Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik"— Præsentationens transcript:

1 Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Indføring i sundhedspædagogik – teori, begreber og praktiske tilgange Karen Wistoft Professor, Institut for læring, Ilisimatusarfik Lektor, Institut for Uddannelse og pædagogik, AU

2 Formål m efteruddannelseskurset
Formålet er, at medarbejderne i Afdeling for Sundhed og Forebyggelse, Nuuk, Kommunequarfik Sermersooq får et fagligt indblik og en fælles forståelse for sundhedspædagogiske begreber og tilgange kan reflektere over og bruge sundhedspædagogiske metoder i deres praktiske arbejde med sundhedsfremme og forebyggelse ift. borgergrupper på forskellige alderstrin (børn, unge, voksne og ældre)

3 Moduler Modul 1: 2. februar kl. 13.00 – 16.00
Sundhedspædagogik og værdier i det forebyggende og sundhedsfremmende arbejde Modul 2: 3. februar kl – 12.00 Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme – herunder forskellen på bogerrettet og patientrettet forebyggelse Modul 3: 7. februar kl – 16.00 Involvering og tværfagligt samarbejde – sundhedspædagogiske tilgange i praksis   Opgave: laves i den mellemliggende periode Modul 4: heldagsseminar (efter påske) Opsamling og fælles feedback på opgaveløsningen og de praktiske udfordringer.

4 Modul 1 Sundhedspædagogik og værdier
i det forebyggende og sundhedsfremmende arbejde relateret til de udfordringer, I står overfor

5 Fokus på værdier – hvorfor det?
Sundhed er ikke blot at være rask og frisk Sundhed handler ikke kun om helbredet Sundhed handler også om at leve et godt liv Sundhed er at være i stand til at forandre ting for sig selv og andre – i en sundere eller bedre retning  Det betyder, at vi er nødt til at interessere os for vores målgruppers værdier

6 Værdier i sundhedsarbejdet i Grønland

7

8 Sundhed - et værdibegreb i sig selv?
Sundhed bliver en værdi, når: sundhed kommunikeres som noget, der er bedre end det noget andet (sygdom, dårligt helbred…) sundhed er noget, der foretrækkes Sundhed er for mange noget værdifuldt – vel at mærke, hvis sundhed kommunikeres i en form – som noget, man kan tilslutte sig!

9 Grundlæggende antagelse
Værdier kan ikke simpelt overføres fra ét menneske til et andet eller fra én kontekst til en anden Sundhed kan ikke simpelt overføres fra sundhedsprofessionelle eller forebyggelseskonsulenter til mennesker/ målgrupper eller fra én kontekst til en anden…

10 Værdiafklaring Individuelle værdier Sociale værdier
Andres værdier Personlige værdier (som andre tillægger mig) ’Alter ego’ værdier (mine værdier i andres øjne) Værdier bundet til normer, vaner, rutiner Værdier bundet til bestemte funktioner og opgaver Faglige værdier (viden og professionel identitet)

11 Værdiafklaring At kunne skelne mellem: Egne og andres værdier
Individuelle og professionelle værdier Egne værdier i den andens øjne (alter ego) En evne til smidigt at skifte blik

12 Typiske værdikonflikter på sundhedsområdet
Biomedicinsk sundhedsbegreb  bredt og værdiafklaret sundhedsbegreb Politiske sundhedsstrategier  pædagogiske målsætninger Mål og handleplaner vedr. hensigtsmæssig sundhedsadfærd/livsstil  målgruppernes egne værdier, mål og beslutninger Faglig identitet som ’sundhedsekspert’  faglig identitet som pædagogisk medarbejder (ekspert i at sætte lære- og udviklingsprocesser i gang)

13 Hvad er sundhedspædagogik?
Kobling mellem sundhed og pædagogik Sundhedsmæssige mål med pædagogiske midler Fx en sundhedsindsats, der bygges op med aktiviteter der implicerer læring, forandring, kompetenceudvikling Pædagogiske mål med sundhed som indhold Fx en pædagogisk aktivitet, der bygges op omkring viden om sundhed

14 Sundhedspædagogik Både et konkret pædagogisk sundhedsarbejde samt de holdninger, indsigter, værdier og teorier, der knytter sig til arbejdet Forebyggelse og sundhedsfremme kan reflekteres og udføres og pædagogisk!

15 Typiske sundhedspædagogiske formål
EKSEMPLER: At skabe rammer for kompetenceudvikling, der baner vejen for et sundere og bedre liv At afklare forskellige sundhedsopfattelser, former for viden samt de værdier (både målgruppens og de professionelles), der er på spil At sikre et forandringsgrundlag, som børn og voksne kan bruge i forhold til at fremme deres egen og andres sundhed

16 Ex. sundhedspædagogisk målsætning
At mennesker lærer at takle sundhedsmæssige udfordringer og ændre de ting, de kan ændre – i en sundhedsfremmende retning At de har en oplevelse af tid og ro, livsmod og livsglæde, både i sig selv og sammen med andre At de lærer at se forskel på, hvad de har brug for og ikke brug for – både kropsligt og mentalt (behovsudsættelse) At de lærer at leve et godt liv ud fra deres egen og omverdenens opfattelse At de lærer at undgå krænkelser

17 Intentionel praksis – hvad betyder det?
En sundhedspædagog: vil noget med de mennesker, han/hun arbejder med reflekterer over udbyttet, effekten eller resultatet med fokus på læring og forandring

18 Sundhedspædagogisk værdiafklaring
Kunne arbejde professionelt med børn og voksne, der har en anden forståelse af sundhed og andre værdier, end man selv har Kunne skelne mellem egen og andres opfattelse af sundhed Kunne arbejde pædagogisk med forskelle Kunne ’forstyrre’ på en stimulerende måde Kunne skabe et meningsfuldt og aktivt miljø

19 Dominerende sundhedsbegreber
Bredt og positivt sundhedsbegreb Biomedicinsk sundhedsbegreb

20 I. Bredt og positivt WHO (1947)
”Sundhed er et dynamisk stadium af fysisk, psykisk og socialt velvære og ikke kun fravær af sygdom og svaghed” To dimensioner: Det gode liv Det sygdomsfrie liv

21 WHO’s Ottawa Charter (1986)
Sundhed skabes af mennesker inden for de rammer, hvor de lærer, arbejder, leger og elsker: ved at yde omsorg for andre ved at tage beslutninger og ansvar for sine levevilkår ved at sikre, at det samfund man lever i, skaber betingelser, som giver mulighed for at opnå sundhed

22 II. Biomedicinsk sundhedsbegreb
Sundhed er et godt helbred Sundhed er at være rask Risiko- og sygdomsorientering Effekttænkning (årsag -virkning) Sundhed kobles til kroppen eller det mentale

23 Individualiserende adfærdsperspektiv
Sundhed forbindes med det enkelte menneskets livsstil og risikoadfærd er noget det enkelte menneske kan motiveres til at tage ansvar for er noget der frit kan vælges

24 Inuit sundhedsbegreb At være menneske At tingene er på rette plads
Sundhed er i naturen Det gælder om at finde sin plads i naturens orden…

25

26


Download ppt "Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google