- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Lederudvikling.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Arbejdspladsudvikling
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
At udforske sin egen praksis
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Strategisk kompetenceudvikling
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Hvad siger medarbejderne?
Medalje til Høje-Taastrup
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Medarbejdersamtaler gør en forskel SCKK – 14. maj 2003 Lilian Mogensen Personale- og servicechef ATP-huset.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Gruppeudviklingssamtaler
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
- et udviklings- og dialogværktøj
Værktøjer til hjælp i kompetenceudviklingen
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
FAGLIG TRIVSELSMÅLING Om at bruge trivselsmåling som værktøj i strategisk kompetenceudvikling Oplæg ved Region Hovedstadens Uddannelseskonference Fredag.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
De opsøgende medarbejderes nødvendige kompetencer
Kompetencestrategi med mening
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Funktioner og roller i projekter
Læringspunkter modul 1-5
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
Sprogpakken Videre med praksis - fremlæggelse af observationer.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Kulturarven er en aktiv ressource i samfundet. Politisk samfunds- mæssigt perspektiv Interessent- perspektiv Proces- perspektiv Medarbejder- perspektiv.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
KRAP Sammenhæng Mål Tegn Tiltag Evaluering
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Skriv jeres overvejelser på en flipover og hæng den op i lokalet.
Præsentation af ledelsesværktøjet
[Institution] Kompetencestrategi Formål
Personalemøde – opfølgning på MTU
Medarbejder Udvikling Samtale 2015
Handlingsplan 2015.
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling MUS og GRUS - Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling Velkommen Hvem er vi – kort præsentation af LP og JM

Temaer Strategisk og systematisk kompetenceudvikling Hvad er en kompetencestrategi Systematisk kompetenceudvikling MUS GRUS

Strategisk og systematisk kompetenceudvikling Instituttets og medarbejdernes mål og indsatsområder Behov for og ønsker til kompetenceudvikling Opfølgning/evaluering Udarbejdelse af kompetenceudviklingsstrategi Ny daglig praksis Gennemførelse af kompetenceudviklings-aktiviteter Medarbejdernes kompetenceudviklingsbehov, udviklingsmål og planer

Årshjulet Formulering af strategiske mål Opfølgning på medarbejder-udviklingssamtale Enhedens opgaver / indsatsområder Kompetenceudviklings-aktiviteter Enhedens drøftelser af kompetencer Medarbejder-udviklingssamtale

Hvad er en kompetencestrategi Hvad er en kompetencestrategi? - Strategi for hele instituttet (eller gruppen) Indsatsområder – fx: Forskningsledelse Projektledelse Videndeling Ansøgning om forskningsmidler Metoder – fx: Deltagelse i forskningslederuddannelse Deltagelse i forskningsprojekter m. erfarne projektledere Projektorganisering af ansøgninger

Systematisk kompetenceudvikling Planlægning Del af udviklingsplan Passer sammen med arbejdsopgaver Gennemførsel Sikre gennemførsel – tid og ressourcer Tilrettelægges så det harmonerer med arbejdsopgaver Opfølgning Har det virket? Hvad kan gøres bedre? Hvad nu?

Hvorfor MUS? Den bedste tale er samtalen Samtale fremmer forståelsen Samtale udvikler

MUS og GRUS hænger sammen Supplerer hinanden GRUS kan gøre MUS bedre MUS kan følge op på GRUS GRUS kan følge op på MUS

GRUS

GRUS – Hvordan og Hvorfor? For at få flere perspektiver på den enkeltes udvikling En MUS hvor flere kolleger deltager – med fokus på den enkeltes udvikling og den enkeltes rolle i helheden Gruppens/instituttets (fælles) udvikling En samtale i gruppen om fælles ønsker, mål, opgaver, ansvarsområder, krav og forventninger

Muligheder i GRUS Fælles opfattelse af fremtiden – krav og ønsker Fælles forståelse af gruppens og den enkeltes opgaver Bedre brug af hinandens styrker Bedre indblik i de forhold der har betydning for gruppens arbejdsmiljø og arbejdsglæde Fælles forståelse af hvilke kompetencer der skal udvikles – sammen og hver for sig

Nogle (få) spørgsmål før GRUS Hvad er formålet? Hvad vil vi gerne have ud af GRUS? Hvad må/skal der tales om? Hvordan taler vi sammen – samtaleetik? Hvad er lederens rolle? Hvilke metoder vil vi anvende? Reflekterende team Appreciative inquiry Feed-back og feed-forward ???

Udfordringer på instituttet hvis GRUS skal bruges