (R&D) i samarbejde med skolesundhedsplejersker: 170 sundhedsplejersker  16 på 12 udvalgte skoler i Kbh.’s Kommune (2004 2007) 18 sundhedsplejersker  28 skoler i Randers Kommune (2008 2010) ’Unge hjerter’ – afdækning af unges opfattelse af og viden/strategier ift. sundhed (Wistoft & Grabowski, 2009) ‘Evidensgrundlag for fremme af mental sundhed i skolen’ forskningsrapport m. litteratur review (Wistoft & Grabowski, 2010) Pædagogisk forsknings- og udviklingsprojekt Fem 7.-8.klasser på to skoler, 12 lærere og 1 sundhedsplejerske (Sorø & Nørrebro) Bog: Mental sundhed i skolen – trivsel, selvværd og læring. Hans Reitzels Forlag 2012

Hvad er mental sundhed? Personer med god mental sundhed: Udvikler sig følelsesmæssigt, kreativt, intellektuelt og spirituelt Tager initiativ til, udvikler og bevarer gensidigt tilfredsstillende personlige relationer Ser problemer i øjnene, løser dem og lærer af dem Er tillidsfulde og sikre på sig selv Er opmærksomme på andre og føler med dem Kan være alene og nyde det Kan lege, more sig og le både af sig selv og af verden Kan tilpasse sig positivt til andre, til vanskeligheder og til sig selv   (UK Mental Health Foundation, 2006)

Mental sundhed i skolen (Wistoft, 2010; 2012) At kunne se mening med tingene At have et positivt selvbillede At kunne indgå i relationer med andre elever og lærere, hvor man føler sig set og taget alvorligt At kunne bruge sine venner og føle sig brugbar

Mental sundhed (Wistoft, 2009; 2012) Både et psykisk fænomen tanker, følelser, vilje Og et socialt fænomen kommunikation Psykisk Socialt Mental sundhed

Fællesskabet Rummeligt Jeg-støttende Inkluderende Udstødende Afvisende Ekskluderende

Selvrealisering – fællesskab

Mental usundhed Magtesløshed: ingen forventninger om at kunne mestre livets betingelser og opfylde mål Meningsløshed: ingen oplevelse af sammenhæng i hverdagen. Ingen sammenhæng mellem roller i nutid og roller fremtid. Normløshed: ingen overensstemmelse mellem normer i forskellige kontekster. Social fremmedgørelse: mangel på meningsfulde relationer og involvering i skolekonteksten

Negative selvbilleder og skrøbelig identitet Individuelle interviews (N=32): Ingen drenge i syvende klasse har forventninger om at tage en ungdomsuddannelse eller få et job, efter de er færdige med 10. klasse Pigerne er mere optimistiske og mener, de nok skal klare sig ’ude i samfundet’ De fleste af de interviewede elever har svært ved at ‘genkende sig selv’ i de forskellige sammenhænge de indgår i… Der er stor forskel på de krav, normer og værdier, de er opdraget med hjemme, og dem de møder i skolen…

Tal – negative selvbilleder (Trivselsrapport SST, 2011) 20 % af de 13-17-årige unge trives ikke og har et lavt selvværd 25 % af skolebørnene oplever stress ugentligt eller oftere, hvilket går hårdt ud deres hverdag 25 % af pigerne mellem 14 og 21 år har en risikoadfærd for at udvikle spiseforstyrrelser og selvskade 20 % af pigerne i 9. klasse har skadet sig selv mindst én gang. For drengenes vedkommende er det 10 %.

Idealer (pigerne) Pigerne er mere ’ramt’ på selvværdet end drengene De er blandt påvirket af forældreforventninger om at være dygtige, ansvarsbevidste og målrettede Mange unge former selv deres identitet i dette billede De har et klart billede af, hvad det vil sige at klare sig godt De laver målrettede planer – ofte sammen med forældrene Hvis planen krakelerer, er der stor chance for, at de også selv krakelerer… For de lærer, at svaghed og problemer ikke er ’hipt’ i voksensamfundet

Elevernes egne spørgsmål (Wistoft, 2010) Kan jeg regne med, at der er nogen, der lytter til mig, når jeg har brug for det?... Er det ok at bruge sine venner, når det brænder på? Er det ok at bruge de voksne til svære ting (ikke kun, når man kan fortælle om scorede mål eller flotte karakterer)? Bliver jeg betragtet som ’svag’, hvis ikke jeg helt ved, hvad jeg vil?...

Lærernes spørgsmål (Wistoft, 2010) Hvilke kvalifikationer og hvilken viden har jeg brug for, når jeg skal undervise i emner med relation til mental sundhed i klassen? Ved jeg, hvordan jeg skal respondere overfor en elev, som måtte vise tegn på at være rystet, utryg eller ked af det i relation til disse emner? Hvordan svarer og agerer jeg, når en elev stiller mig et personligt spørgsmål? Hvordan påvirker min egen selvforståelse, identitet og relationer til andre mennesker – ikke mindst til eleverne og forældre – min undervisning? Er skolen parat til at håndtere ansatte/elever med mentale problemer eller kritiske hændelser, der påvirker andre?

Forskningsspørgsmål Hvordan styrkes elevernes selvværd og sociale anerkendelse (inklusion i klassen)? Hvordan gribes ind over for elever med svære livsbetingelser, der influerer på deres trivsel og selvværd? Hvilke pædagogiske refleksioner vil støtte lærerne yderligere i at arbejde sundhedsfremmende med elevernes mentale sundhed?

Indikatorer for mental sundhed Udvikler eleverne sig følelsesmæssigt, kreativt og personligt? Er de i stand til at indgå i anerkende relationer m andre? Ser de problemer i øjnene, løser dem og lærer af dem? Er de tillidsfulde og sikre på sig selv? Er der opmærksomme på andre og føler med dem (empati)? Kan lege og have det sjovt? Kan de tilpasse sig andre, vanskeligheder og sig selv? Føler de brugbare overfor andre? Får de slappet af/hvilet sig tilstrækkeligt? Kan de koncentrere sig/tænke klart? Kan de give slip i negative følelser? Har de mod på at ændre ting til det bedre for sig selv og andre? Oplever de selv at de vokser Har de positive forventninger til fremtiden?

Mulige mål for elevernes kompetenceudvikling Styrket selvværd, positivt selvbillede og stabil identitet Følelsesmæssig ’kontrol’ og robusthed Styrket evne til at tænke klart Oplevelse af at ’vokse’ Tillid til andre og evne til at indgå i ’ordentlige’ relationer

Forskning og udvikling To skoler Baseline nov. 2010  Follow up nov. 2011 Mental sundhed i fem 7.-8. klasser Skole I: Ydre Nørrebro Skole II: Sorø

Projektskole I

Projektskole II Individuelle sundhedshistorier Skriftlige besvarelser inspireret af narrativmetode Klassemøder m. socialrelationsøvelser AKT-teamet tilknyttes ’Bolsjemøder’ Hvad gør mig glad/ked af det? Værdikort og hjælpekort Jeg har en god skoledag når… Forvandlingshistorier Given problematik – eleverne arbejder med løsningsforslag

Projektskole II

Baselines Skole I: individuelle interviews Individuelt strukturerede interviews, spørgeguide Intervieweren tager noter undervejs To skalaer: trivsel ”hvor godt trives du” tryghed ”føler du dig tryg i klassen” Klassens temperatur via afkrydsningsskema m. udsagn (enig/uenig) Skole II: termometret m. ekstra spørgsmål Analyseret og sammenlignet m svar på landsplan De tre klasser sammenlignes – pointer til lærerne

‘Termometret’ som måleværktøj Overordnede kategorier generel tilfredshed: føler de sig godt tilpas og trygge? mobning: er de blevet mobbet af andre elever eller af deres lærer? klasselæreren: viser klasselæreren interesse for eleven?, kan de få hjælp? timerne/undervisningen: er der ro i undervisningen?, hvordan ligger de fagligt?, keder de sig osv.? stress: er der for mange lektier, føler de sig generelt stresset?, og helbred og velbefindende: har de haft meget fravær? positive tanker: tænker positivt om sig selv og om andre. Tror andre kan lide én. Parametrene tænkes som havende indflydelse på elevernes læring ift. trivsel  at lære at trives

Klasselærerrelationen 8a Generel forbedring. Langt de fleste føler at deres KL viser dem interesse, og at deres KL gør noget for at de skal få det bedre i klassen. Der er også færre elever der mener, de har problemer i skolen, og hvis de har, mener flere end sidste år, at de kan få hjælp af deres KL 7.0 (6.5) 8b Negativ udvikling i forhold til elevernes oplevelse af deres forhold til KL. Flere elever mener ikke, at deres KL viser dem interesse. Der er også færre elever end sidste år, der mener, at KL gør noget for, at de har det godt i klassen. Der tales mindre om, hvordan klassen skal få det godt. Færre elever mener, de kan få hjælp af deres KL eller en anden voksen på skolen 5.4 (6.3) 8c Forbedring i elevernes forhold til deres KL. Flere regner m hjælp fra KL og mange vil også bede om det. Færre elever har ifølge dem selv problemer på skolen og uden for skolen og langt de fleste ved at de kan bede om hjælp, hvis de får brug for det 7.7 (7.3)

Skole II’s score – bonus point 8a 8b 8c Social trivsel 7.4 (7.2) 6.3 (6.7) Lærer-elevrelation 6.8 (7.0) 5.6 (6.2) 7.3 (7.0) Læring 6.2 (7.1) 5.5 (6.1) 6.9 (6.1)

Pointer (I) Nødvendigt at eleverne også udvikler deres refleksionskompetencer. En lærer kan godt arbejdet med trivsel i klassen, men det er ikke givet, at eleverne bliver i stand til at reflektere over det, der er foregået, og kan derfor ikke overføre det til andre sammenhænge… Lærerens rolle og lærer-elev-relationen er afgørende. Stor betydning at eleverne føler sig ’set’ og værdsat af læreren, der også selv vil ‘ses’ og dermed optræder er troværdig Eleverne skal have mentalt ejerskab i de gennemførte aktiviteter. Hvis man påtvinger bestemte arbejdsformer på trods af elevernes protester, arbejder de efterfølgende dårligere sammen. Omvendt er der chance for et meget positivt udbytte, hvis man vælger at tage udgangspunkt i noget, der interesserer eleverne Man kan ikke bare følge en generel manual, men man bliver som lærer nødt til at tilpasse aktiviteterne til den specifikke elevgruppe.

Pointer (II) Udbyttet af arbejdet med mental sundhed er afhængigt af med den tid og energi/engagement, læreren lægger i det Lederens synlighed og interesse for projektet er afgørende for mental sundhedsarbejdets succes Lærerne skal besidde nogle pædagogiske og didaktiske kompetencer for at kunne arbejde med elevernes mentale sundhed. Hvis en lærer ikke ved, hvad der er rigtigt, og hvor han vil hen, hvad målet er, hvornår det godt, det han gør, og hvornår er rigtigt, hvor meget han skal guide eleverne osv. smitter lærerens usikkerhed af på eleverne og hindrer i værste fald elevernes kompetenceudvikling Flere lærere foreslår selv kvalificerende kurser inden arbejdet med mental sundhed påbegyndes i en klasse Mål, succeskriterier og indikatorer på mental sundhed – vigtigt at få med hvordan de udvikles og bruges i undervisningen. Vigtigt at satse på det tværfaglige samarbejde (fx sundhedsplejersken og AKT-lærerne) i et forløb med mental sundhed