- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling MUS og GRUS - Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling Velkommen Hvem er vi – kort præsentation af LP og JM
Temaer Strategisk og systematisk kompetenceudvikling Hvad er en kompetencestrategi Systematisk kompetenceudvikling MUS GRUS
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling Instituttets og medarbejdernes mål og indsatsområder Behov for og ønsker til kompetenceudvikling Opfølgning/evaluering Udarbejdelse af kompetenceudviklingsstrategi Ny daglig praksis Gennemførelse af kompetenceudviklings-aktiviteter Medarbejdernes kompetenceudviklingsbehov, udviklingsmål og planer
Årshjulet Formulering af strategiske mål Opfølgning på medarbejder-udviklingssamtale Enhedens opgaver / indsatsområder Kompetenceudviklings-aktiviteter Enhedens drøftelser af kompetencer Medarbejder-udviklingssamtale
Hvad er en kompetencestrategi Hvad er en kompetencestrategi? - Strategi for hele instituttet (eller gruppen) Indsatsområder – fx: Forskningsledelse Projektledelse Videndeling Ansøgning om forskningsmidler Metoder – fx: Deltagelse i forskningslederuddannelse Deltagelse i forskningsprojekter m. erfarne projektledere Projektorganisering af ansøgninger
Systematisk kompetenceudvikling Planlægning Del af udviklingsplan Passer sammen med arbejdsopgaver Gennemførsel Sikre gennemførsel – tid og ressourcer Tilrettelægges så det harmonerer med arbejdsopgaver Opfølgning Har det virket? Hvad kan gøres bedre? Hvad nu?
Hvorfor MUS? Den bedste tale er samtalen Samtale fremmer forståelsen Samtale udvikler
MUS og GRUS hænger sammen Supplerer hinanden GRUS kan gøre MUS bedre MUS kan følge op på GRUS GRUS kan følge op på MUS
GRUS
GRUS – Hvordan og Hvorfor? For at få flere perspektiver på den enkeltes udvikling En MUS hvor flere kolleger deltager – med fokus på den enkeltes udvikling og den enkeltes rolle i helheden Gruppens/instituttets (fælles) udvikling En samtale i gruppen om fælles ønsker, mål, opgaver, ansvarsområder, krav og forventninger
Muligheder i GRUS Fælles opfattelse af fremtiden – krav og ønsker Fælles forståelse af gruppens og den enkeltes opgaver Bedre brug af hinandens styrker Bedre indblik i de forhold der har betydning for gruppens arbejdsmiljø og arbejdsglæde Fælles forståelse af hvilke kompetencer der skal udvikles – sammen og hver for sig
Nogle (få) spørgsmål før GRUS Hvad er formålet? Hvad vil vi gerne have ud af GRUS? Hvad må/skal der tales om? Hvordan taler vi sammen – samtaleetik? Hvad er lederens rolle? Hvilke metoder vil vi anvende? Reflekterende team Appreciative inquiry Feed-back og feed-forward ???
Udfordringer på instituttet hvis GRUS skal bruges