Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sundhedspædagogik og værdier

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sundhedspædagogik og værdier"— Præsentationens transcript:

1 Sundhedspædagogik og værdier
Tilgange, begreber og samarbejde på tværs Karen Wistoft Professor, Institut for læring, Ilisimatusarfik Lektor, Institut for Uddannelse og pædagogik, AU

2 Karen Wistoft Ilinniarfissuaq
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Intention Medarbejdere og ledere i Kommunequarfik Sermersooq: Forståelse for at arbejde med positive vinkler på sundhedspædagogik, sundhedsfremme og forebyggelse Styrkelse af det personlige engagement i sundhedsarbejdet Positive vinkler på måder at snakke sammen om opgaverne på Bedre forståelse mellem faggrupperne Væk fra "at man får øje på, at der er noget galt, og så ofte når det først er for sent" 

3 Sundhedspædagogik og værdier
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Sundhedspædagogik og værdier Et forebyggende og sundhedsfremmende arbejde relaterer sig til de udfordringer, jeres målgruppe står overfor Og de holdninger og den faglige indsigt, I selv har

4 Fokus på værdier – hvorfor det?
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Fokus på værdier – hvorfor det? Sundhed er ikke blot at være rask og frisk Sundhed handler ikke kun om helbredet Sundhed handler også om at leve et godt liv Sundhed er at være i stand til at forandre ting for sig selv og andre – i en sundere eller bedre retning  Det betyder, at vi er nødt til at interessere os for vores målgruppers værdier

5 Værdier i sundhedsarbejdet i Grønland
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Værdier i sundhedsarbejdet i Grønland

6 Sundhed - et værdibegreb i sig selv?
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Sundhed - et værdibegreb i sig selv? Sundhed bliver en værdi, når: sundhed kommunikeres som noget, der er bedre end det noget andet (sygdom, dårligt helbred…) sundhed er noget, der foretrækkes Sundhed er for mange noget værdifuldt – vel at mærke, hvis sundhed kommunikeres i en form – som noget, man kan tilslutte sig!

7 Grundlæggende antagelse
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Grundlæggende antagelse Værdier kan ikke simpelt overføres fra ét menneske til et andet eller fra én kontekst til en anden Sundhed kan ikke simpelt overføres fra sundhedsprofessionelle eller forebyggelseskonsulenter til mennesker/ målgrupper eller fra én kontekst til en anden…

8 Karen Wistoft Ilinniarfissuaq
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Værdiafklaring Individuelle værdier Sociale værdier Andres værdier Personlige værdier (som andre tillægger mig) ’Alter ego’ værdier (mine værdier i andres øjne) Værdier bundet til normer, vaner, rutiner Værdier bundet til bestemte funktioner og opgaver Faglige værdier (viden og professionel identitet)

9 Typiske værdikonflikter på sundhedsområdet
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Typiske værdikonflikter på sundhedsområdet Biomedicinsk sundhedsbegreb vs. bredt og værdiafklaret sundhedsbegreb Politiske sundhedsstrategier vs. pædagogiske målsætninger Mål og handleplaner om ‘hensigtsmæssig sundhedsadfærd/livsstil’ vs. målgruppernes egne værdier, mål og beslutninger Faglig identitet som ’sundhedsekspert’ vs. faglig identitet som pædagogisk medarbejder (ekspert i at sætte lære- og udviklingsprocesser i gang)

10 Hvad er sundhedspædagogik?
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Hvad er sundhedspædagogik? Kobling mellem sundhed og pædagogik Sundhedsmæssige mål med pædagogiske midler Fx en sundhedsindsats, der bygges op med aktiviteter der implicerer læring, forandring, kompetenceudvikling Pædagogiske mål med sundhed som indhold Fx en pædagogisk aktivitet, der bygges op omkring viden om sundhed

11 Sundhedspædagogik i praksis
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Sundhedspædagogik i praksis Både et konkret pædagogisk sundhedsarbejde samt de holdninger, indsigter, værdier og teorier, der knytter sig til arbejdet

12 Typiske sundhedspædagogiske formål
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Typiske sundhedspædagogiske formål EKSEMPLER: At skabe rammer for kompetenceudvikling, der baner vejen for et sundere og bedre liv At afklare forskellige sundhedsopfattelser, former for viden samt de værdier (både målgruppens og de professionelles), der er på spil At sikre et forandringsgrundlag, som børn og voksne kan bruge i forhold til at fremme deres egen og andres sundhed

13 Karen Wistoft Ilinniarfissuaq
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Ex. på målsætninger At mennesker lærer at takle sundhedsmæssige udfordringer og ændre de ting, de kan ændre – i en sundhedsfremmende retning At de har en oplevelse af tid og ro, livsmod og livsglæde, både i sig selv og sammen med andre At de lærer at se forskel på, hvad de har brug for og ikke brug for – både kropsligt og mentalt (behovsudsættelse) At de lærer at leve et godt liv ud fra deres egen og omverdenens opfattelse At de lærer at undgå krænkelser

14 Intentionel praksis – hvad betyder det?
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Intentionel praksis – hvad betyder det? En sundhedspædagog: vil noget med de mennesker, han/hun arbejder med reflekterer over udbyttet, effekten eller resultatet med fokus på læring og forandring

15 Karen Wistoft Ilinniarfissuaq
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Erkendelse At kunne (hvordan) At ville (hvorfor) At vide (hvad)

16 Sundhedspædagogisk værdiafklaring
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Sundhedspædagogisk værdiafklaring Kunne arbejde professionelt med børn og voksne, der har en anden forståelse af sundhed og andre værdier, end man selv har Kunne skelne mellem egen og andres opfattelse af sundhed Kunne arbejde pædagogisk med forskelle Kunne ’forstyrre’ på en stimulerende måde Kunne skabe et meningsfuldt og aktivt miljø

17 Dominerende sundhedsbegreber
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Dominerende sundhedsbegreber Bredt og positivt sundhedsbegreb Biomedicinsk sundhedsbegreb

18 I. Bredt og positivt WHO (1947)
”Sundhed er et dynamisk stadium af fysisk, psykisk og socialt velvære og ikke kun fravær af sygdom og svaghed” To dimensioner: Det gode liv Det sygdomsfrie liv Karen Wistoft Ilinniarfissuaq

19 WHO’s Ottawa Charter (1986)
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq WHO’s Ottawa Charter (1986) Sundhed skabes af mennesker inden for de rammer, hvor de lærer, arbejder, leger og elsker: ved at yde omsorg for andre ved at tage beslutninger og ansvar for sine levevilkår ved at sikre, at det samfund man lever i, skaber betingelser, som giver mulighed for at opnå sundhed

20 II. Biomedicinsk sundhedsbegreb
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq II. Biomedicinsk sundhedsbegreb Sundhed er et godt helbred Sundhed er at være rask Risiko- og sygdomsorientering Effekttænkning (årsag -virkning) Sundhed kobles til kroppen eller det mentale

21 Individualiserende adfærdsperspektiv
Sundhed forbindes med det enkelte menneskets livsstil og risikoadfærd er noget det enkelte menneske kan motiveres til at tage ansvar for er noget der frit kan vælges Karen Wistoft Ilinniarfissuaq

22 IV. Inuit sundhed (etnisk sundhedsbegreb)
At være menneske At tingene er på rette plads Sundhed er derude (naturen) Det gælder om at finde sin plads i naturens orden… Karen Wistoft Ilinniarfissuaq

23 Karen Wistoft Ilinniarfissuaq
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Inuk Lys - sjæl Ånd - krop Navn -identitet

24 Tre vigtige faktorer i involvering
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Tre vigtige faktorer i involvering at have et klart fokus på deltagerne/målgruppen at vide noget om, hvad deltagerne ved, tænker og ønsker at have kendskab til, hvordan man gør aktiviteter og informationer relevante for dem, der skal involveres

25 Sundhedspædagogisk involvering
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Sundhedspædagogisk involvering Involvering i lære- og udviklingsprocesser Mennesker kan kun lære at leve sundere, hvis det, de involveres i, giver mening for dem! Midlet må derfor være involvering i meningsfulde aktiviteter Målet er at kvalificere menneskets egne beslutninger og styrke dets opmærksomhed på et sundt liv

26 Karen Wistoft Ilinniarfissuaq
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Andre udfordringer Ledelse og strategi: hvis der er ressourcemangel, bliver der ikke er taget så mange skridt i retning af at involvere målgrupperne Praksis I Grønland er der talrige eksempler på at borgerne bliver hørt De fleste steder er man også opmærksom på, at borgerne har forskellige opfattelser af, hvad sundhed er, og hvordan man tager udgangspunkt i dem Disse opfattelser afviger nogen gange fra det de sundhedsprofessionelle selv tænker og ved om sundhed Det er derfor nødvendigt at forholde sig til de såvel værdier som til forskellige sundhedsopfattelser som en del af arbejdet

27 Tværfagligt samarbejde
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Tværfagligt samarbejde Kunne se en sag fra flere sider Afklare de værdier, der er på spil og et fælles sundhedsbegreb Have blik for målgruppens indsigt og værdier (et godt liv for dem) Kunne kvalificere deres idéer og lade dem indgå i såvel målsætningsarbejde som konkrete aktiviteter Udvikle egen evne til at bryde med normer, vante arbejdsgange og vedtagne sandheder! Være opmærksom på egne og samarbejdspartneres kompetencer og åbne sig over for hinandens viden og metoder skabe rum for fælles refleksion Kunne forholde sig åbent til indbyrdes forventninger og roller Kunne involvere sig ’ægte’ i arbejdet, turde være den man er!

28 Karen Wistoft Ilinniarfissuaq
Karen Wistoft Ilinniarfissuaq Tak for denne gang!


Download ppt "Sundhedspædagogik og værdier"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google