Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAnton Carstensen Redigeret for ca. et år siden
1
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen
2
Hvad er social kompetence? At kunne fungere og trives socialt Ikke begå lovovertrædelser At kunne få venner At kunne tilpasse sig andre At kunne leve sig ind i andres situation At kunne forstå sociale situationer At kunne handle socialt
3
Hvorfor vigtigt i dag? Fordi vi lever i et åbent samfund, hvor den enkelte selv skal finde sig tilrette Fordi samspillet med andre er afgørende for et godt liv Fordi social kompetence er forudsætning for at blive klogere og dygtigere
4
Kan social kompetence læres? Det læres i familien, af forældre og søskende Det læres i skole og institution Det læres i samspillet med venner Det helt afgørende er to ting: Rammer relationer
5
Social kompetence At kunne stikke fingeren i jorden og ”læse” hvad der sker Kende reglerne i situationen Kunne overholde dem Kunne skabe noget i situationen
6
Hvem kan ikke det? De alt for usikre og ængstelige De selvfremhævende Hyperaktive børn Dem der ikke kan leve sig ind i andre Ofte børn med problemer Og børn der ikke tror nok på sig selv Eller bliver udelukket
7
Sårbarhedsskabende cirkler Svag social kompetence Provokationer og symptomer Udelukkelse fra gruppen
8
Det åbne samfund De store paraplyer er borte Individualisering Svagere social kontrol Nye krav om viden og dygtighed - her er social integration og social kompetence afgørende
9
Den nye familie Begge forældre er knyttet til arbejdsmarkedet Forhandlingsopdragelse Børn er i daginstitution En åben barndom hvor det handler om venner
10
opvækstnetværk BASE arena
11
Børns trivsel i skolen Belyst ud fra ”Skolebørnsundersøgelsen” HBSC undersøgelsen Health Behavior in School Aged Children 1984 og senest i 2006 5000 elever 5., 7. og 9. klasse
12
Skoletrivsel for de 11 årige?
13
Hvem trives supergodt?
14
Hvad er trivsel? Kammerater Et godt forhold til læreren Opbakning hjemmefra Tro på sig selv
15
Hvad fører dårlig trivsel til? Klarer sig dårligt fagligt Forlader skolen uden afgangseksamen Lavt uddannelsesniveau senere i livet Dårlige sundhedsvaner Flere psykosomatiske symptomer
16
Mobning Systematisk forfølgelse Fra en eller flere stærkere mod en svagere I en situation som ikke kan forlades
17
Mobning 11 årige mdl.
18
HBSC undersøgelsen Mobning 1994-2002 drenge, der mobbes mdl.
19
Hvor bliver man mobbet? Klasseværelset: 47 pct. Skolegården: 43 pct. Lige uden for klasseværelset: 23 pct. På vej til skole: 15 pct. På trappen: 7 pct.
20
Hvem hjælper? Andre børn: 76 pct. Lærerne: 66 pct. Forældrene: 55 pct. Gårdvagten: 30 pct. Pædagog: 13 pct. Skoleinspektør: 8 pct.
21
… men hvad hjælper mest? Når de voksne griber ind hjælper det i 56 pct. af tilfældene Når børn støtter hjælper det i 68 pct. af tilfældene
22
Social kompetence i en model Kunne leve sig ind i situationer og i andre mennesker Kende de sociale regler og sproget Kunne handle socialt ansvarligt
23
Fem træk i social kompetence Empati Samarbejde Selvhævdelse Selvkontrol Ansvarlighed
24
Social kompetence handler også om fortrolighed Har du noget at tale med, hvis du har vanskeligheder? 74 pct.: mor og far - og venner(integrerede børn) 9 pct.: mor og far (forældrenes børn) 12 pct.:venner (kammeratgruppens børn) 4 pct.: ingen (de isolerede)
25
Fortrolighed til andre
26
Hvordan udvikler man social kompetence? Gennem tydelige sociale rammer Skal regler, kan regler, må regler Sproget og måden at tale sammen på Positive forventninger og socialt ansvar Vægt på social trivsel og venskaber Synlige og troværdige voksne
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.